ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Rectorul Universității Babeș-Bolyai Cluj, Ioan-Aurel Pop, crede că studenții de astăzi își exersează din ce în ce mai puțin mintea și memoria, apelând la tehnologie, iar consecințele pot fi dintre cele mai grave.

El a vorbit pentru adevarul.ro despre probleme universităților în 2016, de la finanțare până la relația dintre profesori și studenți, care ar fi, în opinia sa, dominată de orgolii prea mari. Pop face o comparație între studenții de astăzi și cei de acum 20-30 de ani, care erau obișnuiți să-și folosească altfel mintea.    
 
"Cred că e o criză de adaptare la această lume dinamică ce se schimbă în 10 ani cât se schimba înainte în 100 de ani și nu am găsit un echilibru. Mie îmi e foarte greu să mă obișnuiesc cu un student care nu știe să scrie bine românește.  
 
Înainte de 1989, din clasa a V-a și până în clasa a VIII-a, orele de gramatică erau sfinte. Profesorul muncea enorm de mult. Astăzi, profesorii predau mult și nu mai fac niște lucruri esențiale, adică, fixarea și recapitularea. Cred că în pedagogie, din ideea de a fi rapizi și de a traversa lumea cât mai repede, se uită faptul că mintea omenească are niște reguli ale ei. Vin studenți și-mi spun că ei au fost la cursuri și au înțeles ceea ce eu le-am spus, dar la examen nu știu. De ce? Nu-și mai fixează și nu mai repetă.
 
Mai sunt învățați greșit unii și să nu-și folosească memoria, li se spune: << memorarea este depășită>>. Or dacă nu-ți exersezi mintea ca să introduci un set de cunoștințe pe care să le ai acolo, cum vei putea să compari lucrurile ca să tragi o concluzie? Chiar dacă noi lucrăm cu calculatoare performante, cea mai bună decizie o ia mintea omenească.  
 
Un student de acum, dacă e lipsit de un laptop la el, este absolut neputincios. Un student de acum 20-30 de ani punea mâna pe pix, lua o foaie, îți făcea o schiță, un desen, un calcul. Acum, nu mai știu să demonstreze teoreme simple pe care le învață în clasa a V-a la matematică. Nu mai știu să distingă Asia de Europa. Îi întrebi țara cutare pe ce continent este așezată, și îți spun: "Caut imediat pe laptop".
 
E o rușine să nu știi lucruri elementare și să apelezi la cele complicate pentru că o să ajungem la o letargie a minții. O să ajungem să nu ne mai folosim mintea, ceea ce creează o mare primejdie pentru comunitate, pentru cetate, pentru că vor veni anumite forțe ce ne vor putea folosi drept cobai. Îi văd pe profesori toată viața studenți, asta nu se înțelege, un profesor, ca să fie dinamic, trebuie toată viața să studieze. Când vom înțelege aceste lucruri relația dintre profesori și studenți se va schimba", a spus Rectorul UBB. 
 
"Eu cred că învățământul nostru superior, din dorința de reformare față de perioada comunistă, a ajuns într-o nouă fundătură, și vă spun și de ce. Noi avem în România circa 100 de universități, jumătate sunt de stat și cealaltă jumătate, private. O parte dintre acestea nu trebuiau create, iar dacă au fost create, ele trebuiau ținute la nivelul la care pot da rezultate. Dacă am creat universități în foarte multe capitale de județ, unde nici nu s-a visat vreodată că se poate acest lucru, atunci trebuia să le menținem la nivelul de licență.
 
Universitatea nu e o hală de producție, nu este o întreprindere, un SRL, universitatea este un lucru care nu se poate ridica de azi pe mâine. Principiul egalitarist nu va conduce la performanță.  
 
Miza erau finanțările, pentru că universitățile care au fost declarate de cercetare avansată urmau să primescă, nu neapărat foarte mulți bani, dar mai mulți decât celelalte. Acest principiu nu va conduce niciodată la performanță reală.
 
Eu văd soluția astfel: ar trebui făcută ierarhizarea, stabilirea unor universități care să facă numai instruire la nivel licență, iar altele să facă  la nivel licență și masterat, și cele care fac și licență, și masterat, și doctorat să fie într-adevăr universități de elită, iar dacă dovedesc că au performanță, mai ales internațională, firește că trebuie finanțate mai bine", a declarat, pentru adevarul.ro, Rectorul Universității Babeș-Bolyai Cluj, Ioan-Aurel Pop.