ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Nicolae Cinteză, directorul Direcţiei Supraveghere, a confirmat faptul că Scrisoarea BNR privind produsele de economii unde deponenţii pierd bani a avut ca scop o mai mare transparenţă din partea băncilor, astfel încât clientul să cunoască exact costurile, deoarece, în opinia lui, majorarea comisioanelor a fost o păcăleală.

"Unii au majorat comisioanele. La depozitele la trei luni, scăzând dobânzile, era foarte clar că principalul va fi diminuat. Personal, cred că a fost o chestie de păcăleală din partea băncilor. Din acest motiv am şi cerut: domne, vreau transparenţă", a spus șeful supravegherii BNR, cerând transparență din partea băncilor.

Banca Naţională a României a solicitat băncilor să adopte măsuri dacă există situaţii în care, din cauza scăderii dobânzilor şi majorării comisioanelor, deponentul retrage din depozite la termen mai puţini bani decât a plasat la constituire, invocând riscul reputaţional şi mediatizarea fenomenului.

"La nivelul Băncii Naţionale a României s-au primit o serie de sesizări care vizează aspecte privind modalitatea prin care unele instituţii de credit procedează la modificarea dobânzilor bonificate la sursele atrase la termen de la populaţie în sens descrescător concomitent cu majorarea nivelului comisioanelor practicate generând, astfel, situaţii în care suma care revine deponentului (depozit plus dobândă aferentă) la momentul lichidării este sub valoarea depozitului la data constituirii. Mai mult, astfel de informaţii au fost intens mediatízate" a transmis banca centrală celorlalte bănci, printr-o circulară.
BNR a solicitat conducerilor instituţiilor de credite bancare să remedieze aceste situaţii şi să le comunice până la sfârșitul lunii februarie, invocând riscul reputaţional şi prevederile legale privind practici bancare prudente în relaţia cu clientela.
"Având în vedere cele menţionate mai sus, şi riscul reputaţional la care poate fí expusă instituţia dumneavostră de credit, în temeiul dispoziţiilor art.101 alin.2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, vă solicităm să întreprindeţi măsurile care se impun astfel încât să se asigure respectarea prevederilor legale aferente unei practici bancare prudente în relaţia cu clientela, acestea urmând să fie comunicate Băncii Naţionale a României până cel târziu la data de 28.02.2014", mai este menţionat în scrisoarea obținută de Mediafax.

Șeful supravegherii BNR subliniază faptul că băncile au deficienţe mari în relaţia cu clienţii: "Văd după reclamaţiile pe care le primesc. Sunt grosolane. La reclamaţii mă uit mereu când îmi vine mapa, pentru că afli multe lucruri de acolo", adaugă Cinteză.

La mijlocul anului trecut, BNR a reluat reducerea treptată a dobânzii. Băncile comerciale au răspuns mișcării ratei de politică monetară prin dobânzile aduse la depozite, iar dobânzile interbancare au scăzut mai mult ca niciodată spre finalul anului trecut şi la începutul acestui an, când banca centrală a lăsat mai multă lichiditate pe piață.

În condiţiile în care rata dobânzilor este între 2% şi 4,25% pe an la depozitele cu scadenţă la trei luni, dobânda încasată la undepozit de 1.000 de lei este de cele mai multe ori mai mică decât comisioanele de administrare lunare stabilite de unele bănci. În cazul în care deponentul nu retrage suma la data de scadenţă, majoritatea băncilor aplică un comision de 0,5%, de unde rezultă că deponentul iese în pierdere.

Mai multe produse bancare de economisire au fost raportate de către consumatorii care s-au plâns că au retras sume mai mici decât au depus