ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Situatie de fapt: Lukoil, persoana juridica privata, este cercetata de catre Parchet pentru savarsirea infractiunii de evaziune fiscala, evaziune de aproximativ 230 milioane de Euro.

Librarie Online. Zilnic ultimele carti noi, promotii si reduceri. Carti pentru fiecare cu livrare din stoc.

Date fiind dovezile din dosarul de cercetare penala, asupra patrimoniului persoanei juridice sunt instituite masuri asiguratorii (poprire, sechestru). Potrivt art.250 si urm. NCPP, impotriva masurilor asiguratorii instituite de catre procuror, Lukoil poate face contestatie cu privire la care se pronunta o instanta de judecata.
Aceasta este singura procedura prevazuta de Cod prin care o masura asiguratorie poate fi ridicata la cererea persoanei cercetate.
Lukoil insa, ne aduce la cunostinta ca sechestrul instituit asupra bunurilor sale a fost ridicat ca urmare a “negocierilor” purtate de conducerea societatii cu Parchetul, o procedura care nu se regaseste in Capitolul III “Masuri asiguratorii…” al Codului de procedura penala sau in alta reglementare legala.
Nu cunoastem continutul procedurii penale din Rusia, insa, la acest moment nici nu ar trebui sa fie relevant, nefiind aplicabil, deocamdata, pe teritoriul Romaniei.

Presedintia si Guvernul incalca principiile democratice fundamentale

Concluzia care se impune este ca Parchetul nu avea nici o baza legala pe de o parte, pentru a negocia (“discuta”) cu persoanele cercetate, iar pe de alta parte, pentru a reveni asupra masurilor asiguratorii in conditiile in care nici o conditie intiala care a dus la instituirea sechestrului nu s-a schimbat.
O astfel de procedura inedita si paralegala este de interes public pentru ca lasa sa se inteleaga ca masurile luate de organe de cercetare penala sunt negociabile, ca Justitia este o mare piata in care totul are un pret, iar legea are valoarea unei recomandari.
Parchetul sustine ca interventia publica a domnului Ponta nu are nici o legatura cu masurile luate in dosarul penal. Chiar si daca ar fi adevarat, fapta domnului Ponta, care, in calitatea sa de Prim minstru a facut aprecieri publice cu privire la o ancheta judiciara in curs si a cerut in mod solemn Parchetului sa revina asupra masurilor sale, criticand modul in care cercetarea a decurs, este blamabil.
Domnul Ponta, in calitate de Sef al Guvernului Romaniei, luand in considerare si pregatirea sa juridica, in mod cert cunoaste principiul separatiei puterilor in stat si faptul ca sistemul juridic are mecanisme proprii de control a masurilor dispuse de catre procuror.
La fel de blamabil este si faptul ca Presedintele Romaniei, domnul Traian Basescu, de asemenea face declaratii publice cu privire la aspecte care sunt de competenta exclusiva a instantelor de judecata in care face afirmatii foarte grave cu privire la aspecte care nu sunt de competenta sa constitutionala si care pune sub semnul indoielii garantii constitutionale si drepturi fundamentale.
Un dosar banal de evaziune fiscala s-a transformat intr-un exemplu de incalcare a celor mai elementare drepturi substantiale si principii democratice din partea institutiilor politice – Presedintia si Guvernul.
In ce priveste cazul Lukoil, dincolo de declaratiile belicoase ale Amabsadei Rusiei, prezenta situatie demonstreaza ca Romania este inca tributara sistemului clientelar, iar institutiile raspund la comenzile politicului.

Problema Lukoil credem ce este mai putin importanta din perspectiva persoanei care este cercetata, ci mai ales pentru ca arunca o lumina sumbra asupra mecanismelor judiciare si confirma acuzele de politizare ale cercetarilor penale si hotararilor de condamnare pronuntate.

sursa: amjust.ro