ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


„Eu denunț, tu denunți, noi denunțăm”. E o întrecere socialistă a delațiunii. Ȋnvățăm să denunțăm de mici, precum copiii din romanul lui George Orwell, cei mai destoinici turnători ai „poliției gândirii”.

Ieri, 25 februarie 2017, la Colegiul Național „Nichita Stănescu” din Ploiești s-a desfășurat etapa județeană a Olimpiadei de limba și literatura română pentru elevii din Prahova. La clasa a XII-a, unul dintre subiecte a fost acesta:

„Imaginează-ți că te numești Luca Străjescu și ești personajul care colectează cotele țăranilor pentru stat din fragmentul extras din romanul Moromeții de Marin Preda. Redactează un referat (raport scris) adresat conducerii de partid, prin care să denunți calitatea de element dușmănos a lui Ilie Moromete, pe care ai constatat-o când ai fost să colectezi de la el cota.”

Dezvăluirea a fost făcută de Dan Gulea, scriitor și profesor de limba și literatura română, pe pagina sa de pe o rețea de socializare.

„Înțeleg că DNA Ploiești are foarte mult de lucru (își face de lucru), dar a transfera denunțul în curriculumul școlar, fie și în forma asta, a subiectelor de olimpiadă, întrece limitele bunului simț. Dar spune foarte mult despre lumea de azi, a denunțului. Olimpiadele denunțului”, scrie Dan Gulea.

Sunt „subiecte unice pentru toți concurenții, care atestă astfel transferarea enunțului denunțului în lumea școlii; cei mai buni elevi sunt astfel îndemnați (la nivel simbolic, firește) să denunțe sau să își imagineze un denunț. Cea mai bună lucrare, din fiecare județ în care s-au dat aceste subiecte, se califică în etapa următoare, cea națională (!)”.

Subiectul cu denunțarea lui Ilie Moromete valorează 30 de puncte, din totalul celor 120 ale lucrării. 

Profesorul de limba și literatura română spune că aceleași subiecte au primit spre rezolvare și elevii din Cluj, unde faza județeană a Olimpiadei a avut loc tot ieri. Dan Gulea dezvăluie și baremul de notare al denunțării lui Moromete: 

• Respectarea convențiilor unui referat/raport scris (data și locul redactării, ocazia redactării, autorul, subiectul vizat): 12 p. (3 p. + 3 p. + 3 p. + 3 p.);

• Prezentarea detaliată a faptelor, cu explicitarea aspectelor care indică perceperea caracterului dușmănos al lui Ilie Moromete: 6 p.; prezentare a unor fapte, fără explicitare clară a aspectelor care indică perceperea caracterului dușmănos al lui Ilie Moromete: 3 p.; simpla menționare a unor fapte, fără legătură cu tema propusă: 1 p.

• Utilizarea unui limbaj adecvat temei, care să surprindă clișeele de gândire ale personajului, specifice ideologiei comuniste: 6 p.; încercare de surprindere a unor clișee de gândire, fără utilizarea unui limbaj conceptual specific ideologiei comuniste: 3 p.; limbaj inadecvat temei: 1 p.

• Încadrarea în limita de spațiu cerută: 2 p.

• Originalitatea viziunii/a abordării cerinței: 4 p.

„Limita de spațiu, neprecizată în subiect, este totuși notată. Alți indici de notare sunt, în sine, semnificativi: caracterul dusmănos, sintagmă-cheie, plus, ceea ce e definitoriu, într-un subiect și barem „anticomunist”, o perspectivă… leninistă”, scrie Dan Gulea într-un editorial publicat de voxpublica.realitatea.net

„Sunt căutate și apreciate deci «împrejurările tipice», «tipicul», atunci când se cer identificate «clișeele de gândire ale personajului, specifice ideologiei comuniste». Cireașa olimpică: «Originalitatea viziunii/a abordării cerinței», criteriu care oferă 4 puncte sau nimic – deci fără puncte intermediare. Originalitatea unui denunț?

Deriva Ministerului Educației se accentuează; programele școlare, la disciplina limba și literatura română (liceu) sunt nerevizuite de zeci de ani; manualele se află și ele în aceeași situație, iar învățământul de excelență dă astfel de probe ale delațiunii, într-o lume în care plagiatul este omologat, de la 4%, «normă» considerată de comisii absconse drept legitimă (a se vedea cazul Kövesi), până la 100% (cazurile unor Ponta, cu titlul retras de Minister, sau ale altora, care au afirmat că își retrag singuri titlul sau renunță la doctorat).
Astfel, idealul de educație al sistemului actual este mai aproape ca niciodată de cel al omului nou din anii 1950”, avertizează Dan Gulea.

Cerem public Ministerului Educației să verifice subiectele de la faza județeană a Olimpiadei de limba și literatura română! Și propunem, ca soluție, fie reluarea concursului, fie eliminarea punctajului acestui subiect la departajarea lucrărilor elevilor. Iar în caz contrar, cerem Ministerului Educației să-și asume oficial politica de îndoctrinare a copiilor în spiritul „Big Brother”!