Compania americană Coca-Cola a cheltuit peste 8 milioane de euro în Franța pentru a influența medici și oameni de știință din domeniul sănătății, conform unei anchete publicate de cotidianul Le Monde, transmite joi AFP, citată de Agerpres

Potrivit cotidianului, obiectivul demersului Coca-Cola ar fi de a deturna atenția publică de la efectele nocive pe care sucurile și alte băuturi cu îndulcitori le au asupra sănătății.

„Începând cu 2010, Coca-Cola a acordat peste 8 milioane de euro unor experți și diverselor organizații medicale, dar și sportive sau organizatoare de evenimente”, scrie Le Monde, adăugând că „în Franța, la fel ca și în alte părți ale lumii, aceste finanțări țin de comunicare sau de pura sponsorizare și nu de desfășurarea unor studii științifice autentice”.

Conform publicației franceze, totul pornește de la o anchetă asupra lobby-ului făcut de Coca-Cola, publicată în 2015 de New York Times. Ca răspuns la apariția acestor informații, compania americană a promis transparență și a publicat pe pagina sa web numele experților și listele de activități pe care le-a finanțat în Statele Unite. 

„În Franța, insistențele ONG-ului Foodwatch au constrâns Coca-Cola să publice aceste date în aprilie 2016”. Respectivele date, actualizate, au fost luate la bani mărunți de jurnaliștii de la Le Monde. 

„Dieteticieni, nutriționiști sau specialiști în medicină sportivă: cea mai mare parte a celor 18 persoane numite (finanțate de Coca-Cola, n.r.) sunt profesioniști din domeniul sănătății”, subliniază Le Monde.

Finanțările din partea companiei care produce băuturi răcoritoare precum Coca-Cola, Sprite, Fanta sau Minute Maid, aveau ca scop „să facă uitate riscurile legate de aceste băuturi îndulcite, scoțând în evidență rolul lipsei activităților sportive în ceea ce privește obezitatea”. 

Printre altele, un studiu publicat de o revistă specializată în sănătate publică, Journal of Public Health Policy, apărut la 8 mai, relevă că multinaționala a impus clauze multiple prin care influențează cercetările științifice pe care le sponsorizează. Autorii acestui studiu, coordonat de Sarah Steele, profesoară de politici de sănătate publică la Jesus College din cadrul Universității Cambridge (Marea Britanie), au reușit să examineze cinci contracte încheiate de Coca-Cola cu universități din Statele Unite și Canada. 

Potrivit profesoarei Sarah Steele, finanțatorul „își rezervă dreptul de a rupe orice astfel de contract fără să prezinte vreun motiv”, iar „clauzele și condițiile precizate în contracte nu corespund declarațiilor făcute de Coca-Cola pe site-ul său de Internet”.