ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Pe 10 septembrie se împlinesc 34 de ani de la scufundarea, în anul 1989, a navei de pasageri Mogoșoaia, care făcea curse regulate între Galați și Gridu (Tulcea). Nava a fost izbită violent de un convoi de barje bulgăresc, iar din naufragiu au scăpat cu viață doar 16 dintre cei 255 de pasageri.

Cei 16 supraviețuitori au povestit de-abia după Revoluție momentele de groază prin care au trecut din momentul în care cele două nave s-au ciocnit și până au fost salvați. Autoritățile comuniste au încercat cu disperare să țină catastrofa sub tăcere și au interzis, sub amenințarea pușcăriei orice fel de declarații legate de caz.

„Mogoșoaia a primit lovitura în plin, s-a aplecat brusc, apoi a revenit pe linia de plutire, după care s-a înclinat din nou, s-a răsturnat și s-a scufundat într-un zgomot înfiorător de fiare rupte și contorsionate, pe un fundal de urlete de panică, disperare și groază.  Împingătorul bulgăresc a călcat efectiv peste nava-pasager românească, a prins-o și a băgat-o sub apă”, precizează un material documentar realizat de Liga Militarilor Profesioniști.

Abia la cinci zile după naufragiu, scafandrii militari de la Mangalia au reușit scoaterea la suprafață a epavei navei "Mogoșoaia”. Abia atunci au fost recuperate și cadavrele, prinse între fiarele contorsionate.

Se presupune că marinarii de pe "Petar Karamincev" sărbătoriseră ziua națională pe 9 septembrie și în dimineața de 10 septembrie erau încă beți. Compania de navigație Bulgaria River Fleet din Russe a fost acționată în instanță atât de rudele victimelor, cât și de compania românească proprietară a navei "Mogoșoaia", Navrom Galați. Instanțele au acordat despăgubiri modice și în 1993 Navrom Galați a deschis o nouă acțiune prin care a cerut reactualizarea daunelor la 1,12 milioane dolari. Procesul a trenat în instanțe. Inițial, comandantul împingătorului "Petar Karamincev", Gheorghi Petrov Anghelovschi, a fost arestat și condamnat la 10 ani de închisoare.

După două luni, pe fondul schimbărilor politice din România și Bulgaria, a fost eliberat. În 1993, ICCJ a acordat familiei fiecărei victime despăgubiri de la 30.000 la 80.000 de lei.