ACTUALIZARE 16:55 Site-ul televiziunii germane de stat ZDF a corectat articolul defăimător la adresa României publicat de Agenția Germană de Presă (DPA) referitor la aniversarea Centenarului Marii Uniri și care a stârnit reacții la București.

Articolul în cauză a fost rectificat printr-o precizare scurtă, la final: „În versiunea anterioară a articolului a fost folosit expresia anexarea Transilvaniei. Am schimbat asta”, scrie Cotidianul.ro.

Laboratorul ImunoMedica


Protestul MAE față de articolul care denaturează istoria României a fost urmat și de o scrisoare de protest din partea  TVR. Președintele-Director General SRTv, Doina Gradea, a transmis o scrisoare lui Thomas Bellut, Director General ZDF (Zweites Deutsches Fernsehen – televiziunea publică din Germania), referitoare la știrea difuzată de postul tv în data de 1 decembrie referitoare la Centenar.

„Materialul, preluat de la Deutsche Presse Agentur, a fost difuzat de televiziunea germană, chiar de Ziua Națională a României, sub titlul « Anexarea Transilvaniei – România sărbătorește aniversarea de 100 de ani ». În scrisoare, PDG al TVR arată că știrea, difuzată de agenția de presă germană și preluată, fără verificare, de către ZDF este tendențioasă, aducând prejudicii imaginii României și demonstrând necunoașterea totală a istoriei României și Europei. Potrivit documentului, Președintele-Director General TVR solicită prezentarea corectă a momentului istoric de la 1 decembrie 1918, și a știrii care, prin modul în care a fost redactată, contravine misiunii publice a ZDF.

„Mă adresez dumneavoastră, ca de la un post public de televiziune la altul și ca de la un membru EBU, la alt membru EBU și care, în virtutea apartenenței la această organizație, ar trebui să împărtășească aceleași valori și să aibă aceeași misiune publică, atât în România, cât și în Germania, respectiv să informeze corect publicul”, argumentează Doina Gradea, în adresa către Directorul General ZDF. Scrisoarea a fost transmisă, spre informare, și conducerii European Broadcasting Union (EBU), Tony Hall, Președinte EBU și Noel Curran, Director General EBU”, se arată într-un comunicat transmis marți de TVR.
 
Știrea inițială

Ministerul Afacerilor Externe (MAE), prin intermediul Ambasadei României la Berlin, a făcut demersuri pe lângă redacția Agenției Germane de Presă (DPA – Deutsche Presse-Agentur), respectiv a postului public de televiziune german ZDF (Zweites Deutsches Fernsehen), în vederea oferirii clarificărilor necesare și solicitării rectificării celor prezentate, ca urmare a unui articol de presă, eronat și tendențios, privind Centenarul Marii Uniri, a informat, marți, MAE.

„Dincolo de abordarea tendențioasă care reiese din titlul articolului, elementele prezentate indică o lipsă de cunoaștere a istoriei și o ignorare voită a realităților istorice. La 1 decembrie 1918, 100.000 de persoane au hotărât Unirea cu România, cu participarea tuturor partidelor, tuturor confesiunilor religioase și a tuturor stărilor sociale.
Documentul adoptat la Alba Iulia, respectiv Rezoluția Adunării Naționale de la Alba Iulia, a fost semnat mai întâi de reprezentanți ai minorității germane din Transilvania și Bucovina”, se menționează în comunicatul de presă.

Potrivit sursei citate, erorile grave pe care le conține știrea de presă menționată, din necunoaștere sau rea intenție, aduc atingere adevărului istoric și prevederilor Tratatelor de pace de la Versailles (1919) și Trianon (1920), iar orice încercare de prezentare trunchiată sau denigrare a semnificației acestui moment este un act care contravine principiilor fundamentale ale misiunii mass-mediei de informare corectă și obiectivă a publicului.