Școală în trei schimburi, aproape 40 de elevi în clasă, legi referitoare la educație care se bat cap în cap, sunt doar câteva din problemele vechi cu care întâmpinăm noul an școlar.

În Capitală, dar și în țară,  multe școli se dovedesc neîncăpătoare pentru elevii care, de luni, le vor trece pragul, ajungându-se la program în trei schimburi și clase aglomerate, cu aproape 40 de elevi.

Cei mai afectați sunt elevii de la clasa pregătitoare, care vor avea ore de curs în intervalul 11-14. Acest program, în care elevii trebuie să fie atenți la cursuri, se suprapune, de fapt, cu intervalul de timp în care cei mici au nevoie de odihnă și de masa de prânz.

În al doilea rând, părinții sunt nevoiți să găsească soluții pentru a asigura supravegherea copiilor nu doar după orele de curs, prin înscrierea la un after school, ci și înainte de cursuri, respectiv în intervalul 8-11.
În mod firesc, se pune întrebarea cum de școala își asumă un anumit număr de clase, când în realitate nu are capacitatea să primească un număr atât de mare de elevi.

Pe de o parte, școala este finanțată în funcție de numărul de elevi. Potrivit legii, „în anul 2019, valoarea costului standard per elev/preșcolar este de 5.384 lei”. Prin urmare, cu cât școala are mai mulți elevi, cu atât finanțarea la care are dreptul este mai mare.

Pe de altă parte, legea permite înscrierea la școală nu doar a elevilor care au domiciliul în circumscripția școlii, ci și a celor care au rezidență în zonă, adică viză de flotant. Așa se face, că la o școală unde sunt arondați 40-60 de elevi (ceea ce se poate verifica simplu, printr-un recensământ în zonă), sunt înscriși chiar și de patru ori mai mulți elevi.

Astfel, în urma unui adevărat trafic cu vize de flotant, realitate cunoscută, dar în fața căreia autoritățile preferă să închidă ochii, se ajunge la ore de curs în trei schimburi și la clase cu aproape 40 de elevi, cînd legea Educației prevede cel mult 25 de elevi în clasă.

Un cerc vicios fără ieșire. Soluții?