ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Mai mulți senatori PNL au depus, la Senat, o propunere legislativă privind măsurile alternative de executare a pedepselor privative de libertate care prevede efectuarea la domiciliu a pedepsei prin supraveghere cu brățară electronică, executarea în echivalent zile de muncă în folosul comunității, precum și în zilele de sâmbătă și duminică. Aceste reglementări nu se aplică celor care au comis infracțiuni prin violență, infracțiuni de corupție și recidiviștilor, scrie News.ro.

 Potrivit inițiativei, măsurile alternative de executare a pedepsei privative de libertare sunt măsuri de natură judiciară, dispuse de judecător, constând în înlocuirea măsurii executării pedepsei principale cu închisoarea în regim de detenție cu măsura executării acesteia la domiciliu, în libertate sau în regim special penitenciar.

Astfel, „măsura alternativă de executare a pedepsei privative de libertate a executării la domiciliu constă în executarea la domiciliu a pedepsei privative de libertate, cu supraveghere prin brățară electronică”.

Această măsura se poate aplica doar pentru condamnarea la pedeapsă de până la 3 ani de închisoare cu executarea acesteia în regim de detenție.

De asemenea, măsura nu se poate aplica pentu condamnările privative de libertate aplicate pentru săvârșirea de către condamnat a unei infracțiuni cu violență sau profitând de starea de neputință fizică sau psihică a victimei, infracțiuni de serviciu, pentru infracțiuni de corupție sau cele conexe infracțiunilor de corupție, cât și persoanelor aflate în stare de recidivă.

Propunerea legislativă mai prevede că măsura alternativă de executare fracționată a unei pedepse privative de libertate constă în executarea pedepsei în regim deschis de detenție numai în zilele de sâmbătă și duminică și numai într-un centru de detenție special înființat în acest scop.

În ceea ce privește măsura alternativă de executare în echivalent a unei pedepse privative de libertate, aceasta constă în executarea pedepsei prin prestarea de zile de muncă în folosul comunității și echivalarea acestora zilelor de executat în regim de detenție. Echivalarea se realizează prin raportul de două zile de muncă în folosul comunității la o zi de detenție. De asemenea, munca se prestează la unitatea sau unitățile desemnate de judecător în regim de 8 ore/zi, indiferent de intervalul orar.

La art. 6, alineatul 1, al propunerii legislative este prevăzut faptul că măsura alternativă de executare în regim mixt a unei pedepse privative de libertate constă în executarea pedepsei prin prestarea de zile de muncă în folosul comunității în echivalent și de executare a pedepsei în regim deschis de detenție numai în centrul special înființat pentru executarea măsurilor alternative.

Ultimele trei măsuri se pot aplica pentru condamnarea la pedeapsă de până la patru ani de închisoare cu executarea acesteia în regim de detenție.

De asemenea, măsurile nu se pot aplica pentru condamnările privative de libertate aplicate pentru săvârșirea de către condamnat a unei infracțiuni cu violență sau profitând de starea de neputință fizică sau psihică a victimei, infracțiuni de serviciu, pentru infracțiuni de corupție sau cele conexe infracțiunilor de corupție, cât și persoanelor aflate în stare de recidivă.

Potrivit expunerii de motive, „situația din sistemul penitenciar românesc este considerată inacceptabilă de CEDO, iar România riscă adoptarea unei decizii pilot de condamnare pentru rele tratamente aplicate persoanelor care execută o pedepasă privativă de libertate”.

„Măsurile alternative neprivative de libertate sunt rar utilizate în activitatea judiciară românească. Pentru a evita aplicarea sancțiunilor CEDO considerăm că este de datoria legiuitorului să adopte norme care să ofere judecătorului posibilitatea de a înlocui o pedeapsă în regim privativ de libertate cu măsuri alternative credibile care realizează mai bine scopul reeducării, al reinserției sociale, dar și al prevenirii recidivei”, susțin inițiatorii.

Liberalii mai precizează că adoptarea unor măsuri alternative de executare a pedepsei conduce la „asigurarea și garantarea respectării drepturilor fundamentale ale persoanei condamnate”.

„Măsurile propuse sunt adecvate cadrului european în această materie și au fost alese după analiza cadrului legislativ în domeniu al statelor membre ale UE, în special al Cehiei, Italiei, Olandei și Belgiei”, arată inițiatorii.

Măsurile pe care le propune inițiativa legislativă sunt: „executarea la domiciliu a pedepsei prin supraveghere cu brățară electronică, executarea în echivalent zile de muncă în folosul comunității, executarea pedepsei în zilele de sâmbătă și duminică, executarea pedepsei în regim mixt de zile de muncă în folosul comunității, combinat cu zile de detenție sâmbătă și duminică”.

Senatorii PNL care au semnat inițiativa mai precizează că pentru aplicarea reglementării este necesar ca statul român să procedeze la redimensionarea sistemului de probațiune, astfel încât acesta să ajungă la 5.000 de inspectori de probațiune și la implicarea comunităților locale în asigurarea condițiilor pentru executarea măsurilor alternative.