ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!



Guvernatorul Băncii Naționale a României (BNR), Mugur Isărescu, a afirmat joi că România are suficienți bani pentru proiectele de infrastructură, dar că problema principală a țării noastre o reprezintă managementul.

Reamintim că Executivul a promis finalizarea a numeroase proiecte de drumuri naționale și secțiuni de autostradă în 2014.
La noi se tot spune tot timpul că nu avem bani. Așa să fie? M-am uitat chiar dimineață care e media de lichiditate excesivă care stă pe piața monetară. Două miliarde de euro- cam 8 miliarde de lei. Haideți să mai adăugăm două sume. Rezerva minima în valută- încă 6 miliarde. Avem și rezerva minima în lei- alte 16 miliarde. Dar a face investiții nu înseamnă doar să ai bani. Înseamnă să ai management, să ai proiecte viabile, să fii serios de sus până jos, să faci un proiect. Eu nu am văzut până acum o autostradă construită numai cu teancuri de bani. O autostradă trebuie făcută cu bitum, cu ingineri buni, cu oameni serioși, cu o birocrație redusă și așa mai departe.

Rezervele minime obligatorii de 20% în valută nu au niciun rost în România. De ce le-am introdus? Le-am introdus în 2006 - 2008 că să descurajăm creditul în valută. Am redus rezerva minimă obligatorie de la 40% la 20% și suntem gata să o reducem în continuare. Câți bani sunt acolo? Încă vreo șase miliarde de euro. Mai avem rezervă minimă obligatorie în lei. (...) Este 15%. Vrem să o reducem. Mai avem dincolo, pe piața monetară, două miliarde de euro exces de lichiditate. Și o să reducem, să le facem o surpriză băncilor. Și o să reducem în anul următor și rezerva minima în lei. 15%, vă spun cât este. Mai sunt pe acolo vreo 16 miliarde de lei, deci 3 - 4 miliarde de euro.

Prin urmare, vă anunț că bani există! Banii de pe piața monetară nu sunt bani pe termen scurt. Dar cum spuneam, altceva ne lipsește ca să facem investiții.

Lista cu investițiile guvernamentale prioritare, pentru anul viitor:

  •  Lugoj-Deva (tronsonul  şi ),

  •  Sebeş-Turda,

  • autostrada Orăştie-Sibiu,

  • autostrada -Timişoara şi by-pass ,

  • autostrada Cernavodă-Constanţa,

  • autostrada Nădlac-Arad,

  • autostrada Timişoara-Lugoj,

  • lărgirea la 4 benzi a centurii Bucureşti Sud (Pasaj suprateran DJ 602 Centura Bucureşti-Domneşti),

  • reabilitarea DN56 Craiova-Calafat,

  • construcţia variantei de ocolire a oraşelor Deva-Orăştie la standard de autostradă şi a variantei de ocolire a oraşului Sibiu (proiecte pentru care ordonatorul principal de credite este Secretariatul General al Guvernului),

  • Magistrala 5 de metrou tronsonul Drumul Taberei-Universitate (secţiunea Râul Doamnei-Haşdeu),

  • Magistrala 5 de metrou tronsonul Universitate-Pantelimon (staţia şi depoul Valea Ialomiţei),

  • reabilitarea liniei de cale ferată Braşov-Simeria (secţiunea Coslariu – Sighişoara şi Coslariu-Simeria),

  • componentă a Coridorului IV Pan-European pentru circulaţia trenurilor cu viteză maxima de 160 km/h,

  • reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră-Curtici-Simeria,

  • protecţia şi reabilitarea părţii sudice a litoralului românesc a Mării Negre în zona municipiului Constanţa şi Eforie Nord,

  • consolidarea Teatrului Naţional I.L. Caragiale Bucureşti,

  • proiectul de lasere de la Turnu Măgurele,

  • realizarea unui sistem informaţional pentru managementul integral al apelor,

  • proiectul pentru legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă-.