Conflictul de la graniţa de nord a României, precum şi eternele războaie din orient pun pe gânduri întreaga opinie publică românească şi atrag din nou atenţia asupra Armatei Române. Mai precis, asupra capacităţii de luptă a forţelor armate române.

Elefant.ro:Livrare gratuita in 24 de ore! Orice produs

În acest context, anul 2015 a început cu o veste foarte proastă. Doi ofiţeri, Lt.drd. Diana Manolache şi Lt.Cdor Crăciun-Ciprian Chiş au făcut o analiză a capacităţii de luptă a Armatei Române, iar concluziile sunt foarte grave, afirmă rumaniamilitary.ro. Inconştienţa guvernelor Tăriceanu, Boc şi Ponta a dus la o situaţie extrem de gravă.

Practic, raportul afirmă că dacă în 2015 bugetul alocat MApN va rămâne la stadiul de 1,31% din PIB, atât cât este în proiectul de buget, armata română ca forţă luptătoare nu prea există: nu avem minimul de tehnică de luptă, nu avem avioane sau elicoptere, nu mai avem rachete AA, radarele au început să cedeze – în lipsa pieselor de schimb, piloţii zboară doar atât cât să nu cadă cu avioanele (pentru că 50-60 de ore zboară doar cei care fac poliţie aeriană, restul dacă prind 20 de ore sunt norocoşi), servicul MEDEVAC nu poate zbura decât pe timp de zi – în lipsa antrenamentului pentru condiţii grele meteo, etc. Mai jos puteţi descărca raportul integral.

Pe timp de Pace

Serviciul de Luptă Poliţie Aeriană sub comanda NATO se execută în zona de risc ridicat şi sub nivelul standardelor NATINAMDS, pentru încă un an (al şaselea consecutiv).

Nu se asigură menţinerea nivelului de antrenament al personalului, cu riscul de a nu mai avea piloţi pregătiţi să execute serviciul de luptă în toate condiţiile. Continuarea instrucţiei sub standard (la un nivel actual de 50-60 ore de zbor/an/pilot), cu tehnică de luptă învechită şi alocaţii bugetare insuficiente pentru susţinerea mentenanţei şi suportului logistic a misiunilor, are implicaţii grave asupra suveranităţii în spaţiul aerian naţional şi nu mai permite controlul stării de siguranţă aeronautică;
Serviciul de Luptă Poliţie Aeriană sub comanda naţională, prin rotaţie, cu câte un batalion de rachete sol-aer din compunerea brigăzii de rachete sol-aer se poate executa limitat, în condiţiile insuficienţei suportului logistic, lipsei carburantului special (oxidant) şi epuizării resursei tehnice a rachetelor;
Serviciul de Luptă Căutare-Salvare, inclusiv Serviciul Medical Militar de Urgenţă – se poate executa numai pe timp de zi. Continuarea instrucţiei personalului navigant sub standardele cerute (într-un ritm de 10-20 de ore de zbor/an/pilot), asigură doar menţinerea în bareme, nu şi pregătirea tactică şi antrenamentul necesar executării misiunilor în orice condiţii; (unul din motivele pentru care mai dau cu elicopterele de pamant)
Celelalte servicii de luptă (supraveghere electronică, comunicaţii şi informatică, supraveghere CBRN, intervenţie EOD etc.) se execută cu limitări, determinate de starea echipamentelor, nivelul tehnologic al acestora, deficitele de dotare şi neasigurarea resurselor pentru mentenanţă şi reparaţii;
Supravegherea spaţiului aerian şi avertizarea timpurie se asigură cu potenţial limitat, în condiţiile posibilităţilor reduse de menţinere a parametrilor de descoperire a radarelor FPS-117 şi TPS-79(R) fără alocarea bugetară necesară susţinerii contractelor de suport logistic prin NSpA (NATO Support Agency);
Transportul aerian strategic se poate executa în limita a opt curse, acoperindu-se nevoile pentru teatrele de operaţii, conform documentelor şi înţelegerilor naţionale şi internaţionale;
Nu se asigură menţinerea operaţionalizării anumitor capabilităţi, cum ar fi: CSAR (Combat Search and Rescue) şi HTM (elicoptere de transport)
Nu se poate realiza capacitatea operaţională finală pentru detaşamentul de opt elicoptere de transport NATO, destinat asigurării contribuţiei la NRF 2016 (NATO Reaction Force);
Nu se poate asigura iniţierea operaţionalizării unor detaşamente formate din elicoptere şi avioane pentru sprijinul Forţelor pentru Operaţii Speciale
Capacitatea de asigurare a zborurilor speciale, umanitare şi pentru misiuni de intervenţie se va reduce semnificativ, din cauza insuficienţei alocaţiilor bugetare pentru susţinerea mentenanţei şi suportului logistic a misiunilor, corespunzător standardelor de siguranţă aeronautică;
Nu se pot executa zboruri de antrenament pentru exerciţiile trageri sol-aer simulate în poziţiile de bază/poligonul Capul Midia şi nu se poate asigura resursa de aviaţie pentru îndeplinirea planului de cooperare cu celelalte categorii de forţe ale armatei, inclusiv sprijinul forţelor de operaţii speciale;
Nu se poate realiza instruirea personalului navigant şi a controlorilor de zbor în poziţii înaintate pentru misiuni aer-sol.

In caz de razboi:

Apărarea aeriană cu aviaţia de vânătoare şi rachetele sol-aer se poate executa numai pe durata a 1-2 zile;
Nu se asigură apărarea aeriană a aerodromurilor militare, acoperirea aeriană a dispozitivului operativ al forţelor terestre/forţelor navale, precum şi a obiectivelor strategice naţionale;
Nu se pot executa misiuni de interdicţie aeriană şi sprijin aerian nemijlocit cu avioanele de lupta
asigurarea forţelor pentru misiuni de intervenţie la criză teroristă (avioane şi elicoptere) şi pentru descurajare şi reacţie în sprijinul grupării de forţe de nivel brigadă întărită/Forţe Terestre, se poate realiza din starea în care se află, în condiţii de Disponibilitate limitată a elicopterelor şi nivel de antrenament redus a piloţilor/echipajelor;
nu se asigură îndeplinirea angajamentelor României privind participarea cu forţe la operaţii NATO/UE.
Cerinţele de mentenanţă, reparaţii şi suport logistic a misiunilor se asigură la un nivel extrem de redus faţă de necesităţi (circa 13%).

65-275-1-PB