Consiliul Național al Elevilor, care se auto-recomandă a fi „structura reprezentativă a elevilor din România”,  a solicitat duminică și luni în postările sale dintr-o platformă de socializare ca elevii să returneze foaia goală pentru a boicota simularea Evaluării Naționale, programată a se desfășura săptămâna aceasta în unitățile de învățământ din țară.

Printr-un mesaj postat duminică seara pe pagina sa de social media, Consiliul Național al Elevilor îi îndemna pe școlarii din ciclul gimnazial participanți la simularea Evaluării Naționale să returneze lucrarea nescrisă ori cu conținutul modificat, pentru a protesta pe motiv că "încă o simulare nu ne va face mai stăpâni pe cunoștințele noastre". Cauzele acestui demers contestatar sunt expuse pe larg într-un document făcut public prin intermediul Google Drive

„Modificările nefundamentate din acest an ne fac să refuzăm a fi părtași la acest experiment, unde examenele par a deveni un scop, nu un mijloc. Dăm foaia goală pentru că simulările nu ne vor evalua competențele, ci doar cunoștințele. Nu ne vor evalua capacitatea de a gândi critic, ci doar capacitatea de a reproduce informațiile care ne-au fost dictate la clasă. Simulările au ajuns să fie experimentul ministerului, nu experiențele noastre de învățare, iar acest lucru ne motivează să ne ridicăm în fața tuturor acestor nedreptăți, printr-un protest: fie dând foaia goală, fie scriind tot ceea ce este greșit la sistem, transformându-ne foaia de examen într-un manifest față de învățământul românesc. Dăm foaia goală pentru că schimbările nefundamentate nu sunt soluția în educație: pentru că atunci când regulile se schimbă în timpul jocului, ești îndreptățit să ieși din joc. Itemii de tip obiectiv nu au fost etalonați, iar noi, deși suntem beneficiarii direcți ai educației, nu am fost consultați. Mai mult decât atât, suntem constrânși să acceptăm schimbările făcute din pix care încep să caracterizeze sistemul de învățământ românesc. (...) Dăm foaia goală pentru că încă o evaluare în clasa a VII-a este nejustificată, când încă nu ne-a fost clarificat de ce am dat-o pe cea din clasa a VI-a, căci încă o simulare nu ne va face nici mai stăpâni pe competențele noastre, nici mai puțin stresați la gândul că ne așteaptă ani grei, ani în care vom alerga de la un meditator la altul, ani în care, după atâtea examene și evaluări standardizate, nimeni nu ne va întreba spre ce domeniu vrem să ne îndreptăm.”

Cu toate acestea, gestul de a protesta împotriva posibilelor nedreptăți din sistemul de educație nu exclude datoria elevilor, aflați „în timpul serviciului”, de a participa la activitățile școlare și de a completa cu informațiile cerute, nu cu alt tip de conținut, foile de evaluare școlară, susține MEN.

Într-un răspuns al Ministerului Educației Naționale, citat de Mediafax, față de acțiunea de boicot regizată de Consiliul Național al Elevilor, se arată că „Simulările examenelor naționale au scopul de a familiariza elevii cu rigorile testelor pe care le vor susține la finalul ciclului gimnazial/liceal, stabilirea nivelului real de pregătire atins în această etapă, precum și optimizarea pregătirii în vederea obținerii unor rezultate satisfăcătoare în cadrul examenelor naționale. Proiectul de ordin de ministru prin care a fost aprobată organizarea simulării Evaluării Naționale și a simulării probelor scrise ale examenului național de Bacalaureat, în anul școlar 2018-2019, a fost dezbătut în cadrul Comisiei de Dialog Social din care fac parte reprezentanții elevilor, părinților, profesorilor și ai altor parteneri sociali, majoritatea susținând acest demers care vine în sprijinul elevilor (...). Rezultatele obținute de elevi la examenele naționale (în anii precedenți -n.n.) arată că se impune intensificarea eforturilor tuturor factorilor implicați pentru asigurarea succesului educațional al tuturor copiilor, inclusiv al copiilor din grupurile marginalizate social și în situație de risc de abandon școlar, accesului egal al acestora la oportunități, drepturi și servicii din domeniul educațional, precum și pentru ameliorarea rezultatelor elevilor la examenele naționale”.

Boicotarea simulării Evaluării Naționale este doar un exemplu despre cum este înțeleasă democrația de către autoproclamatul Consiliu Național al Elevilor. Conform portalului de știri Vrancea Media, același C.N.E. s-a declarat în februarie 2019, prin vocea președintelui său, în favoarea introducerii orelor de așa-zisă „educație sexuală”, afirmând totodată că reducerea sau scoaterea orelor de Geografia României sau de Istoria Românilor nu reprezintă o îngrijorare pentru reprezentanții elevilor.

Potrivit România Actualități, elevii din clasele a VII-a și a VIII-a au susținut, luni, proba la Limba Română din cadrul simulării Evaluării Naționale și se pregătesc să participe marți la proba de Matematică. Aceste simulări au ca obiectiv familiarizarea elevilor cu rigorile examenului de la finalul ciclului gimnazial, stabilirea nivelului real de pregătire atins în această etapă, precum și optimizarea pregătirii pentru obținerea unor rezultate satisfăcătoare la probele programate la vară.