ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!



Subiectul efectelor secundare ale folosirii dispozitivelor electronice de către copii a fost abordat de către psihologul Gabor Mate, într-un articol publicat de către ultimul număr al revistei Familia Ortodoxă.

Mate, unul dintre cei mai apreciați specialiști în dependență de peste Ocean,  spune că utilizarea dispozitivelor electronice de către copii provoacă dependență și că micuții nu ar trebui lăsați să le folosească.

Iată o parte din dialogul publicat în revista „Familia Ortodoxă”:

Brian Rose: Spune-mi despre rețelele de socializare, pentru că băieții mei nu au ajuns acolo încă, deși pot să se descurce destul de rapid pe un laptop, dar nu sunt pe rețelele de socializare, dar fiica mea este, desigur. Evident, acel grup de prieteni de aceeași vârstă este la îndemână pe acest nou dispozitiv care dă dependență, care are un potențial de dependență mai mare, nu știu dacă ai fi de acord, decât heroina și cocaina.

Gabor Maté: Dă foarte mare dependență, da.

Brian Rose: Bine. Cum putem evita acest lucru?

Gabor Maté: Da, deci, în cartea "Cum să ne păstrăm copiii aproape”, ultimele două capitole sunt despre mediile digitale și este un subiect foarte vast, și aș spune, dacă aș avea băieți de vârsta copiilor tăi, nu i-aș lăsa în apropierea vreunui dispozitiv! Nu i-aș lăsa să se apropie de vreun dispozitiv!

Brian Rose: Asta am auzit că fac directorii executivi din Silicon Valley, am auzit că le-au spus bonelor lor: "copiii nu trebuie să vadă vreun dispozitiv, trebuie să îl lăsați în mașină!”

Gabor Maté: Este absolut corect!

Brian Rose: Bine, spune-mi mai multe despre asta.

Gabor Maté: Nu la acea vârstă pentru că, în primul rând, ecranele însele fascinează și cu cât copiii petrec mai mult timp și dau dependență! Încearcă să dezlipești un copil de dispozitivul lui și vei vedea un protest și o revoltă tipice dependenței.

Brian Rose: Da, furie…

Gabor Maté: Furie, toate acele tipuri de comportament, pentru că vei interveni între dependent și adicția lui. Și tu știi din propria ta istorie legată de dependență sau eu dintr-a mea, cum este când cineva încearcă să se pună între tine și comportamentul tău dependent, știi? Și…

Brian Rose: Este rău.

Gabor Maté: Scuze?

Brian Rose: Vreau să spun că fiecare celulă din ființa ta spune "Nu!”

Gabor Maté: Absolut!

Brian Rose: Da.

Gabor Maté: Acum, deci, în primul rând, ecranele însele afectează creierul, creierul aflat în dezvoltare, deci cu cât un copil petrece mai mult timp privind la ecrane, cu atât mai mult i se reduce sensibilitatea receptorilor de dopamină. Iar receptorii de dopamină sunt cei care sunt implicați în adicție mai târziu, în circuitul stimulent-motivație din creier. Acesta este primul aspect. Copilul dezvoltă o relație de atașament cu mașina, și apoi, pe măsură ce cresc, aceasta se întâmplă cu copiii de 1, 2, 3 sau 4 ani. Deci, ceea ce spunem despre mediile digitale este că "sunt un lucru bun”, dar la fel e și sexul și la fel e și alcoolul, dar nu dăm alcool copiilor de 2 ani și nu introducem copiii de 5 ani în practicile sexuale. De ce? Pentru că ei nu sunt pregătiți să le facă față. Deci, vei da acces copiilor la mediile digitale atunci când sunt destul de mari ca să le facă față.

Brian Rose: Când sunt destul de mari ca să le facă față?

Gabor Maté: Atunci când nu se mai bazează pe ele pentru a-și satisface nevoile emoționale, ci le utilizează pentru funcțiile pentru care au fost dezvoltate, care sunt informarea și comunicarea, acelea sunt scopuri legitime. Dar când copiii sunt imaturi și nevoile lor de atașament nu au fost satisfăcute încă, ei vor folosi mediile digitale pentru a-și satisface nevoile de atașament, ceea ce înlocuiește atașamentele umane reale. [...]

Dar cine trebuie să aibă controlul acesteia? Cu alte cuvinte, mediile digitale pot fi introduse în viața copilului atunci când părinții pot păstra controlul asupra lor! Când mediile digitale preiau controlul și copilul are această relație de dependență, copilul nu este pregătit pentru ele. Deci, noi spunem "Nu le introduceți prea devreme!”, numărul 1, și numărul 2, "Aveți grijă în permanență și veți păstra controlul!”.

Brian Rose: Despre ce vârstă vorbim aici?

Gabor Maté: Ei bine, noi evităm să dăm o vârstă specifică, doar pentru că fiecare copil se maturizează într-un ritm diferit.

Brian Rose: 8, 10, 12 ani?

Gabor Maté: Da…, atâta timp cât este sub îndrumarea părinților. [...]

Gabor Maté: Și procesul de predare adevărat se întâmplă prin contact personal, prin implicare, prin invitarea și provocarea curiozității copiilor, prin apelul la mintea din ce în ce mai sofisticată a copilului către toate ideile complexe, câteodată idei contradictorii în același timp. Acestea depind de maturizare și acea maturizare depinde de relația cu ființele umane. Deci, cred că dacă aș conduce sistemul educațional, aș introduce calculatoarele poate în clasa a 11-a sau a 12-a, și cu adevărat copiii nu ar fi pierdut nimic pentru că pot prinde imediat cum să folosească acele lucruri…

Brian Rose: Să scrie de mână…

Gabor Maté: Da, i-aș determina să facă matematică în continuare, lucru care le-ar pune creierele să muncească, i-aș pune să își definească propriile obiective educaționale, i-aș pune să facă cercetare. Dar acestea nu apar la o apăsare de deget, ci trebuie să meargă la bibliotecă, și trebuie să caute cu adevărat și să aibă o idee despre ce înseamnă să cauți cu adevărat ceva. Și apoi le dai instrumentele, "Ei, acum puteți face acest lucru, uite o cale mult mai ușoară de a-l face”. Dar nu este despre predare, este despre ceea ce ajută fiecare ființă umană să se dezvolte într-o ființă umană autonomă, curioasă, auto-motivată, individualizată și virtual orice ține de mediile digitale subminează acele calități”.