ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


A plimbat călătorii mai bine de un secol. Din 2008, stă retrasă într-un depozit. Vorbim, de această dată, despre o mocăniţă din Hunedoara, construită în 1871, pe care câţiva tineri din zonă încearcă să o repună pe roţi. Au pornit o campanie de ecologizare a zonei şi au bătut frecvent la porţile autorităţilor, convinşi că numai astfel zona ar reuşi să atragă din nou turiştii, potrivit digi24.ro.

Rudi este tehnician la o firmă de instalaţii industriale. De mai bine de şase ani îşi foloseşte timpul liber într-un singur scop: vrea să salveze mocăniţa. A găsit şi a tradus lucrări şi cărţi vechi, în care garnitura de tren este prezentată ca fiind cea mai spectaculoasă din România.

Mircea, absolvent al Facultăţii de Istorie, este îndrăgostit de locurile natale şi crede că zona merită să fie inclusă într-un circuit turistic. Vizitatorii care ajung la Castelul Corvinilor ar putea face şi o plimbare prin munţi, cu mocăniţa, pe traseul vechi, până la furnalul de la Govăjdia, locul unde au fost turnate componente din fontă pentru turnul Eiffel din Paris.

CITEŞTE ŞI Mocăniţa va fi promovată pe o platformă Google, alături de cele mai importante obiective turistice din patrimoniul mondial GALERIE FOTO

Drumul iniţial al trenului, dat în folosinţă în 1871, avea 16 kilometri şi lega Hunedoara de Crăciuneasa şi Ghelari. Din doi în doi kilometri era un punct de oprire pentru turişti.

Voluntarii din Hunedoara încearcă prin toate căile posibile să convingă autorităţile locale şi guvernamentale să ajute cu bani şi să pornească lucrările la drumul Mocăniţei. Noul traseu, spun ei, ar urma să aibă 10 kilometri şi ar lega localitatea Hunedoara de Lelese şi Ghelari.

Autorităţile din cele trei localităţi prin care ar trebui să treacă Mocăniţa recunosc că au fost mobilizate de voluntari. Primăriile, însă, spun că nu au bani pentru astfel de investiţii.

Tot voluntarii au fost cei care au estimat valoarea întregului proiect. Au calculat că ar fi nevoie de cel puţin două milioane de euro pentru refacerea traseului de zece kilometri şi pentru achiziţionarea vagoanelor necesare pentru repunerea pe şine a Mocăniţei. În Serbia, voluntarii au reuşit să facă autorităţile să repornească mocăniţa de la Mokra-Gora şi au reînviat turismul în zonă.