O treime din fabricile de lapte din România s-au închis anul trecut. Cererea mică de pe piaţa internă şi costurile de producţie tot mai mari au dus la falimentul acestora. În plus, importurile masive şi majorarea taxelor de raft din marile magazine îngreunează şi mai mult situaţia fermierilor.

CITEŞTE Un ONG românesc a lansat CAMPANIA de BOICOT al producătorilor STRĂINI de piaţa lactatelor. Ţinte: Danone şi Napolact

Preşedintele Asociaţiei Patronale din Industria Laptelui, Dorin Cojocaru, atrage atenţia asupra faptului că cele aproape 130 de fabrici, care mai funcţionează acum în România, riscă să se confrunte cu noi probleme de la 1 aprilie, când vor fi eliminate cotele de lapte în Uniunea Europeană.

Livrare gratuita in 24 de ore! Orice produs

"Dacă afacerile şi vânzările merg, atunci anagajezi şi dezvolţi echipa. Cererea e mică pe produs românesc, importurile s-au mărit. Este diferenţă de competitivitate între produsele UE şi cele româneşti. O parte din costurile de prducţie ale produselor din afara României este susţinută de guverne, ca să nu spun că e subvenţie mascată. Anumite din ţari ca Polonia, Ungaria, ţările nordice sau Slovenia au intrat cu preţuri de dumping pe piaţa românească, făcând o concurenţă neloială.

Trebuie să vedem ce amploare a luat marca proprie în hipermaketuri, care nu înglobează taxa de raft, cum se întâmplă în cazul celorlalte produse. 60% din laptele vândut sub marcă proprie provine din Ungaria şi Polonia. 

Mai e o problemă. De la 1 aprilie 2015 se desfiinţează cotele de lapte, acele volume pe care, ca ţară membră a UE, aveai dreptul să le produci şi să le procesezi. Ce s-a întâmplat cu embargoul cu Rusia a fost o avanpremieră la ce se va întâmpla de la 1 aprilie. Vom fi invadaţi de produse lactate ieftine din Polonia, Ungaria, Germania. Este un război economic care se duce de ani de zile. Am dori să fim şi noi susţinuţi de guvern. Numai consumatorul român mai poate face diferenţa. El trebuie să aleagă la raft ceea ce consideră că îi va asigura un viitor lui, familiei lui, prietenilor. Dacă vom cumpăra produse din altă ţară, întărim economia ţării respective", a spus Dorin Cojocaru la Radio România Actualităţi.