Căștile fără fir, precum popularele AirPods de la Apple, ar putea fi periculoase pentru sănătate, potrivit unei petiții semnate de 250 de oameni de știință, petiție semnalată de Dr. Joseph Mercola

Petiția adresată ONU, inițiată de International Electromagnetic Field Alliance, atrage atenția asupra câmpurilor electromagnetice neionizante (EMF), care sunt utilizate de AirPod-uri și alte dispozitive Bluetooth, precum și de telefoanele mobile și Wi-Fi, care emit radiații de radiofrecvență (RFR).

Dispozitivele, care includ nu numai AirPod-uri, dar și alte căști Bluetooth fără fir, comunică între ele trimițând un câmp magnetic prin creier.

Un om de știință care a semnat petiția consideră că utilizarea căștilor fără fir echivalează cu un experiment uriaș și poate crește riscul de tulburări neurologice.

*

De la introducerea lor, au fost vândute peste 44 de milioane de AirPod-uri. Se estima că 80 de milioane vor fi vândute în 2020, dar cifra finală s-a ridicat la peste 100 de milioane.

Este o tehnologie atrăgătoare – care a fost transformată într-o „necesitate” atunci când Apple a eliminat mufa pentru căști de pe iPhone 7 –, dar poate veni cu un preț ridicat.

În petiția lor, oamenii de știință avertizează asupra pericolului cauzat de EMF.

Petiția, care a fost lansată inițial în 2015 și actualizată în 2019, este un apel internațional al oamenilor de știință care fac cercetări cu privire la efectelor asupra sănătății ale EMF neionizante.

Timp de zeci de ani, industria a susținut că radiațiile neionizante sunt inofensive și că singura radiație care trezește îngrijorări este radiația ionizantă.

Contrar a ceea ce susține industria, oamenii de știință afirmă:

„Pe baza cercetărilor publicate, revizuite de colegi, avem îngrijorări serioase cu privire la expunerea permanentă și în creștere la EMF generate de dispozitivele electrice și fără fir.

Acestea include – dar nu se limitează la – dispozitive care emit radiații cu radiofrecvență (RFR), cum sunt telefoanele celulare și fără fir și stațiile lor de bază, Wi-Fi, antene de transmisie, contoare inteligente și dispozitive de supraveghere pentru copii, precum și dispozitive și infrastructuri electrice utilizate în transmiterea de energie electrică, care generează câmp electromagnetic de frecvență extrem de joasă (ELF EMF).”

De asemenea, menționând clasificarea EMF, de către Agenția Internațională de Cercetare cu privire la Cancer, ca posibil cancerigen, oamenii de știință au declarat că numeroase publicații științifice arată că EMF afectează organismele la niveluri „cu mult sub” cele din majoritatea ghidurilor internaționale și naționale.

Printre riscurile potențiale ale expunerii se numără:

Cancer;
Stresul celular;
Creșterea radicalilor liberi nocivi;
Daune genetice;
Modificări structurale și funcționale ale sistemului reproducător;
Deficiențe de învățare și memorie;
Tulburări neurologice;
Efecte negative asupra bunăstării generale.

În petiție se arată că, prin refuzul de a lua măsuri, Organizația Mondială a Sănătății „nu își îndeplinește rolul de agenție internațională de sănătate publică majoră”, iar daunele cauzate de EMF „depășesc cu mult rasa umană, deoarece există dovezi din ce în ce mai mari de efecte nocive atât asupra vieții vegetale, cât și asupra animalelor.”

De ce căștile fără fir ar putea fi deosebit de periculoase

Joel Moskowitz, Ph.D., de la Universitatea din California, Berkeley, și unul dintre semnatarii petiției, a explicat că tehnologia căștilor este atât de nouă încât nu au fost încă efectuate cercetări care să stabilească ce efecte ar putea avea asupra creierului.

El a menționat într-un comunicat de presă că AirPod-urile „comunică între ele folosind un câmp de inducție magnetică, un câmp magnetic variabil [pe care o cască] o trimite prin creierul tău pentru a comunica cu cealaltă.”

Tehnologia Bluetooth precum cea folosită de AirPods este de obicei de intensitate scăzută, dar apropierea de creier este cea care ar putea face căștile deosebit de periculoase, mai ales că acestea tind să fie folosite pentru perioade mai lungi.

Moskowitz a avertizat că tehnologia ar putea „deschide bariera hemato-encefalică, care a evoluat pentru a menține moleculele mari departe de creier”.

Potrivit acestuia, există o probabilitate mai mare ca expunerea prin purtarea căștilor să ducă la tulburări și boli neurologice decât la cancer.

„Sub aspect preventiv, aș susține că nu trebuie să faceți experimente astfel asupra creierului vostru menținând acest tip de căști fără fir pe cap sau în urechi. Vă supuneți unui experiment de sănătate asupra voastră înșivă, iar reglementările actuale nu țin cont de acest tip de expuneri”, a spus Moskowitz.

EMF vă pot deteriora celulele producând radicali liberi în exces

Martin Pall, Ph.D., profesor emerit la Universitatea de Stat din Washington, este încă unul dintre oamenii de știință care au semnat petiția.

El a descoperit peste două duzini de cercetări care susțin că EMF-urile funcționează prin activarea canalelor de calciu dependente de voltaj (VGCC), care sunt situate în membrana exterioară a celulelor.

Odată activate, ele permit un aflux imens de calciu în celulă - aproximativ 1 milion de ioni de calciu pe secundă per VGCC. Când există exces de calciu în celulă, crește nivelul atât de oxid nitric (NO) cât și de superoxid.

În timp ce NO are multe efecte benefice asupra sănătății, cantități în exces din acesta interacționează cu superoxidul, formând peroxinitrit, care este un factor de stres oxidant extrem de puternic.

La rândul lor, peroxinitriții se descompun pentru a forma radicali liberi reactivi, atât specii reactive de azot, cât și specii reactive de oxigen, inclusiv radicali hidroxil, radicali carbonatați și radicali NO2 - toți trei provoacă daune. Și peroxinitriții creează daune.

Prin urmare, EMF nu provoacă daune prin influența termică sau prin încălzirea țesuturilor; nu vă „gătesc” celulele, cum sugerează unii.

Mai degrabă, radiația EMF activează VGCC-urile din membrana celulară exterioară, declanșând o reacție în lanț de evenimente devastatoare care, în cele din urmă:

Distrug funcția mitocondrială, membranele celulare și proteinele celulare;
Provoacă leziuni celulare grave;
Cauzează rupturi de ADN;
Accelerează dramatic procesul de îmbătrânire;
Vă expune unui risc mai mare de a dezvolta boli cronice.

La fel ca Moskowitz, Pall consideră expunerea cronică la EMF a creierului poate provoca modificări neurologice care duc la anxietate, depresie, autism și boala Alzheimer.

În plus, se știe că activitatea crescută a VGCC în anumite părți ale creierului produce o varietate de efecte neuropsihiatrice.

Potrivit lui Pall:

„Am analizat un [număr mare] de studii privind diferite tipuri de expuneri la EMF, fiecare dintre ele prezentând efecte neuropsihiatrice. Ceea ce descoperim este că aceste efecte s-au repetat de multe ori în aceste studii epidemiologice.

„Sunt stări de care se plâng oamenii: «Sunt obosit tot timpul», «Nu pot să dorm», «Nu mă pot concentra», «Sunt deprimat», «Sunt anxios tot timpul», «Memoria mea nu mai funcționează bine»”.

„Știm că toate aceste lucruri sunt cauzate de expunerea la EMF. Nu există nicio îndoială în privința aceasta. Deoarece cunoaștem efectele asupra creierului, știm că activitatea excesivă a VGCC-urilor poate produce diverse probleme neuropsihiatrice.”

(Va urma)