ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Joi, 19 noiembrie, ambasadorul SUA în România, Hans Klemm, a susținut o sesiune de discuții, pe facebook, cu utilizatorii români ai acestei rețele.

ActiveNews vă oferă răspunsurile pe care Hans Klemm a ales să le ofere la unele din întrebările pe care românii le-au pus pe pagina Ambasadei americane:

Despre perioada de trei ani în care SUA nu au avut ambasador în România:

 

Catalin, întârzierea în numirea mea reflectă nivelul importanței pe SUA o acordă României. Procesul de numire a unui ambasador poate fi complicat, pentru că este nevoie de verificări și aprobarea Casei Albe, apoi de confirmarea Senatului SUA. Am experiență profesională în acest domeniu. Înainte de a fi numit ambasador am fost directorul Biroului de resurse umane la Departamentul de Stat. Din păcate, există momente în care intervalul de timp până la numirea unui ambasador poate fi destul de lung, dar acest lucru nu sugerează că acea țară este mai puțin importantă pentru SUA. Este un proces administrativ. Încă de la sosirea în România am încercat să recuperez timpul pierdut și voi continua să fac eforturi să consolidez și mai mult prietenia româno-americană. Am amintiri foarte plăcute din perioada în care Matei Călinescu mi-a fost profesor și mă bucur că avem acest lucru în comun.
 
Despre interzicerea fumatului în locurile publice 

Cornel, este o coincidență că organizăm discuția în aceeași zi. Personal, nu în calitate de reprezentant oficial, susțin interzicerea fumatului în locuri publice. Cred că datele medicale arată clar că fumatul prezintă unul dintre cele mai mari riscuri pentru sănătate. În SUA se consideră că renunțând la fumat putem preveni un număr foarte mare de decese și îmbolnăviri. Vă felicit pentru că discutați acest important subiect și impactul pozitiv pe care îl poate avea asupra sănătății tuturor românilor.
 
Despre întârzierea eliminării vizelor pentru români
 
Stefan, eu așa sper. Pentru moment însă, prevederile programului Visa Waiver depind de legislația americană. Există un număr de criterii care trebuie îndeplinite pentru ca o țară să se califice pentru includerea în program. România a făcut eforturi să le îndeplinească, iar rata refuzurilor evoluează în direcția potrivită. Între timp, administrația Obama încearcă să obțină schimbarea legislației pentru a extinde programul. În acest moment însă, legislația din domeniu este un subiect foarte sensibil așadar este foarte greu să prevedem când se va schimba legislația. Există însă mitul că obținerea vizei SUA este extrem de dificilă. Colegii noștri de la Consulat au subliniat în diverse rânduri că procesul de solicitare a vizei este extrem de simplu. Găsești informații suplimentare pe website-ul Ambasadei.
 
Despre prioritățile SUA în România

Așa cum am spus mai devreme, SUA au trei priorități care sunt legate: promovarea securității, democrației și prosperității. În această privință, m-am simțit inspirat când am citit Programul în 10 puncte al noului guvern, întrucât și el menționa consolidarea parteneriatului strategic cu SUA și contribuția României la NATO. Guvernul s-a angajat de asemenea să continue lupta împotriva corupției și să susțină independența sistemului judiciar și a menționat că va lua măsuri pentru a îmbunătăți mediul de afaceri din România. Nu am avut ocazia să mă întâlnesc cu noul prim-ministru, însă atunci când o voi face, îl voi asigura că în această perioadă de tranziție politică în România, SUA vor rămâne un foarte puternic aliat, partener și prieten.
 
Despre apariția reprezentanților puterii judecătorești la ambasadă și implicarea SUA în treburile interne ale României

Cristian, reprezentanții instituțiilor americane de aplicare a legii au o cooperare foarte bună cu omologii români, în special în domenii precum lupta împotriva criminalității cibernetice, a criminalității organizate, a terorismului și în lupta împotriva corupției. Această cooperare a inclus programe de pregătire și sporire a capacității de activitate, dar și consultări constante în privința unor activități infracționale care pot afecta atât SUA, cât și România. Consider că susținerea acestei foarte importante colaborări care asigură siguranța cetățenilor noștri face parte dintre atribuțiile mele.

Hans Klemm a încheiat conversația cu un mesaj de mulțumire: "Dragi prieteni români, vreau să vă mulțumesc pentru că ați răspus în număr atât de mare invitației. Sunt onorat să am ocazia să discut cu voi și abia aștept să îi întâlnesc pe cât mai mulți dintre voi în cursul vizitelor mele prin țară. Vă mulțumesc tuturor pentru interesul în prietenia româno-americană. Din păcate, timpul este scurt și nu voi putea răspunde la toate întrebările. Îi voi ruga de asemenea pe colegii mei din Ambasadă să răspundă la întrebările specifice".

De remarcat este că la ultima întrebare, ambasadorul SUA nu a răspuns, acesta vorbind despre "instituțiile de aplicare a legii" din America ( Law Enforcement, respectiv Poliție, FBI, etc) și nu despre puterea judecătorească.
 
De asemenea, acesta a arătat, involuntar, care este importanța pe care o acordă SUA României, afirmând că "întârzierea în numirea mea reflectă nivelul importanței pe SUA o acordă României". "Din păcate, există momente în care intervalul de timp până la numirea unui ambasador poate fi destul de lung, dar acest lucru nu sugerează că acea țară este mai puțin importantă pentru SUA".
 
Între țările din jur, însă, niciuna nu s-a mai confruntat cu o pauză de trei ani între ambasadori. În Polonia, SUA au numit ambasadori în mod continuu, la fel și în Bulgaria. În Ungaria s-au înregistrat 10 luni între încheierea misiunii lui April H. Foley, la finalul lui Aprilie 2009 și numirea Elenei Tsakopoulos Kounalakis, în ianuarie 2010.