Ministrul Sănătății, Sorina Pintea, a declarat luni că raportul întocmit în urma controlului început în iunie la Casa Națională a Asigurărilor de Sănătate va fi gata în următoarele 7 zile, urmând a fi depus la D.N.A. din cauză că, potrivit opiniei ministrului, „există fapte de natură penală”, informează Mediafax. Reprezentanții C.N.A.S. și ai firmei care asigură mentenanța sistemului de informatic al cardului de sănătate au participat, luni, la o întâlnire convocată de Ministerul Sănătății, pentru a discuta erorile din ultimele săptămâni, potrivit unor surse din cadrul instituției. Ministrul Sănătății și-a cerut scuze pacienților, în numele C.N.A.S., pentru problemele sistemului informatic, deși Casa nu se află în subordinea Ministerului, și a atras atenția că birocrația nu este o scuză pentru indolența care a generat întreaga situație.

„C.N.A.S. nu e în subordinea Ministerului Sănătății, dar pentru că Ministerul gestionează sistemul de sănătate publică, am considerat necesar de a face aceste verificări. Controlul început în luna iunie va fi finalizat în următoarele 7 zile și, din lecturarea prealabilă, pot să vă spun cu certitudine că raportul de control va fi depus la D.N.A. Sunt aici cu șeful Corpului de Control, noi am studiat încă de săptămâna trecută ceea ce avem în raport în prealabil. Din punctul nostru de vedere, există fapte de natură penală. Noi, de altfel, am mai depus și anul trecut, dar nu la D.N.A., un document”, a declarat luni ministrul Sănătății, Sorina Pintea.

Aceasta a anunțat că sistemul informatic al cardului de sănătate, blocat în repetate rânduri în ultima vreme, a fost repornit luni, însă la ora 10:00 a început din nou să înregistreze erori.

„În urma acestei discuții pe care am avut-o cu reprezentanții C.N.A.S. și reprezentanții firmei SIVECO, concluziile sunt mai multe. Oricum, se impun măsuri urgente pentru a putea rezolva urgent în perioada următoare modul de funcționare a platformei, astfel încât în cursul zilei de astăzi (luni, n.r.) se va face o procedură de achiziție în regim de urgență, având în vedere faptul că pentru baza de date contractul a expirat, procedura începută nu a fost finalizată (…) și atunci pentru a asigura perioada tampon fără contractare e nevoie de o procedură de urgență. Menționez că această procedură ar fi trebuit să fie făcută, în momentul în care s-a constatat că procedura de achiziție pentru contractul de mentenanță nu este finalizată. Nu poți lăsa sistemele informative, sistemele de bază informatice cele mai complexe din România fără mentenanță. Astfel încât nu puteau fi validate serviciile medicale, nu puteau fi decontate, offline-ul într-adevăr funcționează, dar eu cred că aceasta nu este o soluție”, a adăugat Sorina Pintea.

Potrivit ministrului, a doua problemă ce trebuie rezolvată este achiziționarea unei infrastructuri hardware suplimentare, din cauză că cea existentă la ora actuală este 98% ocupată, ceea ce pe termen lung ar conduce la periclitarea din nou a funcționării sistemului.

„Concluzia a fost următoarea, de ani de zile C.N.A.S., și spun Casa deși știu foarte clar care sunt direcțiile care au avut grijă să nu meargă procedurile în direcția legală și normală, uzând de procedee birocratice exagerate pentru a blocat ceea ce înseamnă funcționarea normală a sistemului, și îmi asum ceea ce spun, pentru că în momentul în care niște proceduri care puteau fi finalizate chiar cu toate contestațiile din lume, au fost uitate oferte care au expirat stând în Casă, sunt lucruri care au îngreunat și au afectat foarte mult funcționarea acestui sistem”, a subliniat ministrul Sănătății.

Sorina Pintea și-a cerut scuze pacienților, în numele C.N.A.S., pentru problemele sistemului informatic, deși Casa nu se află în subordinea Ministerului, și a atras atenția că birocrația nu este o scuză pentru indolența care a generat întreaga situație.

„Aș dori, în numele celor de la Casă, deși nu este în subordinea Ministerului Sănătății, să îmi cer scuze utilizatorilor și pacienților care au avut de suferit în urma nefuncționării sistemului la capacitatea pentru care a fost creat, pentru că și aici este o discuție. Sunt mai multe aspecte care este nevoie să fie rezolvate pe termen mediu și lung, unul dintre aceste aspecte se referă la securitatea cibernetică, un alt aspect se referă la contractarea de urgență a unor servicii privind auditarea în integralitate a sistemului. Pentru aceste aspecte s-a depus o cerere de finanțare. (...) Mai presus de toate, am înțeles că uneori indolența duce la ceea ce s-a întâmplat până acum și mai spun încă o dată: faptul că dorim să ne acoperim de documente nu e o scuză. Birocratizăm excesiv, uneori fără să fie nevoie, temându-ne că se va întâmpla ceva”, a explicat ministrul Sănătății.

Casa Națională de Asigurări de Sănătate (C.N.A.S.) a anunțat oficial pe 10 iulie că platforma informatică a asigurărilor de sănătate este indisponibilă, astfel încât toate serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale se acordă în regim off-line. Reprezentanții medicilor de familie se plâng însă că problema este mult mai veche, sistemul fiind nefuncțional din 1 iulie.

SC Team Net International SA, fondată de fostul parlamentar Sebastian Ghiță, este firma care ar trebui să asigure mentenanța sistemului informatic al cardului de sănătate (CEAS) și a platformei IT a asigurărilor de sănătate (PIAS). Compania a fost desemnată pe 30 iunie 2016, cele două contracte fiind atribuite pe o perioadă de trei ani și având o valoare de peste cinci milioane de euro.