Co-fondatorul aplicației WhatsApp,care a vândut-o către Facebook cu 19 miliarde de dolari, îi provoacă pe studenții de la Stanford să renunțe la Facebook: „Noi le dăm puterea. Asta-i partea proastă. Noi cumpărăm ceea ce ei produc. Noi ne înscriem pe aceste website-uri. Poți să-ți ștergi contul de Facebook, nu-i așa?".

Co-fondatorul aplicației WhatsApp, Brian Acton, și-a apărat miercuri decizia de a-și vinde firma către Facebook cu 19 miliarde de dolari, însă, în același timp, i-a provocat pe studenți să își șteargă conturile de Facebook în cadrul uneia dintre rarele sale apariții publice, la Universitatea Stanford, relatează Mediafax, citând Buzzfeed News.

Laboratorul ImunoMedica

În calitate de vorbitor invitat la prelegerea „Computer Science 181”, un curs axat pe responsabilitățile etice și impactul social al companiilor tehnologice, Brian Acton, fost student la Stanford, în vârstă de 47 de ani, a explicat principiile după care s-a ghidat când a fondat WhatsApp, precum și decizia lui finală de a vinde aplicația către Facebook în 2014.

Astfel, Acton a criticat modelele de profit după care se conduc giganții tehnologici actuali, inclusiv Facebook și Google, precum și „ecosistemul din Silicon Valley”, unde antreprenorii sunt presați să alerge după capital de risc și largi venituri salariale pentru a-i satisface pe angajați și acționari.

„Mă întorc în această cultură tip Silicon Valley și lumea mă întreabă dacă n-aș fi putut să nu vând compania, iar răspunsul meu este nu”, a declarat fostul proprietar al WhatsApp, referindu-se la decizia de a face „alegerea rațională” de a încasa o grămadă de bani.

„Aveam 50 de angajați și a trebuit să mă gândesc și la ei și la banii pe care i-ar câștiga din această vânzare. A trebuit să mă gândesc la investitorii noștri și la pachetul meu minoritar. Nu-mi dădea mâna să spun nu, dacă aș fi vrut”, a adăugat el.

Apariția la conferința de la Universitatea Stanford este a doua ocazie în care Acton comentează deteriorarea relației sale cu Mark Zuckerberg.

„Modelul de afacere al WhatsApp era: vă oferim un serviciu timp de un an pentru un dolar”, continuă Acton. „Nu era cel mai extraordinar model, dar dacă aveam un miliard de utilizatori, aveam 1 miliard de dolari profit pe an. Dar nu asta caută Google sau Facebook. Cele două companii vor un profit de miliarde”, adaugă acesta.

Cu privire la vânzarea către Facebook, Acton a spus că a dat dovadă de o oarecare naivitate la vremea respectivă, crezând în mod idealist că el și colegul său ar putea continua să acționeze în stil propriu, introducând o modalitate de diversificare a veniturilor. El a afirmat că tindea către un model de aplicație care, probabil, ar fi taxat utilizatorii cu o sumă modică pentru a avea acces la serviciile oferite, așa cum procedase la început compania, pentru a contrabalansa reclamele, sursa tradițională a veniturilor obținute de Facebook. În loc să absoarbă datele utilizatorilor pentru a-i ajuta pe producătorii de reclame să personalizeze anunțurile, cei doi fondatori ai WhatsApp sperau că un model de aplicație ar putea să conjuge interesele lor bănești cu nevoile utilizatorilor de securitate și confidențialitate.

„Modelul de afacere al companiei WhatsApp era: vă oferim serviciul timp de un an, pentru un dolar. Nu era extraordinar de profitabil, iar dacă ai un miliard de utilizatori... vei încasa un miliard de dolari pe an. Însă nu asta își doresc Google și Facebook, care vor să câștige nenumărate miliarde de dolari”.

În explicarea modelului inițial al serviciului WhatsApp, Acton a declarat că firma a construit caracteristicile pe care oamenii și le-au dorit, inclusiv criptarea end-to-end, solicitată de mai mulți utilizatori înainte de a fi instituită în cele din urmă pe întreaga platformă. El a reamintit, totodată, că modelul său timpuriu pentru WhatsApp a fost Craigslist, o companie cu un număr mic de angajați care a furnizat un serviciu public și a construit o afacere de succes fără a aduna capital de risc.

În cele din urmă, WhatsApp a deviat de la acel ideal și a încasat 60 de milioane de dolari de la Sequoia Capital, înainte de a vinde către Facebook.

Deși Acton a remarcat că Facebook a lăsat WhatsApp în pace în primii trei ani, ultimele sale luni la Facebook au fost marcate de exercitarea unei influențe crescânde. Co-fondatorul WhatsApp a numit Facebook "un fel de monocultură", unde el ieșea din rând. „Aș fi singurul tip din încăpere care ar întreba de ce vrem să facem așa ceva și aș fi privit ca un nebun.”

Totuși, nu-l invidiază pe Zuckerberg, catalogând poziția acestuia de monitorizare a  comportamentului oamenilor în rețeaua social media drept o bătălie pierdută. WhatsApp, prin criptarea end-to-end, făcea imposibil ca cineva să monitorizeze conversațiile utilizatorilor, eliberându-i pe fondatori de responsabilitate pentru ceea ce se întâmplă pe platformă. „E mai important să-i protejezi pe nevinovații din lume decât pe criminali", a explicat Acton, referindu-se la utilizatorii din țările cu regimuri opresive, utilizatori care se bazează pe criptare pentru siguranță.

Deși acest calcul utilitar neglijează consecințele nemoderării platformei (răspândirea dezinformării și a instigării la violență), Acton a ținut cu fermitate la principiul de a nu se amesteca. "Cred că este imposibil", a spus el când a fost întrebat despre moderarea conținutului. "Ca să fiu foarte sincer, rețelele supravegheate -rețelele deschise- se luptă să decidă ce este discurs de incitare la ură și ce nu. (...) Apple încearcă să decidă ce este o aplicație bună și ce este o aplicație rău-intenționată. Google se luptă să decidă ce este un site bun și care este un site rău-intenționat. Aceste companii nu sunt în măsură să ia astfel de decizii".

„Iar noi le dăm această putere", a continuat el. "Asta-i partea proastă. Noi cumpărăm ceea ce ei produc. Noi ne înscriem pe aceste website-uri. Poți să-ți ștergi contul de Facebook, nu-i așa?”



2% din impozitul pe salariu
Din taxele pe salariul tău, poți alege ca 2% să meargă către articolele noastre și sprijinirea directă a siteului ActiveNews România, nu către stat. Companiile de publicitate și multinaționalele nu ne iubesc. Ajută-ne să luptăm în continuare pentru cele ce-ți sunt dragi: Familia, Credința și Țara.

Descarcă formularul și depune-l la agenția ANAF de care aparții până pe 31 iulie.