Prăbușirea avionului Malaysia Airlines în Ucraina ridică o serie de întrebări, la care doar o anchetă imparțială și minuțioasă va oferi răspunsuri clare. Până atunci, ziariștii de la cotidianul Le Figaro vor să afle răspunsuri la trei chestiuni-cheie.

De ce este ignorată cetățenia unor anumiți pasageri?

În cazul unui zbor internațional, prezentarea unui pașaport este cerută de mai multe ori. Mai întâi la achiziționarea biletului, la înregistrarea bagajelor și la controlul poliției vamale care precede îmbarcarea pasagerilor. Companiile aeriene dispun, prin urmare, de un registru în care se află numele și naționalitatea fiecărui pasager al fiecărui zbor.

Așadar, nimic nu poate justifica faptul că acest registru nu este făcut public imediat după un accident aviatic. Dar companiile preferă adesea să acționeze prudent și să verifice informațiile privind presupușii pasageri, înainte de a comunica oficial date despre naționalitățile celor aflați în avion.

Cazul zborului MH370, aparținând tot companiei Malaysia Airlines, dispărut la 8 martie în Oceanul Indian, este un exemplu a ceea ce companiile aeriene încearcă să evite. Atunci, lista cu pasageri a fost fotografiată și difuzată pe rețelele de socializare. Așa s-a aflat că anumiți pasageri călătoreau cu pașapoarte false. Un italian și un austriac apăreau ca fiind la bordul aeronavei, deși aceștia nu se aflau în zborul MH370.

De ce a survolat avionul companiei Malaysian Airlines această zonă de conflict?

Mai multe companii aeriene au decis să nu mai survoleze Ucraina, după criza care a izbucnit în această țară între separatiștii pro-ruși și forțele ucrainene. Este cazul celor mai importante companii sud-coreene
PUBLICITÉ MH370, disparu le 8 mars dernier, est un exemple de ce qu'elles souhaitent éviter. La liste des passagers avait été rapidement photographiée et diffusée sur les réseaux sociaux. Or, il s'est avéré par la suite qu'un certain nombre de passagers voyageaient avec de faux passeports, pour la plupart volés. Un Italien et un Autrichien apparaissaient ainsi sur la liste, alors qu'ils n'étaient pas à bord du vol MH370. Malaysia Airlines survolait-elle cette zone de conflit?

Korean Air și Asiana, al australienilor de la Qantas și al taiwanezilor de la China Airlines. Și companiile aeriene americane au evitat să zboare deasupra Ucrainei. În schimb, instabilitatea din regiune nu a covins companii mari, precum Malaysia Airlines, Air China , KLM, Lufthansa
și Turkish Airlines să facă acest lucru.

În plus, survolarea Ucrainei, ruta cea mai directă care leagă Europa de Asia, nu a fost interzisă formal de autoritățile aeriene internaționale.

Cine a tras racheta care a dus la prăbușirea Boeingului 777?

Deocamdată, nimeni nu poate da cu exactitate un răspuns clar la această întrebare. Experții sunt convinși de un singur lucru: a fost vorba de o rachetă sol-aer, cu rază lungă de acțiune, care nu se află la îndemâna unor mici grupări teroriste.

În timp ce Moscova și Kievul aruncă vina dintr-o parte în alta, autoritățile americane au anunțat că examinează traiectoria rachetei grație sateliților, pentru a stabili dacă a fost trasă din Rusia sau din zonele independente ale Ucrainei. Asupra acestei chestiuni se va pronunța și o comisie de anchetă formată din specialiști internaționali.