România fierbe în aceste zile. Programul Gvernului a fost dat peste cap de Ordonanțele de Urgență de modificare a Codului Penal.

În aproape toată țară se protestează împotriva acestor ordonanțe, cerându-i-se guvernului abrogarea. Sunt sute de mii de persoane manifestează pașnic în România, este cel mai mare număr de oameni care ies în stradă din ultimii 25 de ani.

Bogdan Duca spune că e o prostie să creadă cineva că acești manifestanți sunt plătiți.

"Cea mai mare prostie de o aud pe Fb este cea cu plătirea manifestanților- cu 50, 30, 10 lei.Cine e tâmpit să dea 50 de mii de lei pentru a scoate o mie de oameni să strige într-o seară în stradă? Sau 500 de mii pentru a scoate 10 mii? Și apoi nu ar avea cum să nu "răsufle" repede astfel de cazuri", spune Duca.

"O prostie la fel de mare este aceea de a crede că mitingurile sunt "spontane", explozii civice", continuă Duca, care explică apoi cum sunt manipulați sute de mii de români cu ajutorul rețelelor de socializare.

"În fapt lucrurile sunt mult mai complicate.

Mai întâi există rețele de "formatori de opinie"- de lideri de opinie (vloggeri, bloggeri, jurnaliști, artiști, etc)  care și-au crescut notorietatea muncit, pe subiecte "cool", de cele mai multe ori apolitice și care la un moment dat- decis de cei care coordonează aceste mișcări- încep să transmită mesaje care să creeze o stare de spirit.
Apoi există rețele- foarte probabil plătite- de agitatori în online (un upgrade al postacilor de partid) de câteva sute de oameni, cu mii de conturi false, "crescute" și ele frumos  (pe Fb. Twitter, Google plus; etc.), de cele mai multe ori apolitic, care preiau aceste mesaje și construiesc isteria.

În spatele tuturor, există un mic grup de "creativi" care au grijă ca mesajele ce se propagă să fie bine articulate pentru publicul care le receptează, ușor de înțeles, bine "amprentate" și bine țintite, dar și suficient de convingătoare ca să le înghiți fără să mai verifici din două surse.

O astfel de rețea se construiește în ani de zile. În acești ani de zile se testează de enorm de multe ori publicul: de la transmiterea de mesaje aparent inofensive în online, ca să vezi cum prind, fabricarea unor rețele de cititori "captivi", testarea obișnuințelor lor, testarea nevoilor lor.

 Costă dar e a dracului de eficientă....", a încheiat Bogdan Duca.