19 noiembrie 1979. 42 de ani de la inaugurarea metroului. Curiozități despre metroul bucureștean. Mai multe stații și-au schimbat denumirea după 1990. FOTO cu Ceaușescu
Despre metroul bucureștean s-au scris foarte multe articole, începând de la ideea lui Dimitrie Leonida de transport subteran, apărută în jurul anului 1908, la lansarea lui de către Nicolae Ceaușescu și până la recenta inaugurare cu peripeții a transonului Drumul Taberei de către actualul președinte, Klaus Iohannis.
Câți mai știu însă că mai multe stații și-au schimbat denumirea după 1990? Sau că magistrala 2 a fost data în folosință pe bucăți?
Metroul are 51 de stații în prezent. O parte dintre acestea și-au schimbat denumirea după evenimentele din 1989: Depoul IMGB (devenită stația Berceni), IMGB (Dimitri Leonida), Pieptănari (Eroii Revoluției), Armata Poporului (Lujerului), Industriilor (Preciziei), Leontin Sălajan (Nicolae Grigorescu), Muncii (Costin Georgian) - a nu se confunda cu Piața Muncii - sau Semănătoarea (Petrache Poenaru).
Statia "Ing. Costin Georgian" a fost redenumita
in 1991 dupa numele celui care a proiectat rețeaua de metrou bucurestean
si a fost primul director al actualei Metrorex care a decedat in
acelasi an, numele anterior fiind Muncii. Prima garnitura cu calatorii a circulat incepand cu data de 19
noiembrie 1979, iar deschiderea oficiala a fost pe 19 decembrie 1979. In
tot acest interval de o luna metroul a circulat in sistem de incercare-verificare, adica metroul circula doar in orele de varf, intrarea era gratuita,
punandu-se la punct diferite aspecte ale traficului cu calatori,
introducerea acestui nou sistem de transport publicului larg, multi
folosindu-l in acea luna ca pe o curiozitate, ne-a comunicat un pasionat.
Metroul s-a pus în funcțiune pe bucăți. Inițial, în 19 noiembrie 1979, s-au dat în folosință 6 stații (tronsonul Semănătoarea - Timpuri Noi), apoi în 1981 alte 6 (Timpuri Noi - Republica). A urmat linia Eroilor - Industriilor în 1983. În 1984 se da în folosință stația Crângași. În ianuarie 1986 se inaugurează parțial Magistrala 2, porțiunea dintre Depoul IMGB-Piața Unirii 2. Stația Constantin Brâncoveanu va fi terminată în aprile 1986, în timp ce stația Tineretului este data în folosință în 1988. Între timp, în 1987, se inaugurează partea a doua a M2 Piața Unirii 2-Pipera, fără stația Piața Română, care va fi deschisă în noiembrie 1988. Urmează în decembrie 1987 bucata dintre Crângași-Gara de Nord, fără stația Basarab, care va fi terminată în 1992, și apoi în august 1989 tronsonul Gara de Nord-Dristor 2. Recent, după lungi aventuri de tip Dorel la pătrat, s-a inaugurat și tronsonul Drumul Taberei.
În 1994 se inaugurează stația Gorjului, doar pe un sens, abia peste 4 ani lucrarea va fi completă. În anul 2000 se da în folosință Magistrala 4 Gara de Nord 2-1 Mai.
În 2008 se dau în folosință ultimele patru stații de pe Magistrala 3, Nicolae Grigorescu-Anghel Salingny. Este momentul în care autostrăzile A1 și A2 sunt legate de metrou, iar trenurile care vin de la Preciziei nu se mai opresc la Eroilor. În 2011 se inaugurează alte două stații de pe Magistrala 4, Jiului și Parc Bazilescu.
În 2017 este programată a fi inaugurată prima magistrală de metrou construită în totalitate după 1989, Răul Doamnei-Eroilor 2. În lucru se mai află și ultima parte a M4.
Planurile de viitor includ o linie de metrou care să lege aeroportul Otopeni de Gara de Nord, dar și o linie care să plece din Voluntari și să ajungă până în Calea Rahovei.
Modalități de acces
De la înființare, în anul 1979, și până în anul 1995 la metrou se intra cu monede, ulterior fiind introdus accesul pe bază de cartele.
În anii ce urmează accesul la metrou se va face prin uși batante, acestea urmând a înlocui actualii turnicheți.
Nicolae Ceaușescu a cerut explicit ca pe liniile de metrou să circule doar vagoane produse în România. În alte țări din fostul lagăr comunist unde există metrou circulau garnituri rusești. După anii 2000, în București pot fi văzute trenurile Bombardier, produse în Suedia, urmate de trenurile CAF, din Spania. Acestea au foarțe multe probleme tehnice, ceea ce face ca uneori circulația să se desfășoare cu dificultate. CAF-urile au avut probleme încă de la început, trenurile neavând loc în unele stații de pe M2. Una dintre stațiile cu probleme a fost Piața Romană. Tot aici mai pot fi zărite urmele locurilor unde se aflau barile de protecție penru călători scoase între timp. Aici trenurile opreau doar între spațiile libere.
Înainte de 1990 erau trenuri care aveau doar 4 vagoane, și nu 6. Acest lucru se anunța cu câteva secunde înainte de intrarea trenului în stație.
Donează pentru ActiveNews!
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
Sau direct în conturile Media Root de la Banca Transilvania:
RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect
Medic și chirurg în domeniul traumatologiei, care a ridiculizat “anti-vaxerii” în postări virale, a murit subit, în urma unui atac de cord. ”Aștept să-mi crească un unicorn și Bill Gates să-mi urmărească viața” - FOTO
Tânăr sportiv intrat în comă la 8 zile de la vaccinarea cu Johnson. Familia acuză: Vinovat este vaccinul covid. Tânărul credea în vaccinare și era convins că face un lucru bun vaccinându-se... VIDEO
Decese ale unor românce: tânără de 34 de ani - infarct în Anglia; avocată de 50 de ani - deces după lupta cu o boală diagnosticată anul trecut. “Aleg să mă vaccinez cu doza III, cu ARNm, pentru că cred în știință”
Accidente înfiorătoare: Un bărbat a făcut un infarct mortal la volan și s-a izbit cu mașina de parapet. Un camion s-a răsturnat peste o mașină ucigându-i pe toți cei de la bord – VIDEO tulburător
Am repornit motoarele! ACTUALIZARE și MULȚUMIRI! Problemele ActiveNews: 20.000 de articole dispărute. Ținta Covid
O tânără din Vaslui a încetat din viață după ce doi ani s-a luptat cu o boală rară - tumoră cerebrală malignă. FOTO
Recomandările noastre
Mirela Roznoveanu: Ana Blandiana și Dizidența Imaginară
Am repornit motoarele! ACTUALIZARE și MULȚUMIRI! Problemele ActiveNews: 20.000 de articole dispărute. Ținta Covid
15 martie, Ziua NEAGRĂ a Maghiarilor de Pretutindeni. Revoluția de la 1848 din Ungaria înseamnă amintirea unei crunte perioade de teroare pentru români. Apelul ignorat al Academiei: Pe 15 martie 1848 s-a votat unirea Ungariei cu Transilvania
Marea Resetare urmărește să transforme lumea într-o Pușcărie
Secțiuni: Cultură Istorie Prima pagină Social Știri
Persoane: Nicolae Ceauşescu
Locații: București
Subiecte: Metrou București
Organizații: Metrorex
Tip conținut: Știri
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (0)