ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Un război total se duce între administraţia locală şi operatorii de pe platforma portuarăîn privința acţionariatului Administraţiei Porturilor Maritime, compania de stat aflată în topul profitabilităţii, conform Adevărul.

Hotărârea apărută pe masa de lucru a Guvernului Ponta prin care statul cedează, fără nicio pretenţie, un pachet de 13% din acţiunile Portului Constanţa către administraţia Mazăre a sporit tensiunile de pe platforma portuară, întrucât nici operatorii, nici sindicaliştii, nici specialiştii portuari nu doresc ca Ministerul Transporturilor să renunţe la postura de acţionar majoritar al companiei de stat aflate în topul profitabilităţii, care aduce la bugetul ţării 10 milioane euro pe an.

Structura actuală în acţionariatul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa SA este: Ministerul Transporturilor - 60%, Fondul Proprietatea - 20% şi Consiliul Local Municipal Constanţa - 20%. Municipalitatea a obţinut pachetul de acţiuni în 2008, în urma unei legi promovate în Parlament de un grup de parlamentari PSD de Constanţa, în frunte cu Alexandru Mazăre, fratele primarului Radu Mazăre.

Administraţia Mazăre îşi doreşte însă mult mai mult: controlul asupra Portului Constanţa, pe motivul apartenenţei teritoriale. Pe acelaşi principiu, Consiliul Judeţean Constanţa ar putea cere controlul asupra Centralei Nuclear-Electrice de la Cernavodă.

Printr-o hotărâre de Guvern pusă în discuţie la ultima şedinţă a Executivului dinaintea minivacanţei de 1 Mai, Cabinetul Ponta se pregătea să onoreze promisiunea din campania electorală din 2012, Ministerul Transporturilor urmând să cedeze 13% din acţiuni către Consiliul Local Constanţa, iar alte 14% ar fi fost listate la Bursă. În acest fel, Ministerul Transporturilor (deci statul român) ar rămâne acţionar minoritar în port cu 33%, pe picior de egalitate cu Consiliul Local Constanţa. „Aşa vom avea un echilibru perfect între autoritatea centrală şi autoritatea locală, asigurând egala reprezentare a intereselor centrale şi locale în Portul Constanţa“, susţine Dan Şova, ministrul Transporturilor.

Acesta trebuia să sosească joi în Portul Constanţa, dar vizita sa a fost anulată, fără explicaţii. Hotărârea de Guvern a fost însă retras ca urmare a numeroaselor obiecţii juridice ridicate de specialiştii din Ministerul Transporturilor, care atrag atenţia că un transfer gratuit de acţiuni iese din sfera legalului. Orice renunţare la participaţii a statului înseamnă privatizare, deci se face pe baza vânzării de acţiuni, ca atare, şi manevra din 2008, când Consiliul Local Constanţa a primit cadou pachetul de acţiuni, fiind lovită de nelegalitate. Experţii din minister vorbesc şi despre faptul că administraţia Mazăre primeşte cotă-parte din dividende deşi nu a alocat niciun leu, pentru că investiţiile le face tot statul, pe banii publici. La un efort investiţional suportat doar de stat, de 554,214 milioane lei în perioada 2007-2013, Consiliului Local Constanţa i-au revenit 12 milioane lei. Ba mai mult, de când a fost impus un management privat, profitul companiei a scăzut. Iar dacă se insistă pe ideea preluării obiectivului de interes strategic naţional, specialiştii recomandă retragerea concesiunii acordate de minister companiei portuare pentru 49 ani, timp în care administrează bunurile statului şi are rolul de autoritate portuară.

Operatorii şi sindicaliştii portuari au făcut front comun. „Municipiul Constanţa este probabil printre cele mai subdezvoltate la nivel naţional, e falimentat, iar Mamaia e un dezastru. Nu s-a săturat cât a furat? Arătaţi-ne un singur exemplu de investiţie strategică, care să ne creeze convingerea că Portul va fi bine administrat de primarul Mazăre“, cer aceştia, întrebând cum au fost cheltuiţi banii încasaţi din dividendele portului de către municipalitate, în condiţiile în care Constanţa are cel mai mare preţ al gigacaloriei din ţară şi cu cel mai ridicat nivel al taxelor şi impozitelor locale.

„Asigurarea fondurilor pentru subvenţionarea energiei termice este atributul exclusiv al administratorilor oraşului, ceea ce în municipiul Constanţa nu se întâmplă“, spun operatorii. Primarul mai afirma ca operatorii portuari au chirii de 0,02 euro /mp care nu au fost majorate de 20 ani. „Chiriile sunt majorate anual cu indicele de inflaţie, iar valoarea acestora nu este în niciun caz de 0,02 euro/mp, ci de zeci de ori mai mare“, declară aceştia. Principala sursă de venit şi cel mai important indicator al activităţii pentru Administraţia portuară este traficul de mărfuri - de care se ocupă operatorii portuari. „Majorarea de tarife ar conduce la majorarea costurilor de operare şi, ca atare, la diminuarea exponenţială a traficului de mărfuri“, precizează aceştia, atenționând asupra riscului ca tranzacţionarea la Bursă să nu aducă interes doar pentru dividende, nu şi pentru investiţii. „Dacă Ministerul Transporturilor pierde poziţia de acţionar majoritar, acţionarii ocazionali de pe Bursă nu vor accepta, cu certitudine, participarea la realizarea unor investiţii de interes economic naţional, din sume ce ar trebui să fie repartizate sub formă de dividende“, consideră oamenii de afaceri.

Ca să sensibilizeze opinia publică, primarul Radu Mazăre a trimis de Paşti o scrisoare constănţenilor prin care le cere ajutorul. „În aceste zile se poartă bătălia finală pentru descentralizarea Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa. Dacă tu crezi, în calitatea ta de constănţean, că meriţi să beneficiezi de un număr mai mare de acţiuni în cadrul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa şi că banii rezultaţi din împărţirea profitului trebuie folosiţi pentru creşterea subvenţiei şi pentru scăderea facturii tale la energia termică, te rog să semnezi lista de susţinere pentru descentralizarea portului. Astfel voinţa poporului trebuie respectată şi de mine, şi de preşedinte, şi de milionarii din port, şi de politicieni“, arată Mazăre.

Primarul crede că aceasta este soluţia pentru deblocarea investiţiilor din port. Concret, primarul celei mai scumpe gigacalorii din ţară susţine că asta va duce la scăderea cu 20-25% a facturilor la căldură, precum şi la creşterea plafonului de venit pentru acordarea subvenţiei la energie termică, de care vor beneficia încă 25.000-30.000 familii, deci, cu alte cuvinte, va creşte masa asistaţilor sociali care îşi vor arăta recunoştinţa la urna de vot. În oraş au apărut afişe prin care constănţenii sunt îndemnaţi să-şi exprime adeziunea la preluarea portului, iar listele sunt depuse la cluburile pensionarilor şi în centrele de distribuire a pachetelor cu alimente către nevoiaşi. Invitaţia este evidentă.

Organizaţia Patronală Operatorul Portuar reuneşte 33 de companii cu 6.002 salariaţi, adică peste 50% din tot personalul portuar, contribuind cu peste 85% la veniturile Administraţiei Portului Constanţa. În perioada 2011-2013, o treime din bugetul local al Constanţei a venit de la taxele şi impozitele plătite de Operatorul Portuar - 2 milioane euro, în timp ce la bugetul de stat a adus 45 milioane euro.

Primarul Constanței a atacat în nenumărate rânduri operatorii portuari, ultima declaraţie, mai împăciuitoare a lui Mazăre, venind pe 13 mai și afirma atunci că în port "sunt foarte mulţi operatori în banca lor, care şi-au făcut treaba. Pe mine mă interesează să crească locurile de muncă, să crească traficul. Pe dumnealor, cei care sunt apropiaţi de Băsescu, îi interesează să-şi păstreze monopolul şi să plătească aproape nimic la stat. Şi ştiţi că a învăţat deja toată România. Ştiu cât plătesc aceşti operatori la stat, ştiu că a fost dată o ordonanţă de Guvern specială pentru ei ca să menţină preţurile de acum 20 ani şi se bat pe toate căile."