ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Compania americană Bechtel se confruntă cu grave acuzaţii de corupţie venite după o anchetă ce a durat 6 luni realizată de prestigioasa revistă Foreign Policy. Sub semnătura lui Matthew Brunwasser se arată cum Bechtel stimula financiar ambasadori americani pentru ca diplomaţii să-i ajute apoi să obţină contracte colosale cu statele din estul Europei. În articol este dat ca exemplu şi Autostrada Transilvania.

Livrare gratuita in 24 de ore! Orice produs

Ancheta se concentrează pe tronsonul de aproximativ 76 de kilometri de autostradă pe care Bechtel i-a construit în Kosovo. Costul, spune jurnalistul, este unul dintre cel mai ridicat din Europa: 17 milioane de dolari pentru fiecare kilometru construit!

"Una dintre cele mai sărace ţări din Europa voia un drum, aşa că mega-constructorul american Bechtel i-a vândut o autostradă de 1,3 miliarde de dolari, cu sprijinul unui puternic ambasador american. Partea amuzantă e că, în timp ce autostrada abia dacă este folosită, ambasadorul lucrează acum pentru Bechtel", scrie Matthew Brunwasser.

Diplomatul în cauză este Christopher William Dell, ambasador în Kosovo între 2009 şi 2012. Acesta s-a pronunţat deseori, pe când era ambasador la Pristina, în favoarea autostrăzii, deşi mai multe evaluări independente arătau că proiectul era inutil. Autostrada a costat 1 miliard 300 de milioane de dolari, adică peste 17 milioane de dolari pe kilometru, iar acum fostul ambasador este  reprezentantul Bechtel în Mozambic.

Foreign Policy aminteşte şi de Autostrada Transilvania, pentru construcţia căreia nu s-a ţinut nicio licitaţie, iar preţul ajungea la 2.7 miliarde de dolari.

"În România, Bechtel a negociat direct cu Guvernul şi a semnat un contract fără licitaţie, în 2003, pentru modernizarea reţelei aproape inexistente de autostrăzi a ţării. Valoarea contractului: 2,7 miliarde de dolari. Proiectul s-a transformat însă într-un coşmar lung de zece ani pentru ambele părţi, plin de întârzieri, certuri şi acuzaţii de corupţie şi proastă administrare. Potrivit unei analize a Economist Intelligence Unit, Bechtel a livrat 12,5% din drumul pe care se angajase să-l construiască. A încasat totuşi 64% din valoarea contractului, reziliat în mai 2013", scrie FP.

România a construit 54 de kilometri din autostrada Transilvania cu 1,25 miliarde de euro, adică un cost de circa 23 de milioane de euro pe kilometru. Autostrada Transilvania este proiectată a avea 415 km.

Sursa foto: Foreign Policy