Corporaţia media VICE este acuzată de sacrificarea principiilor jurnalistice pentru satisfacerea intereselor corporaţiilor, arată presa de peste Ocean.

Libris.ro - Librarie online - Zilnic noutati si promotii

Acuzaţiile au fost aduse de un fost editor, care a făcut public un schimb de e-mailuri interne care sugerează că "nu există niciun zid între politica editorială şi marketing" la compania media care deţine un site şi în România.

VICE s-a lansat ca o revistă punk canadiană cu mult conţinut "nepotrivit", cu un mesaj liberal. Totuşi, presa americană afirmă că brandurile mainstream au devenit între timp, parteneri deplini ai companiei, datorită succesului său.

În România, VICE se descrie ca un trust "care se adresează progresiştilor, tinerilor avangardişti, tineri din mediul urban între 18 şi 35 de ani.  Unghiul editorial al grupului  subliniază "stilul de viaţă": ştiri, sporturi extreme, fashion, tehnologii, muzică, cultură, droguri, mult sex şi rock-and-roll".

Charles Davis a fost angajat în iulie după ce a scris câteva articole de succes ca freelancer, dar a fost dat afară doar două luni mai târziu. Davis a făcut publice emailuri din care reiese că articole de-ale sale au fost eliminate de companie pentru că au intrat în conflict cu advertiseri şi "parteneri" ai companiei.

Acuzele vin după ce în luna mai, un articol apărut în SUA cita mai multe surse anonime din cadrul VICE, care afirmau că se editează articole pentru a le face mai pe placul sponsorilor companiei. La timpul, respectiv, VICE a negat afirmaţia.

Acum în vârstă de 30 de ani, Davis spune că politica VICE prevede că "orice menţiune a unei entităţi cu care VICE ar putea colabora în afaceri, ar trebui să fie supusă superiorilor", într-un mesaj pe Twitter. Jurnalistul a mai spus că "în experienţa sa, de fiecare dată când a trimis un material pentru a fi aprobat, acesta a fost "ucis" ".

Afirmaţiile sale au fost confirmate de către un email al lui Jonathan Smith, editor adjunct al VICE, către angajaţi, în care îi anunţa că toate materialele "nepotrivite" trebuie aprobate de către cineva înainte de a fi postate pe site: "Tot conţinutul NSFW trebuie să fie aprobat de către Alex Miller sau de către mine înainte să intre pe site. N-o să fie mari schimbări în direcţia editorială, dar trebuie să existe un proces de aprobare a materialelor mai aspre.", se arată în mesajul trimis angajaţilor şi publicat pe CapitalNewYork.com.

Concret, într-unul din cazurile incriminate, Charles Davis a scris un articol despre NFL (Liga Naţională de Fotbal American) şi l-a trimis pentru aprobare unui editor în New York. După ce articolul a fost publicat, pe 12 septembrie, Davis a primit un email prin care era certat că nu a trimis articolul spre aprobare şi lui Hosi Simon, managerul general al Vice Media.

"Hei, Jonathan mi-a cerut să-ţi reamintesc că orice menţionare a unui "brand" - practic orice menţiune a unei entităţi cu care am putea face afaceri - trebuie trimis mai sus către Hosi( care în experienţa mea zice OK la aproape orice). Aparent, nişte oameni de sus n-au fost prea bucuroşi când au văzut postarea despre NFL - mă îndoiesc că ar fi interzis-o, dar le-ar fi plăcut să ştie".

Mai mult, materialul cu pricina a stârnit interesul celor de la BBC, care au dorit să-l invite pe Davis să vorbească despre acest subiect. Şefii de la VICE nici nu au dorit să audă. "Trebuie să refuzi invitaţia - siteul nostru are multe legături cu oamenii de la NFL pentru accesul la video-uri. Sublinirea articolului tău ar face rău altor proiecte la care lucrăm", a sunat mailul şefilor de la VICE.

Pe 22 septembrie, Charles Davis s-a întors din pauza de masă şi a văzut cum VICE îi confiscă laptopul, iar oamenii de la resurse umane i-au pus în faţă actele de încetare a contractului, afirmând că poziţia sa a fost desfiinţată.

Contactaţi de CapitalNewYork, cei de la VICE au confirmat că s-au scos materialele la care făcea referire Charles Davis, dar au negat că ar fi din cauza brandurilor menţionate. Totuşi, cei la VICE au precizat că editorii sunt "încurajaţi" să trimită mai sus orice articol cu referiri la branduri, pentru a-i avertiza pe aceştia.
Dragă cititorule,
dacă ți-a plăcut acest articol, te rugăm ceva.

De peste 5 ani, ActiveNews este vocea pe care sute de mii de români o primesc în fiecare zi, dar care în același timp fisurează stabilimentul politic și economic care dorește să supună și România.

ActiveNews este un site independent din punct de vedere editorial, ceea ce înseamnă că ne stabilim singuri prioritățile și strategia. Jurnalismul nostru este liber de influențe comerciale și nu este influențat de către moguli, milionari sau acționari.

Nimeni nu-l editează pe editorul nostru. Nimeni nu ne direcționează opiniile.

Aceste aspecte sunt de o importanță critică într-o țară în care mass-media corporatistă face legea. Într-o Românie în care interesele economice ale marilor jucători dictează reacția presei, și nu interesul pe termen lung al acestui popor.

ActiveNews este singurul loc din .ro unde ați putut citi despre fapte și oameni care altfel nu ar fi apărut niciodată pe piața media din România. Știi bine asta.

Am câștigat împreună multe bătălii, văzute și nevăzute, dar Țara are nevoie de mai mult decât simpla noastră supraviețuire. Țara Noastră are nevoie de jurnalism curat, scris cu gândul la valorile pe care le-am primit de la înaintașii noștri. Țara noastră are nevoie de curaj pentru a expune impostura și trădarea, iar pentru asta e nevoie de informație. Informație, nu diversiune sau divertisment.

Implică-te Susține ActiveNews