ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


În ultima vreme se vorbește din ce în ce mai mult despre așa numita fast-fashion, moda rapidă, în care se încadrează mărci cunoscute cum ar fi Zara, H&M sau Peacocks. Termenul este folosit de retaileri pentru a defini procesul prin care modelele ce apar pe podiumurile prezentărilor de modă apar rapid în magazinele de larg consum. Colecțiile fast fashion au la bază cele mai noi tendințe prezentate în Săptămâna Modei din primăvară sau toamnă. Aceste tendințe sunt preluate și produse repede și ieftin, permițând astfel consumatorului să aibă acces la noile stiluri la un preț redus.

Totuși în spatele acestei industrii se ascund și lucruri mai puțin plăcute, 5 dintre care vi le prezentăm mai jos

1. Industria modei este concepută de așa manieră încât să te facă să te simți demodată în doar o săptămână de la achizitionarea produsului.

Pe vremuri erau 2 sezoane Primăvară/Vară și Toamnă/Iarnă. În zilele noastre există 52 de așa numite micro-sezoane pe an. Ies noi tendințe aproape în fiecare săptămână, scopul final fiind acela de a se cumpăra cât mai multe haine cu putință.
Potrivit Huffingtonpost.com fast fashion-ul are prețul mai mic decat competiția, mergând pe principul calitate mai slabă darvolum ridicat.
Site-ul dă drept exemplu pe celebru retailer Zara care își aprovizionează magazinele cu noi modele de 2 ori pe săptămână. După același model H&M își împrospătează sortimentele zilnic, astfel clientul simțindu-se demodat după prima purtare.

2. Dicounturile nu sunt de fapt discounturi.

Cu toții iubim conceptul de outlet de unde ne putem achiziționa haine de firmă la jumătate de preț. Cu toate acestea, există voci care susțin că ceea ce cumpărăm nu sunt colecțiile nevândute și reduse ci produse ce nu au văzut niciodată eticheta designerului.
Scriitorul Jay Hallstein susține că hainele din oulet sunt produse în cu totul alte fabrici decât cele din magazinele normale. Astfel, noi nu cumpărăm haine reduse ci variante mai ieftine și mai prost calitative.

3. Există plumb și alte chimicale periculoase în aceste articole vestimentare

Potrivit Centrului pentru Sănătatea Mediului, există în continuare mărci populare ce vând curele, genți și pantofi în a căror componență există chimicale peste limita permisă de lege.

Un articol în The New York Times relatează că, în prezent, Centrul pentru Sănătatea Mediului se concentrează pe reducerea cantității de plumb, mai ales ,în produsele adresate tinerelor femei doarece plumbul se acumulează în oase și poate fi eliberat în timpul sarcinii, punând în pericol atât mama cât și fătul.

Există oameni de știință care avertizează că expunerea la plumb a fost legată de infertilitate la femei, risc crescut de atac de cord, atac cerebral și tensiune arterială. Concluzia este că nu există nivele sigure de expunere la plumb, acesta fiind periculos pentru toata lumea.

4. Hainele sunt create astfel încât să se strice repede

Giganți ai fast fashion cum ar fi Zara sau H&M produc milioane de veșminte pe an fără să se gândească prea mult la calitate ci doar la dorința consumatorului de a purta haine noi. Majoritatea materialelor sunt sintetice , de proastă calitate, ele nerezistând de a lungul anilor.

5. Paietele și mărgelele sunt un indicator al exploatării copiilor

Specialiștii industriei sugerează că între 20% până la 60% din producția de îmbrăcaminte este realizată manual de muncitori ilegali. Există și mașini ce pot aplica paiete și mărgele dar sunt foarte scumpe și este puțin probabil ca o fabrică din China să își permită așa ceva. Și cum hainele specifice fast fashion nu sunt cele mai scumpe, fabricile nu investesc în astfel de echipamente scumpe. Așa că se apelează la familii sărace care împreună cu ai lor copii cos de dimineața până seara pentru a face rost de cele necesare supraviețuirii.