Teologul și diplomatul Teodor Baconschi continuă războiul cu spectacolul lui Tudor Gheorghe, „Degeaba 30”, de data aceasta în paginile revistei Dilema veche.

Baconschi continuă să vadă o forțe care au conspirat să difuzeze spectacolul lui Tudor Gheorghe de ziua lui Nicolae Ceaușescu, numind concertul în cauză „ritualuri politice național-comuniste”.

El notează că discuțiile pe tema acelui spectacol „polemici mocirloase” ar fi dovada că „propaganda agresiv și paranoic pusă în operă de nomenclatura PCR și de Securitate” a fost un succes. Baconschi omite să menționeze că acele polemici au fost începute și întreținute chiar de tabăra pe care o susține și domnia sa.

În continuarea articolului din „Dilema”, unul dintre teologii favoriți ai posturilor radio-tv ale Patriarhiei Române se lamentează pentru că „propaganda nostalgic-comunistă n-a fost niciodată sancționată legal în deceniile tranziției”. Baconschi afirmă că pe posturile publice de radio și tv „și-au găsit, constant, spații ample garantate”, „filmografia comunistă, emisiunile de „divertisment" și mai ales xenofobia, izolaționismul, discursul antioccidental specifice vechiului regim”.

Diplomatul MAE a luat la țintă și mediile ortodoxe „radicalizate”, unde s-ar fi amplificat „acest discurs etnocratic, folcloric, ruralist” „prin recuperarea (culmea, pretins anticomunistă) a unor teze legionare: Un cocteil toxic, cu asezonări „daciste", un grotesc triumf al protocronismului anilor ’80, dichisit cu „piese" din repertoriul Cenaclului „Flacăra", vehemențe din fosta publicație securistă girată de Eugen Barbu și festivism butaforic, demn de carele alegorice plimbate pe stadioanele patriei la fiecare zi de 23 August, cînd masele largi populare, duse cu arcanul, celebrau „Marea insurecție națională antifascistă și antimperialistă".”

Teologul încheie articolul cu o pledoarie pentru „inventivitate” în condamnarea legală a comunismului, pentru a include și elementele pe care „populiștii autohtoni” le-ar putea specula electoral.

„Găsim în spațiul public mii de probe ale victimizării colective, inspirate de convingerea că Occidentul putred & imoral ne-a furat bogățiile, ne-a știrbit suveranitatea și ne-a distrus mîndrețe de economie națională. Nu importă că aceste stereotipuri ceaușiste sînt contrazise de realitatea empirică și de cea statistică. Ele generează resentimente pe care populiștii autohtoni le exploatează electoral. Felurite partide au încercat să actualizeze legislația antitotalitară, încercînd să trateze comunismul pe picior de egalitate cu nazismul, dar – ni se spune – s-au lovit de dificultăți tehnice și de jurisprudența CEDO. Cred că e cazul să insistăm și să fim ceva mai inventivi, dacă nu vrem să confirmăm ipoteza că ultimii 30 de ani au trecut cu adevărat degeaba”, a încheiat el.

Reamintim că Tudor Gheorghe a fost atacat la finalul lunii ianuarie de mai multe personaje, de la Andrei Caramitru și Teodor Baconsky pentru spectacolul său din 21 decembrie trecut, „Degeaba 30”.

În timp ce tatăl lui Tudor Gheorghe a fost întemnițat de comuniști pentru șapte ani, tatăl lui Teodor Baconsky, Anatol, era un poet de casă al regimului bolșevic de teroare din anii 50, pentru care a scris sute de poezii omagiale.