Consiliul Național al Audiovizualului, întrunit în ședință publică marți, a analizat rapoartele aferente Programului de monitorizare a calității limbii române în spațiul audiovizual, rapoarte întocmite pentru lunile martie, august și noiembrie 2016 de către Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan - Al. Rosetti” al Academiei Române, în baza contractului de consultanță.

Potrivit unui comunicat al CNA, rapoartele au cuprins 12 posturi centrale de televiziune (TVR 1, TVR 2, Antena 1, Pro TV, Kanal D, Prima TV, Național TV, Antena 3, România TV, B1 TV, Realitatea TV și Digi 24) și 2 posturi de radio (Radio România Actualități și Europa FM), alese în funcție de audiență, de acoperirea națională, de ponderea emisiunilor informative și de dezbatere și de asumarea unui rol cultural și educativ.

Astfel, constatând nerespectarea prevederilor art. 83 din Codul de reglementare a conținutului audiovizual, potrivit cărora „Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligația de a asigura respectarea normelor ortografice, ortoepice și morfologice ale limbii române, stabilite de Academia Română”, membrii CNA au decis să sancționeze Antena 1, Antena 3, Național TV și Realitatea TV cu câte o somație publică.

În cazul acestor radiodifuzori au fost înregistrate, în cele trei etape de monitorizare din anul 2016, peste 50 de erori semnificative de folosire a limbii române.