ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Apariția trustului PRO în România în anul 1995 a dus la o schimare majoră în presă. Pe lângă televiziunea Pro TV, Adrian Sîrbu a creat mai multe produse: Mediafax, ProSport, Ziarul Financiar, Pro FM, Gândul, ProMotor etc.

Bneficiind de investiții masive, produsele sale s-au impus rapid în preferințele românilor. Acest lucru i-a permis lui Sîrbu să facă presă cum dorește, încălcând orice regulă a bunului simț, totul în numele audienței.

Așa se face că Pro TV a adus pe ecranele televizoarelor țiganii maneliști, iar de atunci moda a fost adoptată și de către celelalte trusturi de presă. Tot Pro TV a adus în casele românilor violuri, crime, accidente, bătăi - toate grupate sub denumirea Știrile de la ora 5.

Vorbind despre Știrile de la ora 5, primul purtător de cuvânt al guvernului Petre Roman a spus, printre altele, că "a testat poporul român" și cum a luat o decizie de „diversiune”.

„Din plictiseală, pentru că plictiseala este un foarte important vector al creativității, am creat acest PRO TV, care, bineînțeles că trebuia să fie altfel”

„Am testat tot poporul român, l-am testat cu PRO TV și am vrut să vedem dacă poporul român poate fi convins că el contează la nivel global și am făcut campania pro-NATO dacă vă amintiți și am încercat acest exercițiu și, într-adevăr, a venit Clinton la București și am primit o promisiune că o să intrăm în NATO”.

Românii s-au putut delecta, grație aceluiași post tv, cu prima nuntă homosexuală.

De numele lui Adrian Sîrbu se leagă și distrugerea a ceea ce înseamnă presă pe internet. În goana după cititori, marele strateg școlit la Alexandru Sahia înainte de 1989 și anchetat în dosare precum Revoluția din 1989 și Mineriada, a apelat la un truc: titlurile înșelătoare. Probabil că cine a intrat pe internet a căzut victimă cel puțin o dată acestui tip de presă, patentat în „laboratoarele” Sport.ro, Gandul.info, ProSport, stirileprotv.ro sau Buseiness Magazin.

Dând dovadă de un tupeu uriaș, Cristian Hostiuc, director editorial Ziarul financiar, ce aparține lui Adrian Sîrbu, explică de ce utilizează astfel de titluri și, chiar dacă nu o spune direct, concluzia este că banul este motivul pentru care se uzează aceste titluri. Concrect, aceste titluri înselătoare aduc trafic care, cu cât este mai mare, înseamnă mai mulți bani.

„Mulți dintre voi sunteți furioși pe noi, pe Business Magazin, pe Ziarul Financiar, pentru titlurile înșelătoare pe care le găsiți în site-urile noastre, titluri care sunt de cancan, care nu au legătură cu ce scrie în articol sau care vă înșală așteptările. Dați clic pentru cea mai frumoasă localitate din România, pentru stațiunea care rivalizează cu Santorini și găsiți niște sate, comune, orașe care încearcă să reînvie un turism care nu va mai veni niciodată. Titlurile care anunță povestea unei fete care s-a îmbogățit de tânără stând acasă intră în aceeași categorie”, spune Hostiuc.

Acesta încearcă să explice comportamentul cititorului și fără să o spună direct, reiese că majoritatea sunt ignoranți: „Dar dacă ați avea de ales între un titlu care spune că o pisică s-a salvat miraculos și un titlu sec care anunță scăderea ROBOR-ului, indicatorul de referință pentru dobânzile la credite, 101% dintre voi ați da clic să vedeți ce face pisica. Sau primul clic va fi pe pisică și apoi pe ROBOR. De Robor, care vă calculează dobânda pe care o aveți de plătit la bancă, nici nu vă atingeți. Dacă am da titlul ”Criză pe piața interbancară, creștere spectaculoasă a Robor-ului. Veți plăti mai mult la bancă. Ce face Isărescu?", sigur ați da clic. Contează prea puțin că Robor-ul a crescut de la 0,8% la 0,83%. Nu vrem să vă înșelăm, dar natura umană a voastră, a noastră, ne face să dăm clic pe lucrurile mai spectaculoase, mai nonconformiste, pe cuvintele mai tari – șoc, groază, cădere, prăbușire; vă puteți alege voi cuvintele”.

Urmează câteva exemple care demonstrează cum sunt mințiți cei care citesc publicațiile mai sus amintite, fiind păcăliși să intre pe știri care nu au nicio relevanță pentru ei:  ”Articolul ”Roger Ailes, unul dintre cei mai controversați magnați media și fostul șef al Fox News, a murit la vârsta de 77 de ani. Anul trecut și-a părăsit «regatul» de la Fox News după un scandal sexual zguduitor" a avut un reach de peste 110.000 pe Facebook și 73.000 de vizualizări pe site-ul ZF. În condițiile în care cei mai mulți dintre voi nu ați auzit de Roger Ailes. Întotdeauna o ”moarte" (cele mai citite articole de pe Wall Street Journal, FT, Bloomberg și la noi, conform datelor de mai sus) va atrage un clic mai mult decât majorarea salariilor, să spunem, pentru că are mai multă emoție decât o cifră seacă de 5%, care mai mult vă enervează decât vă determină să deschideți o sticlă de șampanie", spune Hostiuc.

În final, acesta îi invită pe cititori, mai ales pe cei mai tineri, să învețe de la cei de la ZF tainele acestei adevărate magii, de a scoate maxim din nimic. Chiar cu riscul de a îngropa definitiv presa.