Marile companii farmaceutice cresc preţul medicamentelor de zeci de ani fără prea multe justificări,iar cumpărătorii sunt nevoiţi să-şi adapteze bugetul după aceste fluctuaţii.Luând în considerare criza economică, mulţi s-au întrebat ce anume determină preţul imens al unor terapii noi.

Cea mai frecventă motivaţie a producătorilor de medicamente este că medicamentelor lor elimină costurile excedentare cu sănătatea, dar nu există o analiză în acest sens.

Un  alt argument este declararea superiorităţii calitative a produselor în domeniu.Spre exemplu, compania elveţiană Roche AG a corelat creşterea preţurilor unor produse cu faptul că acestea sunt superioare altora de pe piaţă.Dar şi asta trebuie dovedit prin studii clinice comparative.

Întrebarea care apare e firească: până unde pot companiile să urce preţul produselor? Răspunsul e până unde doresc, deoarece nu există un organism care să coreleze, cu dovezi, preţul ridicat cu o calitate extraordinară a produsului. "Nu e de mirare atunci că unele medicamente costă o avere, punându-i în mare dificultate pe bolnavii care au nevoie disperată de ele. Companiile fac acest lucru pentru că pot", notează revista HealthCareGlobal.

Spre exemplu, un tratament cu medicamentul Gazyva , al Roche, costă 41.000 de dolari şi a fost desemnat de presa de specialitate drept ca cea mai mare descoperire în materie de terapii medicale din acest an. Din acest punct, nu a mai existat limită pentru preţ, compania fiind încurajată şi de avizele pozitive ale Autorităţii Americane care reglementează piaţa produselor farmaceutice (FDA- Food and Drug Administration).

După ce o companie câştigă o asemenea faimă, e foarte greu pentru o altă companie să intre pe piaţă cu alt produs similar, dar mai ieftin.Un consorţiu format din specialişti în tratarea leucemiei a făcut un apel în revista Societăţii Americane de Hematologie către producătorii de medicamente să micşoreze preţurile deoarece mulţi bolnavi au ajuns să nu-şi mai permită costul tratamentului.Ca urmare, între 2008 şi şi 2012, costul reţetelor a crescut cu 14%, până la 326 miliarde de dolari, deşi două companii farmaceutice, Pfizer şi Aetna, au lansat mai multe medicamente generice, mai ieftine.

În SUA, ca urmare a adoptării programului de asigurări de sănătate obligatorii şi accesibile supranumit Obamacare,  preţurile serviciilor medicale cuprinse în planurile de asigurare vor fi mai mari deoarece vor fi percepute coplăţi.

În Europa, criza economică a pus multă presiune pe preţul medicamentelor deoarece multe guverne nu mai sunt dispuse să plătească aceleaşi sume imense pe medicamente. De asemenea, noile legi au pus presiune pe companiile farmaceutice, solicitând dovedirea eficacităţii medicamentelor în vederea includerii sau nu a acestora pe listele de compensate.

Astfel, e o mare provocare pentru companii să dovedească nu doar eficacitatea medicamentelor, ci şi că acestea merită banii cheltuiţi de pacienţi pe ele.