Felie de lapte.

În ultimele săptămâni, se oferă în multe școli din București câte o felie de lapte. Kinder a organizat un concurs în care participanții nu trebuie decât să voteze una dintre unitățile de învățământ înscrise pe site-ul său oficial în acest scop. Se câștigă un premiu frumos, cu iz cultural. 


În școlile noastre, prea mult timp s-a scurs de prisos! Ochii uscați de atâta învățat, de atâtea pagini stupide parcurse, au început în aceste zile să strălucească. O felie de lapte a adus bucurie și nădejde în sufletele învățăceilor, dascălilor și mentorilor. Niciodată până acum nu am văzut atât de des, și mai ales în școală, mesajul votează! Implică-te!, așa, ca azi. Pe porți, pe copacii seculari din jur, pe uși, pe table obișnuite și pe tablele magnetice, în laboratoare, pe eprubete, în toalete, pe oglinzi, pe dulapurile cu rechizite, pe tablourile cu mesaje ecologiste din hol (unde e Tovarășu să vadă asta?), pe icoane, pe geamuri interioare și exterioare găsim îndemnul care ne încălzește sufletele și ne fierbe-n inimi răzvrătirea față de conformism: votează, arată că îți pasă! Și tu contezi, nu-i așa? 

 Au dat în folosință acum ceva timp Primăria copiilor, un proiect valoros și inovator. Noi, dascăli cuminți, am selectat emisari, puști deștepți, plini de idei și nerv, un grup de elită ce va reprezenta carnea de tun de pe altarul spiritului civic. Premianții de azi, Salvatorii de mâine! Am vorbit apoi, în altă zi, despre dezvoltare sexuală și problemele pubertății cu always, tot în școli, acceptând o reclamă mascată, o invitație de a cumpăra tampoane destupate. Fetițele de clasa a cincea și a șasea au mai făcut un pas în direcția eliberării de sub aripa părintelui ce-ar fi ales independent de ce vroia Statul să facă din copila lui, cum și ce să-i spună acesteia despre sexualitate. Dacă să o mai lase să copilărească un pic. 

Astăzi noi, o colonie din est, gustăm dintr-o altă mostră de consumism civic. Ușoară și anonimă ca o felie de lapte.  

Nimeni din școală, nicio autoritate vioaie nu a spus votează! Implică-te! la Referendumul pentru familie. Dascălii nu se priveau în ochi atunci și strâmbau din buze pe mutește, sugerând în chip civilizat că e inutil să facem o dezbatere publică despre un fapt intim, Familia! Dascălii, formatorii sufletelor de copii, nu au rostit niciun cuvânt de îndemn în clase de a se apăra chintesența Vieții, Scutul copilăriei, tata și mama și nu au întins măcar un deget Adevărului. Astăzi, aceleași personaje votează la Kinder cu două mâini. Nici nu mai știu de câte ori am votat pentru școala noastră, își laudă implicarea o doamnă serioasă, stâlp de nădejde al unității de învățământ, care, iată, roșește de emoție instantaneu. 

Pe rețelele de socializare se construiesc încet, cu răbdare, mase civice compacte. Peste tot rezistenții pun, ca pe niște cărămizi, tot soiul de sondaje iar Opinia este la mare căutare. Ne transformăm încet dar sigur într-o masă de votanți. De mici, de când primesc primul telefon cu taste, copiii noștri învață să voteze, să se implice în chestiuni civice. Prin clase, ca în anii 80, ne lovesc de pe pereți îndemnuri de a salva natura, de a recicla, lipim foi cu zilele importante din luna în curs (ziua fericirii, ziua discriminaților, ziua mediului, ziua pământului, ziua libertății de exprimare sau ziua femeii).

Felia de lapte. Putem să o vedem doar ca pe o biată reclamă pătrunsă în școli tiptil, împotriva regulamentelor care s-ar dezice de vânzarea de imagini comerciale celor mici. Ar fi, însă, naiv să ne oprim aici și să îi dojenim părintește că au întrecut măsura. Sub pretextul unei donații de cărți care ar înnoi biblioteca școlară, firma care fabrică ciocolată în întreaga lume, o Internațională a ciocolatei pune umărul la construirea de mici activiști. Copii pentru care biblioteca școlii, la fel cu orice altă bibliotecă din lume este o anexă cu acarieni, pe lângă care trec grăbiți și scuipă-n sân adesea, votează pentru școala lor, pentru biblioteca școlii lor. Pentru viitorul lor, adică!
 
Dar să nu uităm și de profit! Asemenea campanii în școală reprezintă excelente strategii de marketing care conduc la creșterea substanțială a vânzărilor. Se merge pe logica binecunoscută: cine consumă kinder? Copiii! Unde sunt copiii? În școli! Atunci să mergem în școli! Cum se intră într-o școală? Cu un vraf de cărți în mână, firește! Și așa corporația este prietena noastră care dezvoltă spiritul comunitar, este responsabilă pentru dezvoltarea apetitului lecturii la copii și face numai lucruri minunate! Iar dacă aceste campanii bănoase sunt garnisite cu concursuri cu premii și cât mai multe îndemnuri la vot în plină campanie electorală, cu atât mai bine! Lucrurile se leagă și România evoluează!

Un proiect de lege din Senat și-a propus să pună capăt unor asemenea practici. În expunerea de motive se afirma că „Există un anumit tip de campanie în școli, ale firmelor producătoare de bunuri care la prima vedere ar avea numai rolul de informare. Contrar aparențelor, asemenea inițiative au o latură principal – educația, dar și una secundară – promovarea, mai mult sau mai puțin subtilă, de produse, transformând școala într-un talcioc național”. 

Numai că la Camera Deputaților lobby-ul corporatist și-a vârât codița și descoperim obișnuitele „excepții” introduse la lege: „Nu sunt comercializate nici un fel de produse și/sau servicii specifice, putând fi oferite însă mostre ale acestora”. 

Așadar, nu se va vinde kinder sau always ci se vor da mostre pe gratis, însoțite de reclamă și de tot spiciul motivațional aferent. 


2% din impozitul pe salariu
Din taxele pe salariul tău, poți alege ca 2% să meargă către articolele noastre și sprijinirea directă a siteului ActiveNews România, nu către stat. Companiile de publicitate și multinaționalele nu ne iubesc. Ajută-ne să luptăm în continuare pentru cele ce-ți sunt dragi: Familia, Credința și Țara.

Descarcă formularul și depune-l la agenția ANAF de care aparții până pe 31 iulie.