ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Judecătorii CCR au decis, joi, că Legea de abilitare a Guvernului de a emite ordonanțe în vacanța parlamentară este constituțională. Curtea Constituțională a respins astfel sesizarea formulată de PNL, USR și PMP, astfel că Guvernul poate emite ordonanțe simple în lipsa Parlamentului.

Decizia a fost luată de judecătorii CCR cu unanimitate de voturi.


Valer Dorneanu, președintele CCR: „Criticile din contestație nu sunt întemeiate. Criticile în ce privește regulamentul, nu sunt chestiuni de chestiuni de constituționalitate și chestiuni pe care să le verifice CCR. În ce privește celelalte critici, că ar fi fost abordate probleme de lege organică, nici acestea nu sunt întemeiate pentru că din cuprinsul proiectului de lege nu rezultă că s-ar dori abordarea unor asemenea chestiuni”.

Opoziția a argumentat în sesizare că actul normativ permite Executivului să se substituie Legislativului și că, totodată, legea ar permite Cabinetului Grindeanu să modifice legi organice prin ordonanțe simple, ceea ce este contrar Constituției, potrivit News.ro.

Primul argument adus de contestatari legii privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe pe perioada vacanței parlamentare este că actul normativ încalcă articolul 1, alin. 4 din Constituție, care prevede că „Statul se organizează potrivit principiului separației și echilibrului puterilor - legislativă, executivă și judecătorească - în cadrul democrației constituționale”.

PNL și USR argumentează că articolul 1, alin. 4 din Constituție este încălcat pentru că Guvernul primește, prin legea de abilitare, competențe aparent egale cu puterea legislativă.

„Printr-o astfel de lege de abilitare se evită dezbaterea parlamentară cu privire la necesitatea soluțiilor preconizate prin adoptarea ordonanțelor, organul reprezentativ suprem al poporului român fiind evitat”, spun contestatarii actului normativ.

De asemenea, ei arată că delegarea competenței legislative presupune identificarea exactă a atribuțiilor Guvernului, pentru că, altfel, posibilitatea acestuia de a alege în mod discreționar intervențiile legislative ar echivala cu transformarea Guvernului în autoritate legiuitoare, concurentă cu Parlamentul.

Autorii acuză și faptul că au fost încălcate termenele regulamentare pentru depunerea amendamentelor, iar parlamentarii opoziției nu au avut astfel ocazia de a propune modificări.

Al doilea argument de neconstituționalitate pus pe masa CCR este acela că legea de abilitare a Guvernului de a emite ordonanțe ar permite Executivului să modifice inclusiv legi organice, ceea ce contravine prevederilor constituționale.

Astfel, PNL, USR și PMP spun că, potrivit legii de abilitare, Guvernul va avea dreptul să reglementeze domeniul administrației publice și dezvoltării regionale, fără a se preciza foarte clar ce anume din respectivul domeniu.

„Norma criticată este neclară, deoarece nu face distincția între autoritățile publice centrale care formează administrația publică de specialitate și autoritățile administrative autonome. Pe cale de consecință, există posibilitatea ca guvernul să procedeze la modificarea unor reglementări legale cu caracter organic privind autoritățile administrative autonome, acțiunea care ar încălca dispozițiile art. 117, alin. (3) din Constituție”, argumentează contestatarii legii.

De asemenea, PNL, USR și PMP atrag atenția și asupra faptului că Guvernul este abilitat să modifice și legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, care este o lege organică, ceea ce contravine Constituției.

Un alt domeniu în care Guvernul este abilitat prin legea adoptată de Parlament să intervină și care ar presupune modificarea unor legi organice este cel al Educației. Astfel, potrivit legii de abilitare, Executivul poate interveni prin ordonanțe simple pentru reglementarea unor măsuri pentru învățământul preuniversitar, pentru reglementări în domeniul cercetării științifice și învățământului superior și pentru reglementări privind asigurarea calității în învățământul superior și pentru stimularea și încurajarea studenților.

„Conform art. 73 alin 3 lit. n) din Constituție sunt de domeniul legii organice actele normative privind organizarea generală a învățământului”, arată PNL și USR în sesizarea trimisă Curții Constituționale.

Nu în ultimul rând, inițiatorii sesizării spun că legea nu a fost corect enunțată din punctul de vedere al rigorii constituționale.

„Legea privind abilitarea Guvernului de a emite Ordonanțe nu are un caracter concis, sobru, clar și precis, care să excludă orice echivoc. Legea cuprinde norme imprecise, cu caracter general, care nu stabilesc cu exactitate măsurile legislative delegate", se arată în sesizare.

Parlamentul a adoptat joi, în procedură de urgență, proiectul de lege care prevede abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe în timpul vacanței parlamentare.

Președinții Camerei Deputaților și Senatului, Liviu Dragnea, respectiv Călin Popescu-Tăriceanu, au convocat Parlamentul în sesiune extraordinară în perioada 9-31 ianuarie, fapt care face inutilă Legea de abilitare, indiferent dacă este sau nu constituțională.

Deputatul USR Nicușor Dan a declarat luni, la Parlament, că este este „rușinos și abuziv” să convoci o Cameră a Parlamentului pentru că "nu ai fost în stare să elaborezi o lege de abilitare bună”, iar sesiunea extraordinară „nu este decât un pretext” pentru ca Guvernul să poată da ordonanțe de urgență.