Pentru că este încă sezonul căpşunilor, fructe delicioase dar şi extrem de sănătoase, vă propunem două reţete simple, la îndemâna oricui.

Pentru prima dintre ele, vă trebuie următoarele ingrediente

● 4 kilograme de căpşuni

● 3, 5 kilograme de zahăr

● 4 lămâi potrivite cu coajă

Mod de preparare:

Căpşunile se spală bine şi se curaţă de codiţe.

Se aşează toate căpşunile curăţate într-un vas încăpător, cu fundul mai gros, potrivit pentru dulceaţă, şi se stropesc cu zeama de la 3 lămâi, apoi se pune tot zahărul şi lămâia rămasă tăiată în felii subţiri. Adăugarea feliilor de lămâie îi va da dulceţii de căpşuni un gust aparte.

După ce se lasă timp de câteva minute pentru ca zahărul şi sucul de lămâie să pătrundă puţin căpşunile, se pune vasul pe aragaz, la foc mic. În scurt timp, fructele vor pluti în siropul format.

Când începe dulceaţa să clocotească se va forma deasupra o spumă care trebuie să fie îndepărtată pe măsură ce se adună – în ea se concentrează impurităţile conţinute de zahăr.

După trecerea a 45-50 de minute de fierbere, se scoate pe o farfurie puţin sirop şi se verifică consistenţa acestuia. Dacă picăturile au un aspect de boabe de rouă şi nu se împrăştie pe farfurie, dulceaţa este gata.

În borcanele curate, uscate şi sterilizate se pune dulceaţa fierbinte şi se astupă gura borcanului imediat. Recipientele, în care a fost pusă dulceaţa de căpşuni, se întorc pentru 15 minute cu capacul în jos pentru a se crea vacuum, iar apoi se răstoarnă în poziţia normală şi se acoperă cu servete de bucătărie, pentru a se răci în timp mai îndelungat.

Sursă: Reţete ca la mama

Pentru a doua reţetă, aveţi nevoie de următoarele ingrediente:

● 3 kilograme de căpşuni

●1,2 kilograme zahăr

●1 lămâie

●100 mililitri de rom brun (opţional)

Mod de preparare:

Se spală bine căpşunile şi se îndepărtează codiţele.

Căpşunile se aşează într-un vas adânc, peste care se adaugă zahărul în straturi succesive. Apoi, vasul se introduce la rece timp de 12-24 de ore.

După ce timpul a expirat, fructele se separă de sucul rezultat. Apoi, se rade fin coaja de lămâie şi se stoarce lămâia. Atât sucul, cât şi coaja se adaugă peste sucul obţinut de la căpşuni şi se pune la fiert la foc mic. Fructele se ţin deoparte.

Se fierbe sucul fructelor timp de aproximativ 40 de minute, la foc mic, timp în care se amestecă constant, până se leagă. După ce timpul a expirat se adăugă fructele şi romul şi se mai lasă la fiert la foc mic încă 20 de minute.

După ce borcanele au fost încălzite în cuptor, se toarnă dulceaţa de căpşuni în borcane. Imediat după ce borcanele au fost sigilate, acestea se întoarc cu capul în jos şi se acoperă cu o pătură pentru a determina formarea vacuum-ului.

GEMUL DE CĂPŞUNI:

Pentru gemul de căpşuni se folosesc aceleaşi cantităţi, însă fructele şi siropul se pun la fiert împreună, în acelaşi timp, şi se fierb aproximativ 1 oră.

Gemul sau dulceaţa se poate aroma cu note personale :

căpşuni cu limetă: înlocuiţi lămâia cu 2 limete
căpşuni cu cimbrişor: adăugaţi în sirop, la fierbere, 1 lingură frunzuliţe de cimbrişor proaspăt
căpşuni cu ghimbir: pentru o notă picantă, adăugaţi 1 lingură de ghimbir ras la fiert

Pentru oricare dintre variantele de mai sus romul se elimină. În cazul variantei cu limetă, nu se mai foloseşte lămâia. Pentru restul variantelor, lămâia se va folosi în continuare deoarece pectina ei ajută la legarea dulceţei şi previne zaharisirea ei.

În funcţie de gusturile dumneavoastră, cantităţile de zahăr se pot dubla sau chiar tripla.

Sursa: cevabun.ro

Bogate în fibre, nutrienţi esenţiali şi antioxidanţi, căpşunile nu conţin grăsimi şi sunt sărace din punct de vedere caloric, ceea ce le face potrivite chiar şi pentru persoanele care sunt la dieta. 

De asemenea, căpşunile sunt unele dintre fructele cele mai bogate în nutrienţi, ele având proprietatea de a reduce inflamaţiile în organism, de a creşte imunitatea şi a păstra sănătatea inimii. 

Sunt excelente surse de Vitamina C, o singură ceşcută de căpşuni oferindu-ţi 149% din cantitatea de Vitamina C recomandată zilnic, fiind astfel chiar mai bune decat o portocală. Aceeaşi cantitate de căpşuni îţi oferă 29% din doza recomandată zilnic de mangan.

Pe lângă mineralele esenţiale, căpşunile conţin sunt şi o bună sursă de fibră şi iod, dar şi Vitamina B2, B5, B6 şi K, folaţi, potasiu, magneziu, cupru, fosfor şi chiar acizi grasi omega 3. În cantitate mică, căpşunile conţin şi Vitamina E, fier, zinc şi seleniu.