ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Ziua de 5 ianuarie este zi de post, fiind ajunul Bobotezei. Tot astăzi sunt pomeniniți Sfinții Mucenici Teopempt și Teonas și Sfânta Cuvioasă Sinclitichia.

Biserica Ortodoxă sărbătorește pe 6 ianuarie Botezul Domnului.


"Botezul Sfântului Ioan Botezătorul este începutul botezului adevărat și nu plinătatea lui", arată Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.

„După cum Sfântul Ioan Botezătorul a fost Înaintemergător al Domnului Hristos, tot așa botezul lui este înainte mergător sau premergător Botezului creștin. Prin botezul Sfântului Ioan Botezătorul se întărea conștiința păcătoșeniei și conștiința nevoii de iertare de păcate și de schimbare a vieții. Nu este sigur că Botezul lui Ioan oferea iertarea păcatelor, dar este clar că acest botez era spre pocăință. El boteza cu apă spre pocăință întru iertarea păcatelor."

Botezul primit de Mântuitorul în râul Iordan de la Sfântul Proroc Ioan este temelia botezului creștin, însă numai prin Botezul creștin primim Duhul Sfânt și iertarea păcatelor, a mai spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, potrivit basilica.ro
„Deosebirea mare între botezul pocăinței al lui Ioan Botezătorul și Botezul creștin este faptul că Botezul creștin se săvârșește în numele Sfintei Treimi, adică este o punere în legătură harică a persoanei umane care se botează cu persoanele divine ale Preasfintei Treimi; o legătură de iubire și de viață veșnică; este începutul învierii noastre din păcat și din moarte. Pe lângă iertarea păcatelor în Botezul creștin ni se dăruiește înfierea și învierea prin har ca început al vieții noi în Hristos, Biruitorul păcatului și al morții, Izvorul Bucuriei Veșnice”, a mai spus Patriarhul României, potrivit Radio Trinitas.

Slujba Aghesmei Mari se săvârșește atât în ajunul Bobotezei, când se sfințește apa cu care preoții binecuvântează apoi casele credincioșilor, cât și în însăși ziua Bobotezei, când se sfințește Agheasma pe care credincioșii o iau la casele lor, pentru tot anul.

Sfințirea apei sau Agheasma are o veche tradiție în Biserica creștină, iar în Constituțiile Apostolice (sec. I-II) sfințirea apei este atribuită Sfântului Apostol Matia: "Despre apă și untdelemn hotărăsc eu, Matia, ca să binecuvânteze episcopul apa și untdelemnul, iar dacă lipsește episcopul, atunci s-o binecuvânteze preotul dimpreună cu diaconul".

Timp de 8 zile, după sfințirea apei, credincioșii pot lua dimineața pe nemâncate, după ce s-au închinat, Agheasma Mare, și pot stropi cu ea casa, ogorul și animalele. După trecerea celor 8 zile apa sfințită se păstrează în casă, la loc de cinste, și se folosește, în situații speciale, la recomandarea duhovnicului.