Ion Caramitru, George Mihăiţă, Alexandru Arşinel critică Guvernul pentru emiterea OUG care prevede înlăturarea de la conducerea instituţiilor de cultură a managerilor cu vârsta peste 65 de ani: "Iniţiativa a izvorât dintr-un cap lipsit de logică" şi "nu ajută cultura".

Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional Bucureşti (TNB), a declarat pentru Mediafax că în anul 2013 a fost audiat la cerere în Comisia de cultură a Senatului şi apoi la cea de la Camera Deputaţilor, în legătură cu prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului (OUG) numărul 68 din 2013, care prevede înlăturarea de la conducerea instituţiilor publice de cultură a persoanelor care au împlinit vârsta de 65 de ani.

George Mihăiţă, directorul Teatrului de Comedie din Bucureşti a precizat că a fost în Comisiile pentru cultură ale Parlamentului, unde a prezentat un punct de vedere, alături de Ion Caramitru, dar şi alţi reprezentanţi ai teatrelor. În acel moment, membrii Comisiei pentru cultură din Camera Deputaţilor şi a Senatului le-au dat dreptate, afirmând: "Acum nu mai depinde de noi".

Directorul Teatrului Naţional Bucureşti a precizat că nu doar amendamentul care prevede înlăturarea de la conducerea instituţiilor publice de cultură a persoanelor care au împlinit vârsta de 65 de ani nu este în regulă în actul normativ citat, ci, "inadmisibile în Ordonanţă sunt şi altele".

"La Senat, după ce noi am plecat, ministrul Barbu (Daniel Barbu, fostul ministru al Culturii, n.r.) a fost audiat, nu în prezenţa noastră, şi, în concluzie, la Comisie s-au aprobat mici amendamente, dar acesta nu. Apoi, am fost la Camera Deputaţilor, (...) Camera este decizională, unde preşedinte era domnul ministru de astăzi (Gigel Ştirbu, actualul ministru al Culturii, n.r), şi, cu o prezenţă foarte mare - la Senat, prezenţa când am fost noi a fost minimală -, cel puţin la nivelul discuţiilor, punctul de vedere al celor care au fost de faţă a fost că avem dreptate şi că aceste amendamente vor trebui acceptate, urmând să-l audieze şi pe domnul ministru, Barbu la ora aceea, iar la sugestia unuia dintre deputaţi, mai precis a domnului Hunor Kelemen, fost ministru al Culturii, care a cerut ca la audierea domnului Barbu să fim şi noi de faţă", a declarat Ion Caramitru. Audierea n-a mai avut loc, întrucât Barbu şi-a dat demisia.

Aceste lucruri se fac cu scopul de a da jos anumite persoane, de a aduce cineva pe altcineva

Atât Ion Caramitru, cât şi George Mihăiţă au declarat că există anumite interese privind acest act normativ, directorul TNB afirmând că "ideea a fost să elibereze funcţiile de director ca să se pună, probabil, clienţi mai apropiaţi sufletului respectiv", în timp ce directorul Teatrului de Comedie a subliniat că "aceste lucruri se fac cu anumite interese (...) cu scopul de a da jos anumite persoane, de a aduce cineva pe altcineva".

Directorul TNB a menţionat că actul normativ, "cu aceste specificări aberante", nu a fost pus în discuţie publică, "nu a fost publicat aşa cum a fost votat în Guvern". Totodată, Caramitru a menţionat că sunt şi alte "aberaţii în această ordonanţă, chiar greşeli flagrante, şi de gramatică, de limba română". Ion Caramitru speră că, în urma declaraţiilor ministrului Culturii, "lucrurile se vor îmbunătăţi".

Pe de altă parte, Caramitru a amintit de declaraţia făcută, marţi, de senatorul PSD Georgică Severin, preşedintele Comisiei de cultură din Senat, care, printre altele, a spus că îşi doreşte de la "aceşti mari maeştri" de peste 65 de ani mai multă regie şi mai puţin ca aceştia să aibă "drept de semnătură pe bani".

Lucia Sturdza-Bulandra a condus Teatrul Municipal din Bucureşti din 1947 până la sfârşitul vieţii, depăşind astfel vârsta de 65 de ani. Totodată, Caramitru l-a menţionat pe Radu Beligan, care a fost directorul TNB timp de 21 de ani şi depăşise vârsta despre care este vorba în OUG şi, "dacă n-ar fi plecat de la direcţie din propria iniţiativă, poate ar mai fi fost şi astăzi director". Un alt nume amintit de Ion Caramitru este Liviu Ciulei.

"I-ar fi dat domnul Severin afară pe domnul Ciulei sau pe doamna Bulandra sau pe domnul Beligan dacă i-ar fi prins mai în vârstă de 65 de ani?", s-a întrebat retoric Ion Caramitru.

Aceste amendamente au "izvorât dintr-un cap lipsit de logică şi care cred că au ascuns în spate interese care nici măcar obscure nu sunt", a adăugat directorul TNB. "Ideea a fost să elibereze funcţiile de director ca să se pună probabil clienţi mai apropiaţi sufletului respectiv", a mai spus acesta.

Directorul Teatrului de Comedie, George Mihăiţă, a precizat, întrebat fiind cât de afectate ar putea fi instituţiile de cultură dacă această prevedere va rămâne în vigoare: "Nu poţi să ştii niciodată".

"Eu, personal, nu stau în directoratul teatrului, nu am stat niciodată, dacă voi mai fi director bine, dacă nu, mult mai bine, pentru că am de crescut copii, am atâtea planuri de făcut, dacă pierde instituţia, nu mai este treaba mea. Treaba mea este în măsura în care sunt actorul şi mi-ar părea rău ca după aceea să nu mai meargă atât de bine cum credem noi că a mers până acum, mă refer la Teatrul de Comedie", a declarat George Mihăiţă, în vârstă de 65 de ani.

Alexandru Arşinel: "Dacă vă gândiţi că o să mă duc în faţa Parlamentului să mă leg cu lanţuri, nu am să o fac"

De asemenea, el a spus că astfel de iniţiative au în spate anumite interese: "Dacă se consideră că trebuie să fiu în continuare, aşa cum pe vremea doamnei Bulandra s-a considerat că doamna Bulandra este bine să fie în continuare directoarea Teatrului de Comedie şi că nu ţine de vârsta biologică, e clar, dar am impresia, din câte ştiu eu, că aceste lucruri se fac cu anumite interese. Cu scopul de a da jos anumite persoane, de a aduce cineva pe altcineva şi atunci eu nu am intrat şi nu voi intra în jocurile astea pentru că am destule proiecte".

De asemenea, directorul Teatrului de Revistă "Constantin Tănase", Alexandru Arşinel, a declarat  că astfel de iniţiative nu ajută cu absolut nimic cultura:

"Eu pot să vă spun că acţiunea «lăudabilă» a Guvernului şi a Ministerului Culturii a avut loc când eu am fost operat, (...) dar am aflat de la colegii mei. Sunt o persoană care toată viaţa am fugit de o sarcină specială în afară de cea de actor. (...) În '98 am acceptat, dar mi-am redus activitatea de actor pentru a mă zbate pentru acest teatru", a explicat Alexandru Arşinel, în vârstă de 74 de ani. "Dacă vă gândiţi că o să mă duc în faţa Parlamentului să mă leg cu lanţuri, nu am să o fac. Nu merită. Asta ar înseamna că îi bag în seamă".

Dumitru Murariu, directorul general al Muzeului Naţional de Istorie Naturală "Grigore Antipa" din Bucureşti, în vârstă de 74 de ani, a reunoscut că nu ştia de prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului (OUG) numărul 68 din 2013 şi, dacă trebuie, "se supune dispoziţiilor".

De asemenea, Andrei Dimitriu, directorul Filarmonicii "George Enescu" din Capitală, nu a fost consultat în privinţa actului normativ.

"Ca principiu, cred că ar fi o eroare, pentru că sunt mulţi conducători de instituţii de cultură care la 65 de ani sunt foarte apţi, foarte utili pentru conducerea acelor instituţii, iar toată istoria prezenţei lor în funcţia de conducere o confirmă că sunt persoanele competente şi necesare pentru continuarea funcţionării în spaţiul performanţei", a declarat Dimitriu, în vârstă de 68 de ani.

La ora actuală, Ordonanţa 68 îşi produce efectele

Ministrul Culturii, Gigel Ştirbu, a vorbit, marţi, la Comisia de cultură a Senatului despre prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului (OUG) numărul 68 din 2013.

"Eu nu cred că, odată cu împlinirea vârstei de 65 de ani, un manager de instituţie publică trebuie eliminat din sistem. Pot da exemple nenumărate. Sunt personalităţi marcante ale vieţii culturale româneşti care au o autoritate profesională de necontestat şi cred că pot să ducă şi au demonstrat că, indiferent dacă au 65 de ani şi trei luni sau 64 de ani şi şase luni, că pot să conducă o instituţie importantă în domeniul cultural", a spus Gigel Ştirbu.

"Există anumite amendamente. Sunt anumite persoane care deţin funcţii de conducere la nivelul instituţiilor pentru cultură din Bucureşti sau din ţară, persoane care au o mare autoritate profesională. Domnul Caramitru este un nume care poate fi adus în discuţie. Doamna Dorina Lazăr este altul. Sunt mulţi alţii, care, de-a lungul timpului, au dat dovada vie a faptului că sunt anumite personalităţi în domeniul dumnealor. Şi, pe lângă faptul că reprezintă personalităţi unanim recunoscute în domeniul dumnealor de activitate, au demonstrat faptul că sunt şi foarte buni manageri în ceea ce fac. Acum, după o anumită experienţă căpătată de-a lungul timpului, ar fi din punctul meu de vedere greşit să nu profităm de experienţa domniilor lor, atât noi, cât şi cei care consumă cultură în instituţiile pe care domniile lor le conduc. Conform acestei OUG, atunci când ar fi împlinit vârsta de 65 de ani, ar fi trebuit ca mandatul să le înceteze", a mai spus ministrul Culturii.

La ora actuală, Ordonanţa 68 îşi produce efectele. "A trecut de Senat, a fost votată de plenul Senatului, se află la Comisia pentru Cultură din Camera Deputaţilor. Probabil în primă şedinţă, la începutul sesiunii viitoare, după 1 februarie, va intra în dezbaterea acestei comisii".

Reprezentaţii Direcţiei de Cultură a Primăriei Municipiului Bucureşti au declarat, pentru Mediafax, că, în cazul celor patru instituţii de cultură de interes local ale municipiului Bucureşti al căror management este asigurat de persoane care au împlinit vârsta legală de pensionare - pentru limită de vârstă - (Teatrul de Comedie, Teatrul Odeon, Teatrul "Constantin Tănase" şi Casa de Cultură "Friedrich Schiller"), au fost respectate prevederile legale în vigoare - respectiv prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură, modificată şi completată prin OUG nr.68/26.06.2013, potrivit cărora managementul instituţiilor publice de cultură poate fi încredinţat unei persoane fizice care nu a împlinit vârsta legală pentru pensionarea pentru limită de vârstă (art. 3 lit. g), "contractul de management încetează în cazul în care managerul nu mai îndeplineşte oricare dintre condiţiile prevăzute la art. 3" (art. 32 alin (1) lit.c)" şi "contractul de management încetează la data împlinirii vârstei de pensionare pentru limită de vârstă de către manager, dacă autoritatea nu decide menţinerea valabilităţii acestuia la propunerea motivată a consiliului administrativ, fără a depăşi durata pentru care a fost iniţial încheiat" (art. 32 alin (6)).

Drept urmare, în baza acestor prevederi, primarul general a aprobat menţinerea valabilităţii contractelor de management pentru managerii celor patru instituţii, asa cum a propus consiliul administrativ, pe durata pentru care au fost iniţial încheiate aceste mandate, au precizat reprezentaţii Direcţiei de Cultură a Primăriei Municipiului Bucureşti.