Adolescentul tău e mereu lipit de telefon? E întotdeauna online, verificând social media sau vizionând videoclipuri cu pisici și iepuri? Ei bine, cercetătorii de la Korea University din Seul vă previn că există serioase motive de îngrijorare, informează medicalnewstoday.com.

Nu e doar timp pierdut...

Conform unui sondaj realizat în rândul consumatorilor, 82% dintre americani dețin sau pot utiliza un smartphone, 92% ar putea să-l folosească la cumpărături, 78% - în timp ce mănâncă acasă și 44% în timp ce traversează strada.

Mai mult, potrivit unui sondaj efectuat de Pew Research Center, 73% dintre adolescenți au acces la un smartphone, iar 92% dintre ei spun că se conectează online în fiecare zi.

Dr. Hyung Suk Seo, de la Korea University, avertizează că această dependență este mult mai periculoasă decât pierderea timpului cu vizionarea și distribuirea unor videoclipuri virale. Ȋn realitate, adolescenții care sunt dependenți de telefoanele lor și de Internet dezvoltă un dezechilibru chimic în creier, care îi predispune la depresie și anxietate.

Cercetatorii au prezentat rezultatele studiului lor la reuniunea anuală a Societății Radiologice din America de Nord, care a avut loc recent la Chicago.

...ci și depresii, anxietate, insomnii și comportament impulsiv

Dr. Seo și echipa sa au lucrat cu 19 adolescenți – vârsta lor medie era de 15,5 ani -, nouă băieți și 10 fete ce fuseseră anterior diagnosticați ca fiind dependenți de smartphone sau de Internet.

La studiu au participat și alți 19 de adolescenți, de același gen și vârsta biologică cu primii, dar care nu aveau niciun fel dependență.

Toți participanții au fost examinați cu ajutorul spectroscopiei de rezonanță magnetică (MRS), un examen imagistic noninvaziv ce măsoară modificările biochimice din țesuturi, în special la nivel cerebral.

Dintre cei 19 adolescenți dependenți de smartphone-uri și internet, 12 au beneficiat, în cadrul studiului, și de terapie comportamentală cognitivă, timp de 9 săptămâni. Tipul de terapie primit a reprezentat adaptarea unui program ce vizează dependența de jocuri.

Pentru a evalua gravitatea dependenței participanților, cercetatorii au folosit teste standardizate, concentrându-se pe modul în care utilizarea smartphone-ului și a internetului influențează performanța în activitatea cotidiană, afectând productivitatea și viața socială, dar și somnul și sănătate mintală.

„Cu cât scorul este mai mare (n.r. – la aceste teste)”, explică Dr. Seo, „cu atît mai gravă este dependența”.

Participanții cu o dependență severă de Internet și de smartphone s-au confruntat cu probleme de depresia și de anxietatea, insomnii și comportament impulsiv.

Au fost descoperite dezechilibre chimice în creier

Adolescenții dependenți au fost supuși la spectroscopia de rezonanță magnetică (MRS) atât înainte, cât și după terapie comportamentală cognitivă, în timp ce grupul de control a fost examinat utilizându-se MRS o singură dată. Cercetătorii au fost interesați de măsurarea nivelurilor de acid gama aminobutiric (GABA) și glutamat - glutamina (Glx) din creier.

GABA este un neurotransmițător inhibitor ce interacționează cu sinapsele neuronale, încetinind semnalizarea între celulele creierului. GABA echilibrează efectul Glx, care este un neurotransmițător excitator care accelerează semnalizarea electrică în creier.

S-a dovedit deja că dezechilibrele în nivelurile de GABA și Glx joacă un rol în tulburările de dispoziție, precum depresia și anxietatea.

În urma examenelor MRS, echipa de cercetători a constatat că, în comparație cu grupul de control, participanții dependenți au avut, înainte de terapie, un raport GABA/Glx mult mai ridicat în zona cortexului cingular anterior, care este implicat în cunoaștere și în  reglarea emoțiilor.

După terapia comportamentală, echilibrul chimic a fost, în mare măsură, restabilit, conform rezultatelor următoarelor examene MRS.

Dr. Seo spune că rapoartele dintre GABA și Glx și GABA și creatină - o substanță naturală care joac un rol în reglarea emoțională și în capacitatea cognitivă, printre altele – sunt în mod semnificativ legate de gravitatea dependenței de smartphone și de internet, precum și de dezvoltarea anxietății și depresiei.

Cercetătorii emit ipoteza că nivelurile GABA din cortexul cingular anterior al tinerilor cu dependență de smartphone sau de Internet ar putea fi asociate cu afectarea procesării cognitive și emoționale în creier. Totuși, această idee nu e încă oficial confirmată de alte studii clinice.

Dar, „nivelurile crescute de GABA și distrugerea echilibrului între GABA și glutamat în cortexul cingular anterior poate contribui la înțelegerea fiziopatologiei și tratamentului pentru acest tip de dependențe", spune dr. Hyung Suk Seo.

Între timp însă, concluziile acestui studiu ar trebui să ne determine să ne revizuim relația cu tehnologia, stabilind astfel un exemplu sănătos pentru utilizatorii mai tineri.