Plantele transformate în ceaiuri de fabrica din Orăștie vin de pe câmpurile ferite de poluare și de pe cele 200 de hectare de teren, care nu se află foarte aproape de oraș, ci la poalele munților, la marginea pădurilor ce-i acoperă.

Aici se produc 3.500.000 de cutii de ceai pe lună. Fiecare cutie are 20 de pliculețe. Rezultă 70.000.000 de cești de ceai lunar, adică 840.000.000 pe an. În cele câteva hale și depozite se produc, în total vreo 480 de sortimente. 330 dintre ele sunt ceaiuri, iar diferența o reprezintă siropurile, uleiurile, capsulele și tincturile. 800 de angajați are compania, iar 300 dintre ei lucrează în distribuție și vânzări, conform Evz.

Traseul din fabrică începe cu depozitul în care se face recepția plantelor aduse de pe câmp. Aici se analizează, din nou, calitatea fiecărui lot. 

Menta este ținută într-o încăpere separată a depozitului. Din acest depozit, plantele trec la faza de uscare, proces controlat, cu parametri diferiți, în funcție de fiecare plantă. După uscare, planta este din nou analizată și certificată. Abia după aceea intră în depozitul de plante. Mai departe, planta intră în sectorul de condiționare. Aici, manual, se îndepărtează orice element care e în plus: mici pietricele, fire din alte plante, tulpina – în cazul plantelor de la care se folosesc doar frunzele. 

Apoi, plantele condiționate trec în sectorul de semifabricare unde sunt mărunțite, amestecate și omogenizate în vrac mare pentru a fi pregătite să intre apoi pe linia de asamblare. Înainte însă, se face un nou control de calitate, după cum spun reprezentanții fabricii. Pe linia de ambalare rolul principal îl au roboții. Personalul de aici verifică parametrii care țin de ambalare, în principal gramajul și marcajele. Produsul nu este dus în depozitul de produse finite până nu este, din nou, verificat și analizat.

Scurt istoric

În Orăștie, farmacia „La leul de aur” era cunoscută încă din 1697. La începutul secolului trecut, farmacia a fost moștenită de Andrei Farago de la socrul său, Josef Graffius. Andrei Farago a fondat, în 1929 „Digitalis – prima companie română pentru cultivarea plantelor medicinale”.

Comuniștii au inclus-o în structura de stat numită „Plafar”. 70 la sută din cifra de afaceri a „Plafarului” comuniștilor era realizată de „sucursala” Orăștie.

După Revoluție, în 1995, statul a scos la vânzare Fares Orăștie, iar directorul comercial de la acea vreme, Silviu Socol, și directorul general, Lucian Darie, s-au încumetat să cumpere, împreună, pachetul majoritar de acțiuni. 

În 10 ani, Fares Orăștie a ajuns unul dintre cele mai puternice branduri românești. Anul trecut, compania amintită a înregistrat o cifră de afaceri de peste 60 de milioane de lei și un profit net de circa 11 milioane de lei.