ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Puțină lume cunoaște, dar e bine să amintim, că Ucraina practică dubla cetățenie pentru etnicii ucraineni, dar și neucraineni din Republica Moldova. Și asta în condițiile în care legislația ucraineană în materie de cetățenie vorbește despre ”cetățenia unică” (”В Україні існує єдине громадянство” – articolul 4 al Constituției Ucrainei). Să observăm că ”cetățenie unică” nu e totuna cu interzicererea dublei sau multiplei cetățenii.

UNITATE VERSUS SINGULARITATE. CETĂȚENIA UNICĂ E DESPRE CRIMEEA, NU DESPRE ALTE STATE

Cetățenia unică este un concept ce ne trimite la nivelul acesteia, nu la raporturile ei cu alte cetățenii străine.

Noțiunea constituțională ucraineană de ”cetățenie unică” este identică cu cea din legile fundamentale ale statelor federale, care, pe lângă cetățenia unică de nivel federal, admit și ”cetățeniile interne” ale subiecților federali sau de tip federal. ”Cetățenia unică” este o formă de subliniere și de asigurare a coeziunii interne a națiunii politice, mai presus de ”cetățeniile” de nivel inferior, limitate teritorial la zone concrete cu statut special.

Este de presupus că legiuitorul ucrainean a avut în vedere în momentul adoptării Constituției că cetățenia Republicii Autonome Crimeea nu reprezintă o altă cetățenie sau o cetățenie străină, ci o derivată a cetățeniei ucrainene. Pentru o înțelegere corectă a cazului vom recurge la o analogie apropiată geografic și pe înțelesul cititorilor.

În Federația Rusă este utilizată noțiunea constituțională de ”cetățenie unică”, unitară și nefragmentată, de nivel federal, peste ”cetățenia republicană”, derivată și limitată local a unor subiecți federali ca Republica Tatarstan sau Republica Cecenă, bunăoară. Cetățenia Republicii Autonome Crimeea a fost prevăzută inițial de Capitolul 4 al Constituției acesteia. Pentru a nu se înțelege că cetățenia Republicii Autonome Crimeea ar fi o altă cetățenie decât cea a Ucrainei, Constituția acesteia din urmă a utilizat, după modelul din Federația Rusă, noțiunea de ”cetățenie unică”.

Un alt caz analogic, dar deja revolut, de cetățenie multietajată în interiorul ”cetățeniei unice” (organizarea de tip matrioșka) este cel al cetățeniei unice sovietice la nivel confederal, ca cetățenie unitară pe plan internațional, cu toate că atât Constituția RSS Ucrainene (subiect confederativ) vorbea despre cetățenia ucraineană, cât și constituțiile unor republici federale din Rusia (Tatarstan, Daghestan etc.) vorbeau despre cetățeniile acestor republici.

De asemenea, cetățenia cantoanelor elvețiene, prevăzută de Constituția fiecărui subiect confederativ, ca și cetățenia landurilor germane, prevăzută de legislația locală, sunt forme subsidiare de cetățenie locală, neconcurente cu ”cetățenia unică” elvețiană și, respectiv, germană.

Astfel, conceptul de ”cetățenie unică” este orientat către interiorul statului, referindu-se la cetățeniile derivate, locale, ale subiecților autonomi și  nevizând raporturile dintre cetățenia ucraineană și cetățeniile altor state. Cetățenia unică este despre Crimeea, nu despre alte state.

PRACTICA BATE GRAMATICA

Cu toate că nici Constituția Ucrainei și nici alte legi subsecvente nu interzic expres dubla sau multipla cetățenie, să admitem teoretic faptul că noțiunea de ”cetățenie unică” ar însemna interzicerea dublei sau multiplei cetățenii pentru cetățenii ucraineni. Vom constata însă că, dincolo de legislație, practicile statului ucrainean ne contrazic. Să exemplificăm cu ceea ce practică Ucraina în Republica Moldova, unde unui număr important de cetățeni ai Republicii Moldova, fie aceștia etnici ucraineni sau neucraineni, Kievul le-a acordat cu generozitate cetățenia sa. Așa cum se știe, Republica Moldova este unul dintre 3 state vecine Ucrainei care admite dubla și multipla cetățenie (alături de România și Ungaria). În limba ucraineană fenomenul absorbirii dirijate a străinilor în cetățenia ucraineană este denumit cu un termen specific – ПАСПОРТИЗАЦІЯ, ceea ce, forțând nota și inventând mimetic un termen inexistent în română, am putea numi ”PAȘAPORTIZARE”, cu ghilimelele de rigoare.

Ne amintim cu toții de declarațiile oficiale ale fostului director adjunct al Serviciului de Securitate al Ucrainei (SBU), Ghenadi Moskal, privind mafia ucraineană a cetățeniilor acordate în Republica Moldova. Cine dorește să se documenteze asupra acestui subiect o poate face lesne răsfoind presa timpului. Există însă și alte confirmări ale fenomenului, furnizate de parlamentari ucraineni sau de presa de la Kiev.

TRANSNISTRIA TRATATĂ CA O IRREDENDA UCRAINEANĂ

Se știe că Ucraina a avut un Consulat General la Tiraspol, în teritoriul Republicii Moldova ocupat și controlat efectiv de trupele militare și serviciile secrete ale Federației Ruse. Ei bine, acest Consulat General, ca și Secția Consulară a Ambasadei Ucrainei la Chișinău, au generat de-a lugul anilor peste 100 de mii de cetățeni ucraineni, acordând tot atâtea pașapoarte de tip vechi, acum preschimbate pe pașapoarte electronice de tip european. Procesul de ”pașaportizare” de către Kiev a cetățenilor Republicii Moldova din regiunea transnistreană este însă unul vechi, operat metodic. El poate fi urmărit în timp chiar după declarațiile oficialilor ucraineni sau ale exponenților regimului separatist de la Tiraspol. Astfel, în 2004, ne informează regimul neconstituțional și secesionist din Transnistria, existau 44 400 de cetățeni ai Republicii Moldova cărora Ucraina le-a acordat cetățenia sa. 44 400 reprezintă circa 10% din toată populația regiunii transnistrene a Republicii Moldova. Din 2004 până în 2009 acest număr de noi cetățeni ucraineni a crescut mai mult decât dublu, ridicându-se la 90 000, ca în prezent să depășească 25% din populația regiunii (circa 120 000 de cetățenii). Lucrurile nu se opresc însă aici, întrucât Consulatul General al Ucrainei la Tiraspol a continuat procesul de ”pașaportizare” a cetățenilor Republicii Moldova din regiunea transnistreană. În anul 2010, căpetenia regimului separatist de la Tiraspol, Igor Smirnov, declara la Moscova că 96 000 de locuitori ai regiune dețineau cetățenia Ucrainei[1]. Alte cifre, valabile pentru zona transnistreană de ocupație militară rusă, vehiculate de presă au fost 109 000 și 120 000 de cetățenii acordate de Kiev, care a creat situații de pluralitate de cetățenii, inadmisibilă și imposibilă din perspectiva legislației Ucrainei.

Potrivit mai multor experți ucraineni din cadrul Academiei Naționale de Științe de la Kiev, ”pașaportizarea” etnicilor ucraineni din regiunea transnistreană a Republicii Moldova se face în regim simplificat, spre deosebire de ”pașaportizarea” etnicilor ucraineni din restul Republicii Moldova[2]. Faptul în sine confirmă că Ucraina folosește mecanismul cetățeniei în scopuri vădit geopolitice îndreptate împotriva Republicii Moldova.

Este un fapt general cunoscut că actualul pretins ”președinte” al regiunii secesioniste transnistrene ocupate militar de Federația Rusă, Vadim Krasnoselski, este cetățean al Ucrainei[3]. Autoritățile de frontieră ale Ucrainei au confirmat oficial că, bunăoară, în perioada 2007-2015, acesta a folosit de cel puțin 10 ori pașaportul ucrainean pentru a intra sau ieși din Ucraina. De asemenea, Kievul le-a acordat cetățenia ucraineană și lui Aleksandr Rosenberg, așa-zisul ”președinte al cabinetului de miniștri” al regimului separatist, lui Victor Gușan, șeful firmei ”Sheriff”, care controlează economic întreaga regiune, dar și majorității membrilor așa-zisului ”soviet suprem” de la Tiraspol. Aceștia dețin importante proprietăți în Ucraina, în special la Odesa, dar și la Kiev, desfășurând nestingherit activități economice în această țară, dar și în Uniunea Europeană. Există multiple cazuri când militarii din trupele transnistrene și angajații serviciului secret de la Tiraspol sunt, de asemenea, ”noi cetățeni ucraineni” fabricați pe bandă rulantă de Kiev. Acest fapt nu poate să nu îngrijoreze.

Acordându-le cetățenia ucraineană cu ani în urmă acestor cetățeni ruși, Kievul nu a avut nici cea mai mică justificare legală, creând situații de pluralitate de cetățenii, iar după anexarea Crimeei și a regiunilor de răsărit ale Ucrainei, Kievul nu are niciun argument valabil pentru a nu le retrage cetățenia ucraineană acestor căpetenii separatiste. Menținerea lor în cetățenia ucraineană echivalează cu o vinovată complicitate cu ocupantul rus. Kievul, dacă nu ar practica duble standarde, ar trebui să le retragă cetățenia ucraineană tuturor acestor elemente criminale, dar și sutelor de mii de persoane din spațiul de jurisdicție al Republicii Moldova aflate în situația de pluralitate de cetățenii creată voit de Kiev prin acordarea cetățeniei sale fără condiția renunțării la cetățenia sau cetățeniile anterioare. Acum aceste persoane, multe din ele în conexiune cu serviciile secrete ruse, având origine etnică ucraineană, rusă sau oricare alta, se pot strămuta liber în Uniunea Europeană, inclusiv în România, ca ”refugiați ucraineni”, beneficiind de ajutoare și sejur legal.

ȘI REPUBLICA MOLDOVA E PRIVITĂ CA O IRREDENDA UCRAINEANĂ?

În mod Evident, ”pașaportizarea” cetățenilor Republicii Moldova are loc și pe malul drept al Nistrului, în acest sens Direcția Consulară a Ucrainei la Chișinău având rezultate peste cele ale fostului Consulat al Ucrainei de la Tiraspol.

Ne întrebăm legitim de ce oare s-a concentrat Ucraina anume pe Republica Moldova. Pentru că, procentual vorbind, acesta este statul străin în care etnicii ucraineni (puternic rusificați) dețin cea mai mare pondere în raport cu populația majoritară, în cazul nostru românească.

Din punctul de vedere al Constituției și legislației Republicii Moldova faptul că Ucraina le acordă cetățenia sa cetățenilor moldoveni de etnie ucraineană sau de alte etnii nu ridică niciun fel de probleme juridice, întrucât Chișinăul nu interzice dubla și multipla cetățenie. Semnele de întrebare apar însă din perspectiva legislației și discursului public ucrainean, care tind să interzică dubla cetățenie pentru persoanele aparținând minorităților naționale din Ucraina, dar susțin într-o veselie dubla cetățenie pentru persoanele aparținând minorității naționale ucrainene din Republica Moldova. Este acesta un caz de dublu standard? În mod evident, da.

MAFIA CETĂȚENIILOR UCRAINENE ÎN REPUBLICA MOLDOVA

Publicația Novosti Ucrainî a relatat că, sesizând fenomenul, începând cu anul 2007, deputatul ucrainean Vasili Nikolaevici Grițak (general, doctor în drept, laureat al Premiului de Stat al Ucrainei) a efectuat anchete de presă și a interpelat autoritățile ucrainene, atrăgându-le atenția asupra ”dezmățului cu pașapoarte care are loc în Transnistria[4]. Generalul deputat Grițak nu a fost deranjat, în principiu, de faptul că Ucraina le acordă locuitorilor din regiunea transnistreană a Republicii Moldova cetățenia ucraineană, încălcându-și astfel propria legislație prohibitivă în materie de cetățenie, ci doar semnala că această acordare s-a făcut, de-a lungul anilor, contra unor sume de bani[5].

Presa din Ucraina a vorbit la un moment dat chiar despre o adevărată ”piață neagră a pașapoartelor ucrainene”. Astfel, publicația Bagnet, scria la 28 iulie 2010: ”Aflându-se între 9 și 15 iunie în Transnistria, jurnaliștii au efectuat o amplă anchetă de presă, în cadrul căreia au fost deconspirate scheme de corupție având ca obiect comercializarea cetățeniei ucrainene și a pașapoartelor. Tabloul care se conturează este aproximativ următorul. Pașaportul ucrainean poate fi obținut în Transnistria pe două căi. Prima cale, cea legitimă, este ieftină, dar ia foarte mult timp și fără vreo garanție a unui rezultat final pozitiv. Reprezentanțele oficiale ale autorităților ucrainene în regiune (Consulatul, MAI) împiedică, sub diverse pretexte acest proces. Și a doua cale, ilegală, rapidă, cu oferirea de garanții, dar cu mult mai scumpă. În paralel cu sistemul de stat al eliberării pașapoartelor în Transnistria funcționează cu succes o verticală alternativă formată din zeci de firme intermediare, care, pentru o plată suplimentară ilegală, îi asistă pe cetățeni în procedura de primire a acestora. Și, apropo, totul se întâmplă cu acordul tacit al autorităților ucrainene oficiale. Ceea, ce, la o adică, nu este de mirare. Căci consulatele nu pot avea câștig din perfectarea legală a documentelor, întrucât plata oficială este de 30-50 USD. În mod evident, pentru consuli nu este rentabil să elibereze actele prin intermediul oficiilor consulare, întrucât aceștia s-ar lipsi de superprofituri. De aceea, interesul lor direct este să direcționeze fluxul de solicitanți către diverși intermediari. Dezmățul pașapoartelor din Transnistria este favorizat de factori precum lăcomia funcționarilor ucraineni și utilizarea  formularelor vechi de pașapoarte, în care fotografia titularului se aplică prin lipire. Este o întrebare retorică dacă este sau nu posibil să scăpăm de primul factor. În schimb cel de-al doilea poate fi suprimat imediat. În cadrul MAI al Ucrainei funcționează cu succes complexul de producție Întreprinderea de Stat ”Centrul de stat pentru personalizarea documentelor”, dotat cu cea mai performantă tehnică pentru personalizarea actelor de identitate. Inclusiv pentru formularele personalizate ale pașapoartelor pentru călătoria în străinătate, având o pagină din policarbonat, practic imposibil de falsificat[6].

PESTE 200 000 DE PAȘAPOARTE UCRAINENE ÎN REPUBLICA MOLDOVANUMĂRUL REAL ESTE NECUNOSCUT ȘI AR PUTEA DEPĂȘI 500 000

Să le oferim cuvântul chiar ucrainenilor. Să vedem ce spune presa ucraineană despre numărul real de cetățenii acordate etnicilor ucraineni din Republica Moldova. Sublinierile din citatul care urmează ne aparțin. ”Perioada de ”înflorire” a mafiei pașapoartelor coincide cu timpul aflării la putere a Cabinetului Iulia Timoșenko. Toată afacerea oneroasă a fost patronată personal de vicepremierul de atunci, Alexandr Turcinov. După eșecul ”portocaliilor” în prezidențialele din 2010, s-ar fi părut că există toate premisele pentru a se pune ordine în eliberarea către cetățeni a pașapoartelor pentru călătoria în străinătate. Însă, în anul 2010, noua conducere a MAI al Ucrainei practic a ”preluat drapelul lăsat din mâini” de corupții portocalii și și-a pus în intenție reconstruirea sistemului corupt de eliberare către ucrainenii de peste hotare a pașapoartelor pentru călătoria în străinătate de tip vechi, cu fotografie aplicabilă prin lipire. Cu totul pregnant s-a manifestat acest sistem corupt în Transnistria și Moldova, unde, prin străduința câtorva generații de conducători ai MAI, timp de câțiva ani, au fost trimise circa 200 de mii de formulare de pașapoarte pe călătoria în străinătate de tip vechi. Și, apropo, vom observa că în Transnistria locuiesc abia ușor peste 400 de mii de oameni[7].

Cifra de 200 000 de pașapoarte ucrainene trimise în Republica Moldova este una certă, dar cifra reală este cu mult mai mare. Publicația Obiektivnaia Gazeta de la Kiev scria, cu câțiva ani înainte, următoarele: ”S-a ajuns la o concluzie incontestabilă: cetățenia Ucrainei în Transnistria poate fi obținută de orice doritor. Piața neagră din Transnistria îl face ucrainean pe orice locuitor al planetei!”; ”Funcționarii ucraineni caută în permanență căi ocolitoare pentru a face comerț cu cetățenia ucraineană. În speță, funcționarii Ministerul Afacerilor Externe fac lobby pentru imprimarea de pașapoarte de tip vechi, cu fotografia aplicabilă prin lipire, împotriva cărora obiectează Uniunea Europeană. Iar marea gaură prin care se face comerțul ilicit cu documente ucrainene de călătorie este Moldova și Transnistria. De exemplu, doar în anul 2005, Ambasada Ucrainei în Moldova a primit 100 de mii de formulare de pașapoarte de tip vechi. Potrivit răspunsului ministrului Afacerilor Interne al Moldovei Gheorghe Papuc, în această țară sunt înregistrați oficial circa 3 mii de cetățeni ai Ucrainei. La ultimele alegeri prezidențiale, în Moldova, au votat circa 1 300 de cetățeni ucraineni. ”Cu toate acestea, Ministerul Afacerilor Externe mi-a comunicat, ca răspuns la interpelarea mea parlamentară, că în Moldova și Transnistria MAE al Ucrainei a eliberat peste 94 de mii de pașapoarte ucrainene de tip vechi pentru călătoria în străinătate”, a menționat V. Grițak[8].

Tocmai pentru motivul dublelor standarde practicate de Kiev în materie de cetățenie în prezent există 3 proiecte de lege în Rada Supremă privind dubla cetățenie. Unul dintre aceste proiecte a fost introdus chiar de către fostul președinte Petru Poroșenko (proiectul de lege nr. 6175, din 13 martie 2017, privind modificarea Legii Ucrainei despre cetățenie), care a cerut dezbaterea lui în procedură de urgență.

Pornind de la faptul că doar în anul 2005 Kievul a trimis misiunii sale diplomatice de la Chișinău 100 000 de formulare de pașapoarte de tip vechi arată că numărul real de cazuri de pluralitate de cetățenii create prin acrodarea cetățeniei ucrainene ar putea depăși cu mult 500 000. Kievul ține până astăzi în secret numărul real al persoanelor din Republica Moldova pe care le-a integrat în cetățenia ucraineană fără condiția prealabilă a renunțării la cetățenia sau cetățeniile anterioare.

Președintele Ucrainei, care poate retragea cetățenia ucraineană prin decret, a evitat până acum să o facă în cazul căpeteniilor regimului separatist de la Tiraspol și al sutelor de mii de ”noi cetățeni ucraineni” creați cu bună știință în cuprinsul Republicii Moldova. Acest lucru se întâmplă în situația în care, în cuprinsul său, Ucraina vânează orice cetățean ucrainean care a dobândit sau redobândit cetățenia statului înrudit, cum ar fi cazul etnicilor români, bulgari, maghiari, slovaci sau polonezi autohtoni, le retrage automat cetățenia ucraineană și, de cele mai multe ori, îi expulzează. Dovada dublului standard practicat de Kiev este pe față.

PRACTICILE ȚIN LOC DE LEGISLAȚIE

Evident, conform noilor reglementări din Ucraina, impuse de Uniunea Europeană, pașapoartele ucrainene de tip vechi eliberate cetățenilor Republicii Moldova, acum sunt preschimbate pe pașapoarte electronice de tip nou, numai bune de călătorit prin Europa. Asta nu înseamnă nici pe departe că Ucraina le-ar retrage cetățenia sa locuitorilor Republicii Moldova, în speță etnicilor ucraineni care reprezintă numeric prima minoritate națională. Vorba bancului: una e politica internă și cu totul alta politica externă!

Astfel, politica actuală a Kievului de a le interzice prin lege locutorilor Ucrainei, inclusiv etnicilor români, dubla cetățenie și de a acorda în același timp zeci și sute de mii de cetățenii ucrainene etnicilor ucraineni din Republica Moldova atestă faptul că state înrudite precum România, Republica Moldova, Bulgari, Ungaria, Slovacia și Polonia trebuie să acționeze în consens cu practicile ucrainene și să nu aibă nicio rezervă în a le acorda cetățeniile lor persoanelor aparținând minorităților etnice înrudite română, bulgară, maghiară, slovacă și, respectiv, polonă din Ucraina.  Încercând să interzică formal dubla cetățenie, Ucraina o practică din plin și la scară largă. Practica bate gramatica, spune o vorbă din popor. Astfel, la capitolul fabricării de ”noi cetățeni”, mai cu seamă în regiunea transnistreană aflată sub controlul armatei și serviciilor secrete rusești, Kievul nu se deosebește prin nimic de Moscova, ambele recurgând la același mecanism.

Ori admiți dubla cetățenie (ca în cazul sutelor de mii de ”noi cetățeni ucraineni” pe care îi creezi în Basarabia și regiunea transnistreană ocupată de Rusia), ori nu o admiți (ca în cazul etnicilor români, bulgari, maghiari, slovaci sau polonezi autohtoni din Ucraina)! Cetățenia ucraineană ori este ”unică” în sensul orientării către interiorul Ucrainei și raportată la ”cetățenia” derivată locală a Republicii Autonome Crimeea, ori este ”singulară” în raport cu orice altă cetățenie străină. Una din două! Căci nu pot fi amândouă concomitent. Acestă dihotomie va trebui depășită.

Mecanismul dublei cetățenii este unul euroconform și trebuie aplicat în concordanță cu practicile Ucrainei înseși, care împarte pașapoarte ucrainene cu sutele de mii prin vecinătate. Exprimăm opinia că Ucraina ar avea doar de câștigat dacă ar renunța la politica dublelor standarde în materie de cetățenie și ar accepta un ”standard unic” în domeniu.

Subiectul cetățeniei se află și se va afla încă mult timp în chiar miezul dezbaterilor publice din Ucraina, având ecou în principalele state care au minorități naționale înrudite în cuprinsul statului ucrainean: România și Republica Moldova, Ungaria, Slovacia, Bulgaria și Polonia, state care, în majoritatea lor, admit dubla și multipla cetățenie.


[1] 96 тысяч жителей Приднестровья имеют украинский паспорт. (rus.) // 96 de mii de locuitori ai Transnistriei dețin pașaport ucrainean. Sursa: https://ukraine.segodnya.ua/ukraine/96-tycjach-zhitelej-pridnectrovja-imejut-ukrainckij-pacport-188434.html

[2]”Питання української громади Придністров’я має свою специфіку, зокрема через проживання в невизнаному сепаратистському регіоні та можливості полегшеного отримання паспорту громадянина України – на відміну від етнічних українців право бережної Молдови. Придністровський конфлікт розділив українську громаду Молдови на дві частини. Це обумовлюється кількома чинниками. З одного боку, за оцінкою самих представників української громади Молдови, рівень взаємодії між організаціями обох берегів Дністра залишається невисоким та обмежується по-одинокими випадками спілкування. З іншого боку, постає питання самоідентифікації, адже українці Придністров’я, на відміну від українців правобережної Молдови, вважають себе, фактично, громадянами України, що підтверджується наявністю в них українських паспортів. Крім того, лідери українського руху в Придністров’ї не тільки активно підтримують сепаратистський режим і владні структури самопроголошеної республіки, а й ведуть від-повідну агітацію серед членів української спільноти регіону. Більше того, ці ж лідери продовжують насаджувати серед етнічних українців регіону імідж Молдови як ”ворога на західному кордоні ПМР”. В.В. Коцур,  Етнополітичний конфлікт у Придністров’ї у контексті українсько-молдовських міждержавних відносин, ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України, Київ – 2013, ст. 162-163. (ucr.) // ”Chestiunea comunității ucrainene din Transnistria are propriul specific, în special datorită faptului că locuiește într-o regiune separatistă nerecunoscută și a posibilității de a obține mai ușor un pașaport de cetățean al Ucrainei – spre deosebire de etnicii ucraineni din Moldova de pe pe malul drept (al Nistrului – n.n.). Conflictul transnistrean a împărțit comunitatea ucraineană din Moldova în două. Acest lucru se datorează mai multor factori. Pe de o parte, conform evaluării reprezentanților comunității ucrainene din Moldova, nivelul de interacțiune între organizațiile de pe ambele maluri ale Nistrului rămâne scăzut și se limitează la cazuri izolate de comunicare. Pe de altă parte, se pune problema autoidentificării, întrucât ucrainenii din Transnistria, spre deosebire de ucrainenii din Moldova de pe malul drept (al Nistrului – n.n.), se consideră, de fapt, cetățeni ai Ucrainei, ceea ce este confirmat de prezența pașapoartelor ucrainene asupra lor. În plus, liderii mișcării ucrainene din Transnistria nu numai că susțin activ regimul separatist și structurile de putere ale republicii autoproclamate, dar desfășoară și o campanie corespunzătoare în rândul membrilor comunității ucrainene din regiune. Mai mult, aceiași lideri continuă să inoculeze în rândul etnicilor ucraineni din regiune imaginea unei Moldove prezentate ca „dușmanul de la granița de vest a Republicii Moldovenești Nistrene”. Vitali Viktorovici KoțurConflictul etnopolitic din Transnistria în contextul relațiilor interstatale moldo-ucrainene, Institutul de Studii Politice și Etno-naționale ”Ivan Fiodorovici Kuras” al Academiei Naționale de Științe a Ucrainei, Kiev – 2013, pag. 162-163.

[3] ”Bilet” ucrainean în Europa pentru ”liderii” zonei rusești. O investigație Rise Moldova și Slidstvo.Info. Sursa: https://www.rise.md/articol/bilet-ucrainean-in-europa-pentru-sefii-zonei-rusesti/

[4] Украинский загранпаспорт в Приднестровье можно купить за $1 тыс, Новости Украины, 18 июня 2010 (rus.) // Pașaportul ucrainean pentru călătorii în străinătate poate fi cumpărat în Transnistria cu 1000 de dolari, Novosti Ucrainî, ediția din 18 iunie 2010. Disponibil pe internet: https://from-ua.com/articles/174393-ukrainskii-zagranpasport-v-pridnestrove-mozhno-kupit-za-1-tis-foto-video.html

[5] ”В.Грицак також повідомив, що, незважаючи на зміну влади в Україні, продовжує діяти тіньова схема з продажу українських паспортів старого зразка до Молдови та Придністров’я. „В цих країнах і досі можна придбати паспорти зразка 1994 р., в яких можна замінити фотографію”, – підкреслив він. За словами В. Грицака, в Молдові та Придністров’ї розгорнута мережа з продажу українських паспортів, ціна яких на чорному ринку становить 1-10 тис. дол. „Оцінку ситуації обов’язково мають дати СБУ і Президент України”, – сказав депутат.”, В. Грицак звинуватив МЗС у реалізації тіньової схеми продажу українських паспортів, Новини, 17 червня 2010 року. (ucr.) // ”V. Hrytsak a raportat de asemenea că, în pofida schimbării guvernării în Ucraina, continuă să funcționeze schema tenebroasă de comercializare în Moldova și Transnistria a pașapoartelor ucrainene de tip vechi. „În aceste țări, încă mai poți cumpăra pașapoarte de modelul anului 1994, în care se poate aplica fotografia”, a subliniat acesta. Potrivit lui V. Hrytsak, în Moldova și Transnistria există o rețea de comercializare a pașapoartelor ucrainene, al căror preț pe piața neagră este de 1-10 mii de dolari. „SBU și președintele Ucrainei trebuie să facă o evaluare a situației”, a declarat deputatul”. V. Hrytsak a acuzat Ministerul Afacerilor Externe că a implementat o schemă tenebroasă de comercializare a pașapoartelor ucrainene, Novyny, 17 iunie 2010. Disponibil pe internet: https://www.rbc.ua/ukr/news/v-gritsak-obvinil-mid-v-realizatsii-tenevoy-shemy-prodazhi-17062010174300

[6] «Серым» рынком украинских загранпаспортов займется милиция, Багнет, 28 июля 2010 (rus.) // Miliția se va ocupa de ”piața neagră” a pașapoartelor ucrainene pentru călătoria în străinătate, Bagnet, ediția din 28 iulie 2010. Disponibil pe internet: http://www.bagnet.org/news/society/56773/serym-rynkom-ukrainskih-zagranpasportov-zaymetsya-militsiya

[7] Украинский загранпаспорт в Приднестровье можно купить за $1 тыс, Новости Украины, 18 июня 2010 (rus.) // Pașaportul ucrainean pentru călătorii în străinătate poate fi cumpărat în Transnistria cu 1000 de dolari, Novosti Ucrainî, ediția din 18 iunie 2010. Disponibil pe internet: https://from-ua.com/articles/174393-ukrainskii-zagranpasport-v-pridnestrove-mozhno-kupit-za-1-tis-foto-video.html

[8] Оксана Шкода, Паспортная распродажа: в Приднестровье торгуют украинским гражданством, Объективная газета (rus.) // Oxana Șkoda, Lichidarea stocului de pașapoarte: cetățenia ucraineană este comercializată în Transnistria, Obiektivnaia Gazeta. Disponibil pe internet: http://www.og.com.ua/Oksana_Shkoda_gricak_pasporta.php