ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


După ce directorii de școli au fost puși să scrie „ce are întotdeauna măgarul” și „ce au în comun șosetele și mănușile”, a venit rândul elevilor să experimenteze revoluția în materie de examene.

Copiii de clasa a V-a din București care au mers la Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” s-au trezit puși în fața unor subiecte cel puțin bizare. Unul dintre ele făcea reclamă unui joc, Marrakesh „care poate fi achiziționat de pe site-ul casaretro.ro” Adică, dintr-un magazin online al unei societăți comerciale private, respectiv CASA RETRO EXPORT IMPORT - S.R.L.. 

După ce le-au fost explicate regulile jocului, copiilor veniți la Olimpiadă li s-a cerut să răspundă la următoarele întrebări: 


Ce legătura ar putea avea acest subiect cu limba și literatura română sau cu „lectura ca abilitate de viață”, e greu de precizat.
Cerința următoare a subiectului II i-a vizat îndeosebi pe copiii care nu pricepuseră din prima că ar trebui să cumpere acel joc: „Explică, într-un text de 6-10 rânduri, efectele pozitive pe care le-ar avea jocului (sic!) Marrakech asupra ta, dacă l-ai juca, valorificând informațiile oferite de regulamentul acestuia.”

Subiectul III nu mai este reclamă mascată. Este o reclamă pe față: un afiș publicitar la apa Dorna. Produsă de compania Coca Cola. „Bea, răsucește și ai grijă de natură”.
 

Copiii au fost puși să precizeze, raportându-se la afiș, „care este avantajul noii sticle Dorna”, dar și să explice, „într-un text de 10-15 rânduri, ce relație există între mesajul verbal și cel vizual de pe afiș”. 
 

Ies azi copiii de la faza pe școală a Olimpiadei, iar părinții îi întreabă: „ce v-a dat?”. „Ne-a dat să cumpărăm un joc de pe un site și-o reclamă la apa Dorna”. Ușor, simplu. Tehnocrat.
 
Pentru etapa pe sector a olimpiadei „Lectura ca abilitate de viață”, elevii studiază deja intens, realizând portretul literar al vacii de pe ambalajul Milka și navigând pe toate site-urile ce comercializează jocuri și jucării. Nu poți să știi niciodată cu cine face Ministerul Educației vreo înțelegere, pentru o reclamă mică, mascată și meschină, în miezul subiectului de la vreo olimpiadă.