ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


În perioada 27 ianuarie – 13 februarie, Institutul de Științe ale Educației, subordonat M.E.N., a pus în dezbatere publică noile programe școlare, pentru toate disciplinele care se predau în gimnaziu. Ele sunt deja în întârziere, dacă se ține cont de faptul că elevii care urmează anul acesta clasa a V-a ar fi trebuit să aibă deja disciplinele de studiu structurate conform noilor programe.

Cu toată întârzierea, inițiativa este lăudabilă iar pentru disciplina Religie noutatea absolută constă în implicarea susținută a părinților ce au dorit ca noile programe să reflecte mai bine nevoile copiilor lor. Am adresat câteva întrebări reprezentanților Asociației Părinților pentru Ora de Religie, asociație care a organizat întâlnirea dintre părinți, profesori și experții din educație.

Spuneți-ne în câteva cuvinte, cum ați colaborat cu reprezentanții M.E.N.?

Andrei Manea, Vicepreședinte APOR București: A fost o întâlnire, credem noi, benefică pentru ambele părți. În cadrul perioadei de consultare publică pe marginea proiectelor de programe școlare, am transmis invitații către M.E.N. și I.S.E, pentru a stabili întâlnirea cu experți din domeniu și a ne prezenta cu această ocazie propriile propuneri. Întâlnirea a avut loc iar principalul său obiectiv a fost să analizăm și să valorificăm propunerile venite din partea părinților, destinate în primul rând îmbunătățirii orei de Religie. Dialogul dintre părinții din APOR și experții din cadrul M.E.N. a fost constructiv, nădăjduim să aibă un impact benefic asupra principalilor beneficiari ai actului educațional, elevii.

Andrei, dă-mi te rog câteva detalii despre cum s-a lucrat în cadrul asociației la acest proiect?

A.M.: Mai întâi fac mențiunea că propunerile noastre s-au focalizat numai asupra programei pentru disciplina Religie Ortodoxă. Timpul extrem de scurt în care programele s-au aflat în dezbatere publică nu ne-a permis și analizarea altor discipline. Prin urmare, imediat după lansarea dezbaterilor publice s-a constituit un grup de lucru intern, care a gestionat proiectul. Au fost consultați atât părinții din aproape toate cele 40 de filiale județene, cât și un grup de profesori. Au existat și o serie de videoconferințe... Toate aceste activități s-au concretizat într-un set de propuneri, care apoi au fost prezentate, analizate și îmbunătățite, la întâlnirea amintită mai devreme. Îl las pe colegul meu, Dănuț Ciolpan, din cadrul APOR Vrancea, să dea mai multe detalii despre acest demers.

Cum ați receptat noua programă și care au fost principalele propuneri venite din partea părinților din APOR?

Dănuț Ciolpan, Secretar APOR Vrancea: Propunerea I.S.E. pentru disciplina Religie Ortodoxă a fost bine primită, atât de părinții consultați cât și de profesorii de specialitate. Cu toții au constatat diversitatea tematică abordată de noua programă, mai bine adaptată vârstei și societății moderne în care trăim. Un alt aspect important care ne-a bucurat, a fost atenția sporită pe care propunătorul de programă a acordat-o activităților practice de învățare.

Contribuțiile noastre s-au concentrat pe două direcții: prima a urmărit introducerea unor detalii de conținut care să răspundă problematicilor de interes la vârsta adolescenței, cum ar fi, dragostea, prietenia, ajutorul acordat colegilor sau rolul familiei în dezvoltarea personală iar cea de-a doua a urmărit precizarea explicită a unor aspecte care să întărească rolul formativ pe care ora de Religie ar trebui să-l aibă. Am dorit să introducem unele nuanțe care să aducă un plus de pragmatism, să creștem numărul de teme care oferă soluții la întrebările specifice vârstei, soluții creștine la problemele contextului istoric în care trăim.

Majoritatea părinților doresc ca la această disciplină să se acorde o atenție mai mare valorizării la nivel comportamental a cunoștințelor dobândite. Ei își înscriu copilul la Religie cu dorința ca el să-și însușească valorile morale și spirituale ale religiei sale, pe care apoi să le aplice în viața personală, în familie și în societate. Noua programă răspunde mai bine, cred, acestor așteptări și asta datorită, trebuie să menționez acest lucru, și datorită grupului de lucru din cadrul M.E.N., care a elaborat propunerea de programă pusă în dezbatere publică. O disciplină nu depinde însă numai de programa școlară ci, foarte mult și de priceperea colectivelor care elaborează manualele școlare. Dar acesta este un alt subiect de discuție....

În ceea ce ne privește, variantele de conținut avansate de noi au fost atent analizate și discutate cu experții din cadrul ministerului, iar concluziile finale le-am transmis către M.E.N. Ne-am bucurat să aflăm zilele acestea că majoritatea propunerilor au fost validate de către comisia națională de resort. Credem că este un pas încurajator în privința unor viitoare colaborări pentru elaborarea programelor școlare pentru liceu.

Intenționați să vă implicați și în elaborarea programelor pentru liceu?

D.C.: Bineînțeles! Nădăjduim să putem colabora cu M.E.N. pentru a aduce îmbunătățiri la conținuturile educaționale și ale altor discipline de studiu. În ceea ce privește disciplina Religie Ortodoxă, s-a elaborat deja un pachet preliminar de propuneri, care, la momentul în care M.E.N. va demara activitatea de concepere a noilor programe pentru liceu, va fi transmis comisiei de specialitate din cadrul ministerului.

Aș dori în încheiere să menționez sprijinul acordat nouă, de un grup de profesori inimoși din Iași, Bacău, București, Rm. Vâlcea și Focșani, care benevol, ne-au consiliat atât pentru a înțelege mai bine contextul educațional actual, cât și pentru a elabora propunerile pentru gimnaziu și liceu. Le mulțumesc pe această cale!

Ce alte obiective, pe termen scurt, mai are asociația?

A.M.: În prezent, APOR este cea mai mare asociație de părinți România. Avem filiale în aproape toate județele țării și peste 250.000 de membri susținători. Obiectivele noastre imediate urmăresc o implicare mai susținută în activități care să fie în beneficiul copiilor tuturor românilor. Încercăm să întărim legăturile atât cu școlile din țară, cât și cu parohiile locale, cu scopul de a organiza împreună activități utile copiilor. Concret, în lunile următoare urmează să începem primul training din cadrul Centrului pilot de formare în domeniul Educației pentru familie, înființat la Focșani, de către colegii din filiala APOR Vrancea. De asemenea prin parteneriate cu școlile dorim să dezvoltăm și integrăm activități ale părinților din APOR în oferta de proiecte adresate școlilor.

Aveți ultimul cuvânt...
A.M.: Invităm părinții elevilor să fie în continuare alături de noi și să ne sprijine în efortul pe care-l facem pentru ca elevii noștri să beneficieze de un mediu educațional mai bun.

Ora de religie este cadrul în care care putem oferi copiilor noștri paradigma de succes pentru relațiile interpersonale pe termen lung, cu Dumnezeu și unii cu alții. Aici învață despre valorile morale fundamentale care sunt astăzi atât de necesare, iubirea curată, respectul, responsabilitatea, tinerii sunt îndrumați către prietenia cu Hristos.

Mulțumesc!