ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Este trist faptul că laicatului i s-a dat atât de categoric cuvântul în BOR, "sfințiții" și "Preasfințiții", adică preoții și arhiereii, retrăgându-se diplomatic în spatele păstoreștilor îndatoriri bisericești de la datoria sfântă de a reprezenta Biserica.
 
Din frica de a nu fi luați în colimator de către șacalii din mass-media, care abia așteaptă să-și înfingă colții otrăviți în gâturile clericilor ortodocși, au predat dreptul și puterea de a se exprima în numele Sfintei Biserici unor "domni"! Deci nu Părintele, nu Preasfințitul reprezintă astăzi Biserica lui Hristos, ci "domnii"! Domni ca Vasile Bănescu sau Teodor Baconsky, mă rog, mari domni, dar nu persoane sfințite, unse cu Preoția lui Hristos. Nu "domnilor" le-a suflat în față Hristos Cel înviat din morți Preoția, ci ucenicilor Săi! Nu "domnilor" le-a zis Hristos: "Luați Duh Sfânt", ci apostolilor Săi! Și atunci, Prea Fericirea Voastră, cu mâhnire în suflet vă întreb: nu cumva ar trebui să punem domnii deoparte și să dăm "cuvânt cu putere multă" clericilor în Sfânta Biserică?.. Pentru ce permiteți laicilor să creeze tulburare în Biserică? Pentru ce îi permiteți domnului Vasile Bănescu să ofenseze atât de grav un arhiereu, un Arhiepiscop, membru al Sfântului Sinod?.. Nu știu, dar cred că nu-i corect. Este un semn foarte fin al unui transfer de autoritate în BOR dinspre oamenii unși cu Duhul Sfânt înspre laici, domnii culți din "lumea aceasta". Păcat.

Mă văd silit, adică obligat moral, să iau apărarea unui personaj public foarte cunoscut din panorama vieții bisericești din România. Nu că ar avea nevoie de un "avocat al apărării" ca mine, dar tăcând în privința sa este ca și cum aș fi de acord cu cel care îl calomniază vehement de câteva zile încoace. Prezentarea stării de fapt: victima calomniilor, Înalt Preasfințitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului. Autorul calomniilor, domnul Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române. Motivul calomniilor, afirmațiile categorice ale Înaltului de respingere a propunerii de aliniere a Bisericii Ortodoxe la data serbării Paștelui a celorlalte confesiuni creștine. Modul de calomniere a domnului Bănescu, cel obișnuit și favorit, postarea pe rețelele sociale. Un mod destul de mișelesc, o "clevetire" elegantă, aș putea zice. S-ar fi putut solicita o confruntare televizivă, cu atacuri directe, dându-i posibilitatea acuzatului să se apere singur. Pe când așa.. 

Două lucruri mi se par grave în acest caz. Primul este legat de conținutul acuzațiior pe care domnul Bănescu i le aduce Înaltului Teodosie. Îl voi lăsa pe locul doi, ca să mă pot ocupa de el mai pe larg.
 
Al doilea lucru grav mi se pare că ar fi această "spălare a rufelor" în afara familiei BOR. La fel ca și în scandalul căruia i-a căzut victimă Părintele Calistrat Chifan, domnul Bănescu se aruncă strigând cu strigăt mare asupra unui sfințit cleric al Bisericii. Dar ce spunea Domnul Hristos în predicile Sale?.. Spunea că o împărăție (azi am zice o "instituție") dezbinată în sine nu poate dăinui. Adică văd cei care nu aparțin instituției că există dezbinare în cadrul acesteia și încep să o atace furioși până o vor distruge. Mi se pare că domnul Bănescu prin aceste atacuri la persoană îndreptate împotriva unor personalități ale Bisericii Ortodoxe Române se poziționează mai degrabă ÎN AFARA Bisericii decât înăuntrul ei. Nu se comportă ca un smerit și devotat fiu al Bisericii, ci se comportă ca un dușman exterior al ei. Cum să fii purtătorul de cuvânt al Bisericii pe care încerci să o distrugi?..

Motivul principal al revoltei mele se referă la argumentația anti-ortodoxă prin care domnul Bănescu îl atacă pe Înaltul Teodosie. Mai înțelegeam și eu dacă ar fi adus câteva canoane ale Sfinților Părinți în sprijinul tezei sale acuzatorii, câteva argumente din Sfânta Tradiție a Bisericii, cazuri istorice asemănătoare cu cel dezbătut acum.. Mă rog, să zicem că de pe o poziție autentic ortodoxă domnul Bănescu ar fi criticat o poziție "fundamentalistă", exagerată a Arhiepiscopului Constanței. În acel caz aș fi înțeles zelul său apologetic. Dar nu! Înalt Preasfințitul Teodosie se plasează în respingerea "uniformizării" datei Paștelui pe o poziție intransigentă absolut ortodoxă, la urma urmei.
 
Ce presupune Tradiția noastră ortodoxă? În primul rând păstrarea nealterată a tezaurului doctrinar, moral și cultic moștenit de la înaintași. Și asta face Înaltul Teodosie. De pe o poziție de superioritate?.. Da, de pe poziția Bisericii care se identifică cu Biserica primară, cu ACEA Biserică la care se referea Domnul Hristos: "(..) Și pe această piatră voi zidi BISERICA MEA". Ortodoxia se identifică cu Biserica primară pentru simplul fapt că ea a menținut neschimbat ceea ce a moștenit. Astfel făcând, Biserica Ortodoxă este mereu identică cu ea însăși într-o perfectă continuitate apostolică. Din moment ce nu se schimbă, nu este mereu aceeași? Biserica Ortodoxă se îmbogățește mereu prin descoperirea unor sfinți noi, dar nu sărăcește niciodată. La bagajul pe care l-a primit de la înaintași ea adaugă continuu, dar nu scoate niciodată nimic din el.
 
Concluzia este foarte logică: Ortodoxia este Biserica primară îmbogățită prin scrieri noi, prin slujbe noi, prin sfinți noi. Și cu asta basta! Asta repetă Înaltul Teodosie, adăugând: vor unire?.. Să vină la noi! În schimb domnul Bănescu, în limbajul său intenționat-artificial-super sofisticat devine exponentul unui ecumenism de sfârșit de lume. Să fim cu toții ca frații, să unim experiențele noastre comune, să devenim una, precum Preasfânta Treime este Una. Mă rog, obișnuitele texte unionist-sincretic-new age-iste.. Păi domnule Bănescu, așa ataci domnia ta un ilustru arhiereu al Bisericii Ortodoxe Române?? Cu sloganuri din astea? Ce ne propui, o uniune pe orizontală?.. Dar Biserica Ortodoxă urmărește și se află în uniune pe verticală! Cum cu cine, cu Cerul! Nu ne pasă de o falsă prietenie cu lumea asta, ci ne pasă doar de prietenia cu Dumnezeu. Iar păstrând neschimbat adevărul dumnezeiesc, da, avem conștiința prieteniei cu Dumnezeu. Așa că las-o baltă cu sofismele.
 
Înaltul Teodosie este un adevărat ierarh ortodox. Nu mai adaug nimic. Oprește-te. Dumnezeu să te oprească. Hristos a înviat! Adevărat a înviat!
 
Părintele Sorin Croitoru