3 milioane de români au semnat anul trecut pentru organizarea unui referendum, în scopul revizuirii art.48 din Constituție, astfel încât acesta să prevadă că „familia se întemeiază pe căsătoria liber consimțită între un bărbat și o femeie”.

CCR a decis că inițiativa este constituțională, iar propunerea legislativă a fost înaintată Senatului. La 3 noiembrie 2016, Comisia pentru Constituționalitate și Comisia Juridică din Senat au adoptat un raport comun de admitere și au trimis propunerea, spre dezbatere și adoptare, plenului. Câteva zile mai târziu, aceleași comisii au avut o revelație: Senatul nu fusese sesizat corect, deci propunerea legislativă trebuia scoasă de pe ordinea de zi și trimisă deputaților. 

Ȋn luna februarie a acestui an, proiectul a fost înregistrat la Camera Deputaților, unde a intrat pe circuitul comisiilor, iar la 9 mai a fost înscris pe ordinea de zi a plenului. Și a fost votat cu 232 de voturi „pentru”, 22 „împotrivă” și 13 abțineri.

La 10 mai a.c.., propunerea legislativă s-a întors la Senat, fiind retrimisă în comisii. Ȋn următoarele zile, au dat avize favorabile Comisia pentru drepturile omului și Comisia pentru egalitatea de șanse. Mai departe, până la 7 iunie a.c., Comisia juridică și Comisia pentru Constituționalitate din Senat ar fi trebuit să întocmească rapoartele asupra propunerii legislative.

Au trecut cinci luni de atunci. Iar în Parlament e liniște. Mai sună uneori câte-un telefon. „Bună ziua! Vă sun în legătură cu propunerea legislativă de revizuire a Constituției. Comisia din care faceți parte trebuia să redacteze raportul până la 7 iunie. Știți cumva de ce nu e încă gata?”

„Cred că până la finele anului va fi soluționată problema”

„Bună, Raluca!” Senatorul Viorel Salan mi-a răspuns din greșeală. E vicepreședintele Comisiei pentru Constituționalitate din Senat. Când îi spun că-s jurnalist și pun întrebarea, generalul nu mai poate bate în regragere. „S-a decis să vedem ce se întâmplă cu legea referendumului. Știți de inițiativa PSD?”, mă întreabă el. Știu, a fost declarată neconstituțională de CCR. O lege care, în teorie, ar fi trebuit să grăbească organizarea referendumului a dus, în practică, la tergiversarea deciziei finale a Senatului. „Nu este o problemă majoră”, mă asigură senatorul PSD. „Eu sunt optimist și cred că până la finele anului va fi soluționată această problemă”, susține Salan. „Acum, cu voia dumneavoastră, trebuie să închid, pentru că sunt la sesiunea NATO”, adaugă el repede. Și închide. Nu pot să mă supăr, NATO e înainte de toate.

Senatorul PSD Matei Constantin e secretarul Comisiei pentru Constituționalitate. Ȋmi spune că propunerea legislativă de revizuire a Constituției n-a fost nici măcar pe ordinea de zi a Comisiei. „Mâine o să merg la comisie, reveniți dumneavoastră cu un telefon pentru a vă spune când va intra pe ordinea de zi, pentru a se da raportul”, m-a asigurat el. A doua zi, adică ieri, n-a mai răspuns la telefon.

Membru în Comisia pentru Constituționalitate, senatorul PNL Cristina Ioan s-a arătat surprins când a aflat că termenul de redactare a raportului a fost depășit cu cinci luni. N-a știut să spună și de ce, pentru că „cei care pregătesc ordinea de zi și detaliile tehnice sunt cei din conducerea comisiei”. Adică, cei mai sus menționați.

Csaszar Károly, senator UDMR, este membru atât în Comisia pentru Constituționalitate, cât și în cea Juridică. Pentru această ințiativă legislativă, „Senatul este cameră decizională. Adoptarea tacită nu se poate”, spune el. Cu alte cuvinte, timpul nu trece nicidecum în favoarea legii, e nevoie de raportul comisiilor și de votul plenului. Senatorul UDMR crede că blocajul apărut nu ar fi din cauza comisiilor, pentru că „Biroul Permanent e cel care decide”. Iar acest proiect de lege „nu a intrat nici în Comisia Juridică, nici în cea pentru Constituționalitate. Nici măcar pentru prima lectură, pentru consultare”, spune Csaszar Károly.

Iulian Manda, vicepreședinte al Biroului Permanent al Senatului, susține însă că nu știe de ce întârzie raportul celor două comisii. „Noi inventariem periodic dacă se respectă termenele. Dar nu putem știi noi de ce întârzie sau e redactat mai repede un raport al vreunei comisii... Știu de propunerea legislativă, o să discutăm în viitorul Birou Permanent”, a dat el asigurări.

„Totul este politic, asta e sigur!”

Pe senatorul PSD Pop Gheorghe, membru în Comisia pentru Constituționalitate, l-am prins în aer. „Sunt în avion, nu pot vorbi, acum vin spre București”, a precizat el, după ce a aflat că-s jurnalist. „Nu-i mult de vorbă. Despre proiectul cu referendumul pentru revizuirea Constituției mai știți ceva?”, l-am întrebat. „Nu știu, nu știu, întrebați-l pe președintele Comisiei”, a spus senatorul, înainte să închidă.

Și senatorul PSD Dumitrescu Cristian, membru în aceeași comisie, a fost la fel de expeditiv. „Sunt în Consiliul Europei, în plen”,  m-a informat el. „Bun, dar despre proiectul cu referendumul pentru revizuirea Constituției mai știți ceva?” „Nu știu, doamnă, cum să vă răspund. Vă sun când ajung acasă”. Firește, n-a mai sunat.

„Eu fac parte din partidul acela mic, de opoziție. Prea multe nu pot să fac, ca să influențez eu comisia”, a mărturisit senatorul PMP Baciu Gheorghe, și el membru în Comisia pentru Constituționalitate. „Dar că totul este politic, asta e sigur! La prima ședință, chiar o să întreb ce este cu această propunere legislativă. Și săptămâna asta trebuie să avem o ședință a comisiei.”

Senatorul PSD Pavel Marian e membru într-un partid mai măricel, aflat la putere. Și face parte din Comisia Juridică a Senatului. „Sunt pe stradă, într-o discuție”, se scuză el, când îi spun că-s jurnalist. Ȋn fundal, se aude sirena unei ambulanțe. „Vă cred, dar despre proiectul cu referendumul pentru revizuirea Constituției mai știți ceva?” „Ȋntr-un fel, știu”, spune el, parcimonios. „Păi, spuneți-mi, tot într-un fel.” „Mai bine luați legătura cu președintele Comisiei (n.r. – Robert Cazanciuc).” „Ȋncerc, dar sună mereu ocupat.” „Chestiile astea, tehnice, trebuie să le discutați cu Robert. O să-i transmiți că-l căutați și, într-un fel sau altul, o să ia el legătura cu dumneavoastră”.

A doua zi, l-am sunat pe senatorul PSD Robert Cazanciuc pe un alt număr de telefon. Mi-a răspuns. „Sunt într-o comisie”, mi-a spus el, aflând ce mă interesează. „Sunați-mă după ora 13:30, ca să dezbatem”. Adică, să discutăm, cred. L-am sunat de mai multe ori. N-a mai răspuns. A fost „într-un fel”.

„Dacă mâine am vota revizuirea, am rămâne cu legea în brațe”

Senatorul PSD Titus Corlățean este membru în Comisia pentru Constituționalitate și un susținător declarat al referendumului pentru familie. El spune că această pauză apărută  în procesul de adoptare a propunerii legislative e una necesară. „Dacă noi am vota mâine revizuirea, am rămâne cu legea în brațe”, susține senatorul Corlățean. „Este nevoie de o lege specială, așa cum a fost și la referendumul din 2003. Ziua referendumului trebuie prevăzută printr-o lege organică”. 

Dar CCR a decis săptămâna trecută că noua lege a PSD, care stabilea aceste detalii pentru toate referendumurile, deci și pentru cel ce va să vie, este neconstituțională. Ce e de făcut mai departe? „Așteptăm ca CCR să publice decizia și sperăm ca acest lucru să se întâmple săptămâna asta. Apoi, trebuie preluate rapid toate observațiile CCR și trebuie găsită o formulă juridică acoperitoare”. Noul proiect de lege, prin care se va stabili și data referendumului pentru familie, trebuie să urmeze din nou procesul legislativ complet: comisii, avize, rapoarte, plen Camera Deputaților și Senat. Mai departe, după ce această lege va fi adoptată, „trebuie să vedem dacă președintele Iohannis o promulgă”, spune senatorul PSD. 
 
Și liberalul Daniel Fenechiu, vicepreședintele Comisiei Juridice din Senat, e convins că „până în moment pronunțării CCR, să mergi mai departe cu propunerea legislativă reprezenta un risc. Urmare a acestui lucru, în 45 de zile trebuie să pună în acord decizia CCR cu prevederile legii”. 

Cu alte cuvinte, cel mai probabil nici luna aceasta propunerea legislativă de revizuire a Constituției nu va intra în plenul Senatului. Presupunând că votul final va fi dat în noiembrie, referendumul trebuie „organizat în cel mult 30 de zile de la data adoptării propunerii de revizuire” (art.151 din Constituție). Adică, prin decembrie... Dar acestea sunt doar niște calcule aleatorii. 

Pentru că „ei au un plan de viitor”, crede senatorul PNL despre cei din PSD. „Ȋn momentul acesta se regrupează. Vor vota și legea referendumului, dar atunci când va fi optim pentru ei, din punct de vedere imagistic. Nu trebuie să uităm că există și legile justiției, legea salarizării, legea pensiilor...” 

VA URMA: Cum a devenit neconstituțională legea PSD care stabilea detaliile tehnice ale organizării referendumului