ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Într-un articol publicat marți în Evenimentul Zilei, jurnalistul Adrian Pătrușcă o provoacă pe profesoara și autoarea de manuale de Religie, Aurora Ciachir, să vorbească despre actualitatea și necesitatea acestei discipline în sistemul public de învățământ, precum și despre experiența și rolul dascălului în formarea de caractere.

La întrebarea de ce este Religia necesară în școală, prof. Aurora Ciachir de la Școala Gimnazială „Leonardo da Vinci” din București argumentează că „religia reprezintă o compomentă fundamentală a culturii și istoriei poporului nostru. Primele școli au fost în tinda bisericii, momentele importante ale istoriei noastre au fost înfăptuite prin râvna deosebită a Ierarhilor și slujitorilor Bisericii, care au pus mai presus de orice iubirea de Dumnezeu și de neam”.

Despre provocările la care este supus un profesor ce alege să predea Religia într-un mediu preponderent secularizat și materialist, Aurora Ciachir mărturisește că „îți trebuie multă răbdare și trebuie să fii totdeauna pregătit să faci față unor discuții pe teme care îi preocupă pe elevi. Să ai mereu argumentele la tine, nu să le reproșezi „că nu se pun astfel de întrebări la ora de religie”. Am avut multe astfel de discuții/dezbateri la ore. Câteodată, unii elevi nu erau prea interesați la început, însă au fost apoi atrași de dezbatere. Important este ca profesorul să nu oprească discuția pe motiv că „avem o altă temă” sau că „ne abatem de la programă”. Fiecare astfel de idee poate fi valorificată la ora de religie”.

Cultul ortodox îi invită pe oameni să adopte un mod de viață diferit față de modelele de „succes” bazate pe competiție și cinism din societatea actuală, ceea ce poate stârni mirare față de valorile creștine precum iubirea semenilor dar și a vrăjmașilor, iertarea, compasiunea, întoarcerea și a celuilalt obraz, iubirea de adevăr, dar nu și de răzbunare. Întrebată cum întâmpină tinerii mesajul creștin din prisma obiceiurilor și prejudecăților contemporane, profesoara de religie răspunde că „aceasta este într-adevăr o mare provocare. Să știți că elevii sunt foarte săritori între ei. Pe de o parte, îi ajută pe colegi sau prieteni, iar pe de altă parte îți spun că trebuie să reușească în viață și nu este drept să lași ceva nepedepsit. Noi, ca profesori de religie, trebuie să le explicăm și să actualizăm permanent mesajul Mântuitorului Hristos care este exemplul desăvârșit de iubire, dar și de dreptate. Hristos ar trebui să fie modelul profesorului de religie. El a arătat că una este dreptatea și alta răzbunarea. Ca diriginte sau profesor, poți gestiona unele mici conflicte apărute inerent, în sensul de a-i face să-și ceară iertare când au greșit, dar și de a evidenția calitățile fiecăruia. Acest lucru este foarte frumos ilustrat de Mântuitorul în Pilda talanților. Eu mereu le explic elevilor că nu există cineva care să nu se priceapă la nimic, important este să descoperim împreună darurile fiecăruia. Deci, la nivelul unei clase, îi poți face pe elevi să înțeleagă că bucuria succesului este cu atât mai mare cu cât este a întregului grup și nu doar a unuia singur”.

Modelul etern al unei lumi create și conduse de Pronia divină poate contrasta cu falsele modele vremelnice pe care le dau „idolii” tinerei generații, de aceea este foarte important rolul profesorului, care poate descoperi elevilor schimbarea vieții prin apropierea de Dumnezeu inclusiv pornind de la experiențele revelatoare ale unor personalități cunoscute.  

„Tocmai aici se poate observa Pronia lui Dumnezeu. El ne poartă de grijă permanent, iar ceea ce elevii învăță la ora de religie mai târziu se va vedea în participarea la slujbele Bisericii. Obsevăm că suntem o țară cu adevărat credincioasă, în care bisericile sunt pline, altele se construiesc, ceea ce în alte părți ale lumii este de neimaginat. Elevii sunt într-adevăr atrași de idolii tinerei generații, de aceea este foarte important rolul profesorului. Să nu uităm că și noi am trecut prin această etapă, iar prezentarea unor artiști sau personalități care s-au apropiat de Dumnezeu în anumite etape ale vieții lor este esențială. Pot fi vizionate, în cadrul orelor, reportaje sau documentare, unele realizate de Televiziunea Patriarhiei Române, cum ar fi cel cu Mihăiță Neșu, un adevărat mărturisitor al credinței sau alte astfel de personalități. În manualul de clasa a VII-a, l-am prezentat pe actorul Jonathan Jackson, laureat al Premiului Emmy și care a oferit acest premiu Mănăstirii Vatoped din Muntele Athos, ca cinstire adusă Maicii Domnului. Iată Pronia lui Dumnezeu!”, concluzionează prof. Aurora Ciachir, în interviul acordat jurnalistului Adrian Pătrușcă de la Evenimentul Zilei. Acesta poate fi citit integral pe pagina web a cotidianului

Într-un mesaj publicat de Basilica.ro cu o săptămână înaintea începerii noului an școlar, Patriarhul Daniel sublinia, la rândul său, că „Biserica dorește să încurajeze copiii și tinerii să-și trăiască viața în comuniune de iubire cu Dumnezeu și oamenii, după îndemnul Sfântului Apostol Pavel: „Drept aceea să urmărim cele ale păcii și cele ale zidirii unuia de către altul” (Romani 14, 19) ... Familia, Biserica și Școala sunt chemate să ofere copiilor și tinerilor ajutorul necesar dezvoltării lor atât în plan personal, cât și comunitar, să cultive libertatea, responsabilitatea și demnitatea persoanei umane, într-o lume marcată profund de individualism și secularizare ... Ne rugăm Mântuitorului nostru Iisus Hristos, „Învățătorul și Domnul” (Ioan 13, 13), să lumineze și să umple de pace și bucurie sufletele copiilor și tinerilor, precum și ale părinților, învățătorilor și profesorilor care îi ajută pe elevi să fie o binecuvântare pentru poporul român, pentru prezentul și viitorul României!”.