Noua lege a terenurilor agricole ÎNGREUNEAZĂ accesul străinilor la pământul românesc

Legea care trebuia să îngreuneze accesul străinilor la terenurile agricole din România complică situația mult mai mult decât s-a crezut inițial, inclusiv pentru agricultorii de bună-credință, deoarece, în primul rând, legea nu are nici până acum norme clare de aplicare, ceea ce înseamnă că unele tranzacții cu terenuri sunt suspendate până la publicarea unor proceduri clare, iar procedurile publicate până acum sunt multe și greu de pus în practică, conform Digi24.
S-a dus vremurile în care terenurile agricole îşi schimbau proprietarul printr-un simplu contract de vânzare-cumpărare, acum a venit vremea în care tranzacţiile cu terenuri agricole sunt monitorizate de stat mai ceva ca tranzacţiile cu armament. Este suficient un simplu aviz negativ pentru ca vânzarea unui teren de câteva hectare să fie blocată de autorităţi.
În primul rând, deşi noua lege care reglementează tranzacţiile cu terenuri a fost adoptată, normele ei de aplicare sunt în prezent doar la stadiul de proiect pe site-ul Ministerului Agriculturii. Şi, după cum au remarcat doi avocaţi care au semnat o analiză pe această temă în revista Capital, procedurile sunt extrem de complicate.
De exemplu, un proprietar vrea să vândă. Se ştie deja că, la toate terenurile scoase la vânzare, co-proprietarii, arendaşii, vecinii, consătenii şi Statul au primit drept de preempţiune. Ceea ce s-a discutat prea puţin este că acest drept de preempţiune întârzie foarte mult vânzarea terenului. Căci împreună cu anunţul de vânzare, proprietarul terenului trebuie să depună la primărie şi o serie de documente care să ateste poziţonarea terenului şi lista sa de proprietari.
Dacă unul dintre cei care au drept de preempţiune îşi anunţă interesul de a achiziţiona terenul, situaţia se complică. Direcţiile judeţene pentru Agricultură sau Direcţia Tehnică a Ministerului Agriculturii analizează amănunţit oferta de cumpărare, iar la finalul analizei, stabilesc dacă cel interesat are sau nu dreptul să facă o ofertă.
Dacă dintre aceste persoane sau instituţii care au drept de preempţiune asupra terenului sunt mai mulţi ofertanţi, procedurile sunt şi mai complexe. Pe lângă direcţiile agricole care trebuie să analizeze ofertele, intră în joc şi primăria, care trebuie să pună la dispoziţie un spaţiu în care să fie desemnat cumpărătorul. Nu este foarte clar despre ce spaţiu este vorba, cel mai probabil va fi un birou plin de funcţionari a căror muncă va trebui să fie plătită de cineva.
În cel mai fericit caz pentru proprietar, nici unul dintre cei care au drept de preempţiune nu îşi arată interesul pentru teren.
Atunci, proprietarul poate să vândă terenul oricui doreşte, inclusiv unui străin din Uniunea Europeană, dar este obligat să nu se răzgândească asupra preţului, căci preţul trebuie publicat încă de la prima procedură, aceea a publicării anunţului la primărie. Orice schimbare a preţului pe parcursul negocierilor cu potenţialii cumpărători îl obligă pe vânzător să reia toate procedurile de la capăt.
În mod clar, aceste proceduri au fost create pentru a îngreuna accesul străinilor la terenurile agricole din România după liberalizarea pieţei funciare de la 1 ianuarie. Însă birocraţia şi numărul mare de instituţii implicate în acest acest proces ar putea bloca definitiv piaţa terenurilor agricole din România, în condiţiile în care suprafeţele nelucrate rămân mari, iar străinii deja au apucat să îşi cumpere terenuri prin intermediul unor firme.
S-a dus vremurile în care terenurile agricole îşi schimbau proprietarul printr-un simplu contract de vânzare-cumpărare, acum a venit vremea în care tranzacţiile cu terenuri agricole sunt monitorizate de stat mai ceva ca tranzacţiile cu armament. Este suficient un simplu aviz negativ pentru ca vânzarea unui teren de câteva hectare să fie blocată de autorităţi.
În primul rând, deşi noua lege care reglementează tranzacţiile cu terenuri a fost adoptată, normele ei de aplicare sunt în prezent doar la stadiul de proiect pe site-ul Ministerului Agriculturii. Şi, după cum au remarcat doi avocaţi care au semnat o analiză pe această temă în revista Capital, procedurile sunt extrem de complicate.
De exemplu, un proprietar vrea să vândă. Se ştie deja că, la toate terenurile scoase la vânzare, co-proprietarii, arendaşii, vecinii, consătenii şi Statul au primit drept de preempţiune. Ceea ce s-a discutat prea puţin este că acest drept de preempţiune întârzie foarte mult vânzarea terenului. Căci împreună cu anunţul de vânzare, proprietarul terenului trebuie să depună la primărie şi o serie de documente care să ateste poziţonarea terenului şi lista sa de proprietari.
Dacă unul dintre cei care au drept de preempţiune îşi anunţă interesul de a achiziţiona terenul, situaţia se complică. Direcţiile judeţene pentru Agricultură sau Direcţia Tehnică a Ministerului Agriculturii analizează amănunţit oferta de cumpărare, iar la finalul analizei, stabilesc dacă cel interesat are sau nu dreptul să facă o ofertă.
Dacă dintre aceste persoane sau instituţii care au drept de preempţiune asupra terenului sunt mai mulţi ofertanţi, procedurile sunt şi mai complexe. Pe lângă direcţiile agricole care trebuie să analizeze ofertele, intră în joc şi primăria, care trebuie să pună la dispoziţie un spaţiu în care să fie desemnat cumpărătorul. Nu este foarte clar despre ce spaţiu este vorba, cel mai probabil va fi un birou plin de funcţionari a căror muncă va trebui să fie plătită de cineva.
În cel mai fericit caz pentru proprietar, nici unul dintre cei care au drept de preempţiune nu îşi arată interesul pentru teren.
Atunci, proprietarul poate să vândă terenul oricui doreşte, inclusiv unui străin din Uniunea Europeană, dar este obligat să nu se răzgândească asupra preţului, căci preţul trebuie publicat încă de la prima procedură, aceea a publicării anunţului la primărie. Orice schimbare a preţului pe parcursul negocierilor cu potenţialii cumpărători îl obligă pe vânzător să reia toate procedurile de la capăt.
În mod clar, aceste proceduri au fost create pentru a îngreuna accesul străinilor la terenurile agricole din România după liberalizarea pieţei funciare de la 1 ianuarie. Însă birocraţia şi numărul mare de instituţii implicate în acest acest proces ar putea bloca definitiv piaţa terenurilor agricole din România, în condiţiile în care suprafeţele nelucrate rămân mari, iar străinii deja au apucat să îşi cumpere terenuri prin intermediul unor firme.
Donează pentru ActiveNews!
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!

RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect

REZULTATE OFICIALE: Suveraniștii au luat peste 40% - VICTORIA LUI CĂLIN GEORGESCU ȘI GEORGE SIMION! LUPTA se duce în TURUL II cu NICUȘOR SOROS DAN! Au votat peste 9,5 MILIOANE de ROMÂNI! Mobilizare istorică pentru ROMÂNISM la ALEGERILE PREZIDENȚIALE 2025

Nicușor Dan a aprobat Marșul homosexualilor - ”Bucharest Pride” pentru sâmbătă, 7 iunie, în ajunul Rusaliilor

George Simion l-a spulberat pe Nicușor Dan: Căzut în "falia satanistă"! VIDEO de la prima confruntare, față în față, dintre candidații la prezidențiale, dintre suveranism și progresism

AVEM CONFIRMAREA: DECAPITAREA REGIMULUI CIOLACU-IOHANNIS-BOLOJAN prin anularea vizelor SUA este făcută de ADMINISTRAȚIA TRUMP ca PEDEAPSĂ pentru ANULAREA ALEGERII lui CĂLIN GEORGESCU - Înalt Oficial de la Casa Albă

SRS: Nicușor Dan turnător la Securitate cu acte! Sorin Roșca Stănescu publică documentele. NOTE INFORMATIVE de POLIȚIE POLITICĂ

NU e o lovitură pentru Trump! Primul Papă american la Vatican, Leon al XIV-lea, "e mai rău decât Francisc". "Va pune Biserica Catolică contra lui Trump"
Recomandările noastre

MARTORII LUI NICUȘOROS. Intelectualii lui Băsescu Petrov rup lesa pentru candidatul mînă-moartă, Nicușor Dan. Editoriale de Cornel Nistorescu

Călin Georgescu deconspiră OLIGARHII CARE FURĂ ALEGERI și MAFIA INTERNAȚIONALĂ - “SECRETELE ONU”. Av. Reiner Fuellmich: “Un curajos luptător pentru Libertate” - VIDEO TRADUS

AVEM CONFIRMAREA: DECAPITAREA REGIMULUI CIOLACU-IOHANNIS-BOLOJAN prin anularea vizelor SUA este făcută de ADMINISTRAȚIA TRUMP ca PEDEAPSĂ pentru ANULAREA ALEGERII lui CĂLIN GEORGESCU - Înalt Oficial de la Casa Albă

Întrebarea ActiveNews pentru sesiunea LIVE a liderului AUR, George Simion, întreruptă de Facebook - VIDEO: România Mare în vechile hotare! După modelul reunificării Germaniei
Tip conținut: Știri
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (0)