ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Unul dintre medicii din avionul care a aterizat forţat luni după-amiază la graniţa dintre judeţele Cluj şi Alba a avut ideea să folosească Google Map de pe telefonul mobil, lucru fără de care salvarea celor 5 supravieţuitori ai accidentului aviatic ar fi fost mult mai dificilă.

Medicul Radu Zamfir a reuşit, prin telefon, să dea echipei de salvamontişti coordonatele zonei în care a aterizat forţat avionul.

Salvamontistul clujean Codrin Roman, membru în echipa de salvamontişti, a declarat că în jurul orei 18:10 se cunoştea zona aproximativă a accidentului, dar căutările erau mult îngreunate de faptul că existau diferenţe de nivel de aproape 300 de metri în arealul respectiv.
"După ce am fost sunați de la dispecerat de la 112, n-am pus în fața hărții. Avem niște programe de calculator cu hărțile zonei și vedere satelit sau terestră sau topografică. Prima întrebare — localizarea, care a fost făcută de cei de la dispecerat, adică triangulația unui telefon GSM. După cum știți, un telefon se poate depista de unde se vorbește printr-o metodă numită triangulație. Prima informație clară a fost că s-a prins pe un turn de GSM din Cluj, mai exact stâlpul de la Giurcuța, care era poziționat undeva aproximativ pe granița de județ între Cluj și Alba, în Munții Gilăului. Asta a fost prima localizare. Iar a doua localizare s-a făcut efectiv verbal. Am vorbit chiar eu personal cu doctorul din avion care era cel mai viabil să zic așa, care a reușit pe baza unui telefon mobil, prin aplicația Google Map, și ne-a putut zice ce vede pe harta respectivă", a declarat luni noapte Codrin Roman, de la Serviciul public salvamont Salvaspeo Cluj.

El spune că l-a întrebat pe medic ce vede pe ecran şi acesta i-a citit ce vede pe telefonul mobil,astfel salvamontiştii putând restrânge aria de căutare  în zona comunelor Mătișești și Poiana Horii, aflate la granița dintre Cluj și Alba.Aria stabilită astfel era mai mică decât cea iniţială făcută de dispeceratul de la 112, respectiv de doi pe doi kilometri.Singura problemă rămasă era cea a terenului muntos, a explicat salvamontistul.
"Din păcate, când faci o localizare, prima chestie care îți pui problema este drumul de acces. Dar una este pe un teren plan, pe o câmpie, unde este foarte simplu, și este foarte greu undeva într-o zonă montană, unde apar foarte multe diferențe de nivel. Doi kilometri pe doi kilometri la 300 de metri diferențe de nivel este foarte mult", a spus Codrin Roman.

Un foarte mare ajutor l-au dat localnicii, în această etapă.Aproximativ 200-300 de persoane din satele de la poalele versantului unde a avut loc  accidentul aviatic au pornit în grupuri, pe diferite direcții, să îi caute pe supraviețuitori.
"Când am văzut la televizor, că prima dată au zis Beliș Fântânele, pe urmă Poiana Horii, și ne-am mobilizat. Am mobilizat toată partea asta de vest să plece înspre pădure sus. Pe partea aia au plecat vreo două sute de oameni și aici urma să plecăm și noi toată noaptea", a declarat Nicolae Onețiu, unul dintre pădurarii care au participat la căutări.

Un alt ajutor important oferit de localnici a fost cel privitor la starea drumurilor.Salvamontistul Codrin Roman a explicat că un drum de pe hartă poate fi inpracticabil din cauza zăpezii, lucru pe care nu-l poţi afla decât la faţa locului.
"Practic au venit informații de aici de la localnici, de la pădurari. Ce ne-a ajutat foarte mult cu calea de acces. Că degeaba te uiți pe hartă, știi drumul, dar nu știi cum este zăpada, nu știi dacă a fost o viitură, nu știi dacă a fost picat un lemn. De unde suntem noi, aici, în satul Horea, până la locul epavei, în linie dreaptă sunt cam opt kilometri", a spus Codrin Roman.

Localnicii care au participat la căutări au declarat că a fost greu de ajuns la locul accidentului deoarece drumurile erau pline de zăpadă, gheaţă şi noroi, se lăsa întunericul şi era ceaţă.

La un moment dat, pădurarii s-au gândit să tragă un foc de armă în aer pentru ca medicul cu care vorbeau să aibă un reper după care să se ghideze apoi echipele de salvare.

Victimele au fost apoi transportate de localnici şi salvamontişti până la un loc unde putea ajunge ambulanţa.În satul Horea au fost aduse două spitale mobile ale SMURD şi aproape zece ambulanţe.Toate cele cinci victime care au supravieţuit au fost urcate în ambulanţe, la miezul nopţii, apoi au fost transportate la Unitatea de Primire a Urgențelor de la Spitalul Clinic Județean Cluj.

Pilotul Adrian Iovan şi o femeie,medic rezident, şi-au pierdut viaţa în urma accidentului aviatic.