A auzit prima dată de termenul SEO când avea doar 18 ani. De atunci și până astăzi, viață ei profesională a gravitat în jurul acestui termen. Ce este promovarea SEO și de ce ar trebui să investească un antreprenor în astfel de servicii? Ne răspunde Ramona Joita, Manager iAgency.ro, una dintre cele mai cunoscute agenții de SEO din România. 

Cum s-a schimbat SEO în cei 10 ani de activitate?

Dacă lucrezi în online un lucru este sigur: lucrurile se schimbă cu o viteză amețitoare. Acest lucru este valabil și în cazul "optimizării SEO”, cum ne place nouă să îi spunem. Aș putea să scriu o carte despre schimbările care au avut loc în acest domeniu, dar nu cred că este cazul acum. Ca să fac un scurt rezumat, aș putea spune că am plecat de la a scrie niște înșiruiri de cuvinte cheie cu un link atașat, în niște site-uri construite după modelul pagini aurii, la a redacta întregi enciclopedii pentru clienții care colaborează cu noi, pe site-urile lor, dar și în massmedia. Cum am ajuns să facem asta?

În primul rând, pentru că astăzi motoarele de căutare au că scop oferirea unei experiențe cât mai bune utilizatorilor. Pentru a face acest lucru, algoritmii lor trebuie să înțeleagă cât mai bine ce caută aceștia, lucru care s-a și întâmplat în ultimii ani, și să realizeze o clasificare a site-urilor, țînând cont de relevanță lor pentru un domeniu. Relevanța unui site este dată de o mulțime de factori, însă ponderea cea mai mare o au conținutul, backlinkurile, dar și modul în care "răspund” utilizatorii la ceea ce publicăm. Cum setea de informație a consumatorilor crește de la an la an, și ceea ce scriem trebuie să fie în concordanță cu ceea ce caută oamenii să citească. Misiunea unei agențîi SEO este de a scrie cel mai bun conținut pentru clienții săi și de a-l popula cu linkuri către site-urile lor, astfel încât utilizatorii să găsească interesant ceea ce citesc și să creeze o conexiune cu site-ul clientului. 

Cum vezi piața serviciilor SEO? Ce impact au avut schimbările apărute de-a lungul timpului?

Pe măsură ce comportamentul utilizatorilor de internet s-a schimbat și motoarele de căutare au trebuit să se adapteze pentru a satisfice cerințele lor. Schimbările care au apărut au fost oarecum o necesitate, cu toate că multe agențîi SEO au privit acest lucru că pe o piedică. Și a fost într-adevăr la început o lovitură pentru cei care se bazau pe anumite tehnici numite black hat. Multe agenții SEO au fost nevoite să se reprofileze de-a lungul timpului, pentru că nu au reușit să se adapteze la noile cerințe. Însă, partea bună este că, toate aceste schimbări ne-au determinat să ne concentrăm mai mult pe utilizator și să ducem activitatea de SEO în zona marketingului online. Totodată, ne-au pregătit pentru anii ce au venit care au adus și mai multe schimbări.

Ai spus că au există companii care s-au reprofilat. Cu toate astea, există multe agențîi care oferă servicii SEO în România.

Există, într-adevăr, dar asta nu înseamnă că și livrează rezultate. Este simplu să îți faci o agentie SEO sau să spui că ești specialist în acest domeniu. Citești câteva articole pe internet, reușești să prinzi 1-2 clienți pe care îți concentrezi toată energia pentru a le aduce rezultate și așa ajungi să te crezi "doctor” în domeniu. Așa își începe toată lumea drumul în acest domeniu, pentru că nu există școli sau diplome care să acrediteze că ești specialist SEO. De aceea, trebuie să treci printr-un proces de "trial and error”. Care pentru mulți se rezumă doar la "error”. De aici și reputația negativă pe care a avut-o acest domeniu mulți ani. 

„O vorbă din popor spune că, dacă nu ai condus 10.000 de kilometrii nu te poți numi șofer. Făcând o paralelă, aș putea spune că același lucru se aplică și în cazul celor care oferă servicii de SEO. Dacă nu ai măcar 100 de proiecte, nu zic 10.000, pe care să le fi analizat nu te poți numi specialist SEO.”

Totodată, așa cum am spus de la început, a face SEO astăzi nu mai înseamnă doar a caută niște cuvinte cheie și a contrui niște backlinkuri. Experiență utilizatorilui joacă un rol crucial. Și că să te asiguri că această este pozitivă trebuie să iei în considerare oferta clientului, avantajele de marketing, necesitățile consumatorilor pentru produsele/serviciile respective, etc. 

Cum poate un antreprenor să își dea seama că o agenție SEO oferă servicii de calitate?

Mi se întâmplă des să mă întâlnesc cu antreprenori care, de cum află că ofer servicii SEO, prima lor întrebare este "Cât costă SEO pentru un site?”. Desigur, întrebarea este oarecum justificată, dar înainte de a află cât costă niște servicii, dar mai ales de a plăti pentru ele, este important să știm în ce constau și dacă se rentează să investim bani în ele.

O prima discuție cu o agenție SEO ar trebui să debuteze cu prezentarea business-ului clientului, pentru că înainte de a face orice promovare trebuie că acea companie să cunoască produsul/serviciul pe care îl oferă. Apoi, agenția SEO ar trebui să îi explice clientului ce presupune această activitate și cum se va desfășura colaborararea. Sunt foarte mulți antreprenori care plătesc pentru aceste servicii fără a știi ce presupun, pentru că au impresia că SEO este ceva tehnic și complicat, greu de înțeles. Însă, SEO nu este o știință exactă. Așa cum am spus mai sus, această activitate s-a intreptat tot mai mult în zona de creație, fiind astăzi confundată de multe ori cu marketingul online. Orice antreprenor ar trebui să poată să înțeleagă cum se desfășoară.

Abia după această discuție, agenția SEO va fi în măsură să conceapă o strategie și să ofere o propunere de buget. 


Laboratorul ImunoMedica