Jurnaliștii de la „Rise Project” continuă ancheta în cazul Dan Barna. După ce prezidențiabilul USR-PLUS a negat acuzațiile din articolul inițial, centrul de investigații de presă a încercat să verifice dacă afirmațiile lui Dan Barna sunt adevărate. 

De exemplu, în cazul proiectelor sociale de succes pe care Barna pretinde că le-a ajutat să se dezvolte, doar 4 din 15 au fost finanțate și coordonate de firma lui de consultanță pentru accesarea fondurilor europene DCG (Grupul de Consultanță pentru Dezvoltare). 

„Nu există exemple de succes printre proiectele sociale pe fonduri UE gestionate de Grupul pentru Consultanță și Dezvoltare DCG, firma lui Barna, în calitate de mananger și finanțator (deci, nu de consultant). Comisia Europeană nu le-a verificat încă activitățile, în pofida celor relatate colegilor de partid, iar Ministerul Fondurilor Europene ascunde, de fapt, afacerile președintelui USR, ceea ce contrazice declarațiile sale electorale”, constată investigatorii Rise Project.

Dan Barna declarase într-o filmare live pe grupul de social media al USR, „Poiana lui Iocan”, că cei de la Rise Project ar fi ales să prezinte anume cele câteva proiecte care nu au funcționat, ignorându-le pe cele care au fost de succes.

„(…) Deci au ales niște proiecte dintre cele 20 pe care noi le-am avut într-un fel sau altul, pe care le-au luat la puricat, cele cu economie socială, dar și dintre astea le-au ales numai pe cele care nu au funcționat. Adică cele care funcționează și merg mai departe – un centru de echitație, brutărie și alte structuri de economie socială – nu au fost prezentate pentru că nu serveau argumentației în care Dan Barna a risipit. De fapt, nu au reușit să genereze nicio știre de corupție și atunci au încercat să facă diverse asocieri ca să pună la îndoială activitatea”, a argumentat președintele USR.

În replică, cei de la Rise Project subliniază că reușitele invocate de Barna nu ar fi avut legătură cu firma lui de consultanță, ci au fost finanțate și implementate de Consiliul Județean Alba.

„Centrul de echitație (Asociația Recuperare și Agrement Leorinț) și brutăria (Asociația Pro Tradiția Abrud), adică reușitele invocate de Dan Barna în fața colegilor de partid, nu au avut legătură cu firma sa (Grupul de Consultanță pentru Dezvoltare DCG). Cele două întreprinderi sociale au fost finanțate direct de la Consiliul Județean Alba, care a fost responsabil și de implementare în acest caz.

Din 15 entități, câte au fost în total în proiectele "Punți Comunitare” și "SES-am deschide-te!", firma lui Barna a finanțat și coordonat patru structuri: cele analizate în investigația RISE.

Banii UE veneau prin Ministerul Fondurilor Europene, ajungeau la CJ Alba, de aici la Grupul de Consultanță pentru Dezvoltare DCG, după care la entitățile create de aceasta din urmă pentru ajutorarea persoanelor vulnerabile sau cu dizabilități”, au dezvăluit ziariștii Rise Project.

De asemenea, aceștia demontează imaginea de antreprenor curajos a lui Dan Barna, care a înființat întreprinderi de economie socială, dintre care unele funcționează, iar altele nu, pentru că așa-i în business. De fapt, proiectele eșuate gestionate de compania lui Barna ar fi avut probleme de transparență care maschează anumite nereguli, sunt de părere jurnaliștii de investigație.

„Într-un demers de transparentizare, Cristian Ghinea, ministrul Fondurilor Europene de la acea vreme, a publicat lista tuturor contractorilor din proiectele pe fonduri europene, cu nume, sume, obiective și achiziții. La cele care includ firma lui Dan Barna, în calitate de partener sau beneficiar, cea mai mare parte a achizițiilor sunt anonimizate.

De exemplu, proiectul de antreprenoriat "Biblioteca Bunelor Practici”, gestionat integral de compania lui Barna și eșuat complet, are toate achizițiile anonimizate. Contractorii sunt trecuți generic drept furnizori de servicii, protejați în regim de persoane fizice, deși majoritatea sunt companii comerciale.

Situația se repetă și în cazul proiectelor sociale "Punți Comunitare” și "Ses-am Deschide-te”.

Pe scurt, 67,88% dintre achizițiile dispuse în cadrul proiectelor europene din POSDRU, care implică firma lui Dan Barna, au fost anonimizate în baza publică de date a ministerului condus tot de Barna (adjunctul lui Ghinea).

Prin urmare, RISE a adresat o cerere oficială Ministerului Fondurilor Europene (MFE) prin care a solicitat informațiile necesare. Demersul a fost intens obstrucționat”, arată ziariștii de la Rise Project.

Ancheta jurnalistică ce încearcă să răspundă la 10 reacții venite din partea lui Dan Barna sau a susținătorilor USR în urma publicării articolului inițial, „Adevărul despre Dan Barna”, poate fi citită integral pe pagina web a Rise Project