Implicarea serviciilor secrete din România în sistemul judiciar este urmărită cu atenție în străinătate. Rupert Wolfe Murray, care a petrecut peste 15 ani în România ca jurnalist și activist social a scris un articol despre acest subiect pentru eureporter.co.

Conform acestuia, Serviciul Român de Informații din România (SRI) a infiltrat în sistemul juridic proprii oameni, astfel încât să se asigure că oricine reprezintă o țintă să poată fi condamnat.

"Un judecător din București recent mi-a spus o poveste de-a dreptul senzațională", și-a început Rupert Wolfe Murray povestea.  

România este stat membru al UE din 2007, iar una dintre condițiile de aderare a fost independența justiției. Judecătorul Dana Gîrbovan, șeful Uniunii Naționale a Judecătorilor din România, a descris veritabile "academii" create de SRI în sistemul judiciar, "politicieni cultivați special" și "oameni-cheie" plasați în Justiție. Ea spune că acești informatori "sunt peste tot. Și că s-a ajuns într-un punct în care separarea puterilor în România trebuie să fie pusă la îndoială într-un mod extrem de serios".

Sunt politicienii din România și media românească terorizați de puterea pe care o are poliția secretă. Oare Uniunea Europeană și Statele Unite închid ochii voit la abutzurile care au loc în justiția din România? Corespondentul a întrebat-o pe judecătoarea Gîrbovan toate aceste lucruri din moment ce ea a foat cea care a adus toate aceste probleme în ochii opiniei publice și a spus că: "Eu vorbesc despre aceste probleme în mod public, dar în România foarte puțini vor să vorbească despre ele în serios ... unii dintre formatorii de opinie din mass-media susțin că este în regulă să existe agenții sub acoperire printre magistrații, pentru că este o modalitate utilă de a lupta împotriva corupției."

Poate dovada cea mai șocantă prezentată de judecătoarea Girbovan este reprezentată de o declarație a generalului SRI Dumitru Dumbrava, care a spus că instanțele reprezintă pentru agenție "un câmp tactic" și că serviciul de informații realizează profile tuturor judecătorilor. Au existat comentarii și din partea altor figuri din conducerea SRI care au sugerat că toți judecătorii din Romania sunt "coruptibili" și prin urmare, sunt potențiali suspecți.

Când judecătoarea Gîrbovan a prezentat aceste declarații Consiliului Superior al Magistraturii, instituția a concluzionat că acestea "nu afectează independența justiției". Cum rămâne cu Uniunea Europeană? După ce nu a ajuns la niciun rezultat la noi în țară, judecătoarea Gîrbovan a scris președintelui Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker.

Ea a cerut Comisiei să investigheze "implicarea ilegală a Serviciilor Român de Informații (SRI) în sistemul judiciar. Aceste probleme nerezolvate sunt o amenințare la adresa statului de drept și a democrației din România. Ele subminează de asemenea independența sistemului judiciar și lupta împotriva corupției, creând premise pentru grave violări ale drepturilor omului".

Scrisoarea a subliniat de asemenea faptul că, începând cu 2004, Consiliul Suprem de Apărare a Țării, organul responsabil cu securitatea națională din România, nu a reușit să verifice Declarațiile anuale pasibile de sperjur "ale judecătorilor și procurorilor, care riscă acuzații de sperjur, cum că aceștia nu sunt agenți operativi, inclusiv și sub acoperire, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informații secrete".

Scrisoarea lui Gîrbovan adresată Comisiei Europene era datată 21 ianuarie 2016 și momentan încă se află în așteptarea unui răspuns. Nici o săptămână mai târziu, Comisia Europeană a emis raportul anual privind progresele înregistrate de România în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Raportul a apreciat "parcursul instituțiilor judiciare și de integritate cheie în combaterea corupției la nivel înalt și profesionalismul crescut în din interiorul sistemului judiciar în ansamblul său."

Raportul afirmă în treacăt că "respectul pentru independența justiției este esențial", și că însăși Consiliul Superior al Magistraturii "a continuat în 2015 lupta să în apărarea independenței justiției". Nu există nicio mențiune în document cu privire la interferența agențiile de informații în sistemul juridic.

Mai ales modul în care SRI-ul a evitat legile și și-a răspândit tentaculele în întreg sistemul judiciar. Cheia pentru înțelegerea acestei situații este decizia Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT), care, conform scrisorii lui Gîrbovan, "a ordonat trecerea de competențe în stabilirea procesului judiciar în mâinile SRI”. Nimeni nu știe exact ce fac serviciile de informații în interiorul instanțelor de judecată sau cu anumiți magistrați deoarece ordinele CSAT sunt secrete".

Orice implicare a SRI în actul justiției este ilegală, conform legislației românești și are un precedent teribil: în timpul comunismului, temuta Securitate (serviciul de informații de atunci) a avut o "divizie penală", care era folosită pentru a efectua abuzuri teribile sub masca unor investigații penale.