Părintele Iustin de la Mănăstirea Oașa este unul din cei mai iubiți duhovnici ai românilor, în acest moment.

Acesta a făcut o analiză a stării societății românești în acest moment și a explicat cum arată iadul pentru români.

"Zice că a fost dus cineva să vadă iadul. Uite, să vezi iadul rușilor. Era balta cu smoală și rușii băgați în baltă și încercau să iasă, să scape de acolo, că îi ardea, îi chinuia. Diavolii, pe marginea bălții, luptau cu ei să nu-i scape. Rușii, cu imperialismul rusesc, luptau cu tot ce aveau, și era mare luptă acolo ca să-i țină diavolii pe ruși în iad. Merg mai departe să vadă iadul americanilor. Acolo, la fel, aceeași luptă între demoni și oameni, acolo cu drepturile omului, cu libertăți, nu le respectau diavolii drepturile omului, iarăși luptă mare. Și se ajunge și la iadul românilor. Acolo, liniște totală. Era un singur drac, plictisit, citea ziarul pe marginea bălții. Nu se vedea nimeni. S-au mirat ăștia: cum, dom’le, peste tot e lupta asta în iad și aici nu?! Și-l întreabă pe drac: – Dar cum, e goală balta asta? Nu-i niciun român în iad? Zice dracul: – Nuu, e plină! – Păi și atunci unde stau? – Păi stau la fund, acolo! – Și de ce? Ăștia nu vor să iasă afară, cum vor toți, să se zbată, să fugă? Cum de stau așa liniștiți românii în iad și nu vor nimic? – Ba vor, dar când vrea unul să se ridice, ăilalți imediat îl trag de picioare în jos. Și așa rămân toți acolo jos, în iad.

Ăsta-i iadul românesc. Care așa este. Iadul începe de pe pământ. Și raiul. Ia să se ridice cineva, te mândrești cu el că s-a ridicat? <<Uite, dom’le, un român, în sfârșit un român a realizat ceva!>> Și alții să-i păteze imaginea, și să sărim toți: <Nu, dom’le, e al nostru, e adevărat! Și chiar dacă nu e el așa curat, îl curățim noi!> Și să ne mândrim cu el. Facem treaba asta? Nu! Imediat: <Nuu, că e hoț, că a furat, că e așa…> și: Jos...!, îl discreditează, îi murdăresc imaginea… Iadul românesc. Stai jos, în iadul nostru! Cum adică [sa se ridice cineva de acolo]…?", a spus el la Pro TV.

Părintele Iustin spune că românii se discriminează între ei, tocmai pentru că avem o prejudecată împotriva celor de un neam cu noi.

"Dacă am zică că Petre Țuțea a fost neamț sau a fost rus, ooo, imediat ne-am închina la el, am ști că e extraordinar. Dar dacă e român, nu ne interesează. Avem atâția sfinți pe care nu-i canonizăm! Păi dacă era părintele Arsenie Boca la ruși sau la greci, să fi fost rus sau grec, păi era canonizat de n ori, cred că îl predau și la grădiniță, s-ar fi tradus în toate limbile posibile, ce mare sfânt! Dar, dacă-i român, aaa, nu", a spus el.

Acesta a mai spus că educația copiilor se face greșit, punându-li-se în față tot felul de modele.

"Zicea Nichifor Crainic că esența educației stă în cultul eroilor și al sfinților. Esența educației. Or, pe câtă vreme din educația noastră lipsesc eroii și sfinții este o educație fără esență, goală. Nu vedeți? Copiii de mici au nevoie de eroi, de modele, și noi punem în fața lor roboți, tot felul de filmulețe, de Supermani, de dinozauri, de balauri, le punem în față copiilor și ei cu alea cresc. În loc să le punem în față sfinții lor. Sfinții. Uite, putem să-i spunem erou, îi pui în față și îi povestești despre Mircea cel Bătrân, despre Vlad Țepeș, despre ăla, despre ăla, câți am avut! Și copilul cu asta să înceapă, cu modelele reale! Dar începe cu modele false și îl derutezi, el crede la început. Și e atât de curat copilul! În loc să se imprime adevărul de la început în el, tu-i imprimi minciuna, virtualul, ceva care nu există. Vă dați seama, suntem… "slăbuței” ", consideră el.

Preotul Iustin consideră că presa lovește în Biserică, deși aceasta este singura instituție care a făcut ceva pentru românii plecați din țară.

"Avem probleme ca și popor. Poate ar trebui să ne pună un pic pe gânduri.

Și, uitați, cine a mers după toți cei care au plecat, săracii? Ce instituție din țara asta s-a dus? <Bine, v-ați dus, v-ați dus. Asta este. Dar acum hai să vă ajutăm. Să facem ceva pentru voi.> Cine s-a dus? Biserica. Eu nu știu pe altcineva. Am auzit și că pe la ruși, prin Siberia, sunt vreo 200 de români – asta am aflat prin cei de la Formula As – într-o zonă acolo, lucrează la pădure. Și un preot din Maramureș s-a dus după ei: <Măi, ăștia n-au preot!> și s-a dus preot la ei. Păi care din alt domeniu, din altă parte a societății, ar fi făcut treaba asta? Și cât a mers Biserica, cu episcopi, cu preoți după ei, să-i ajute, să-i adune! Cine a mai făcut, în afară de Biserică, ceva? A mai făcut cineva treaba asta? Și, în loc să-i ajuți, tu le dai în cap, că preotul X nu-știu-ce…

Deci suntem cu probleme. Ar trebui să ne asumăm problemele. Dar să nu mai dai atât în ce ai, să dai în maică-ta. Asta mi se pare cea mai josnică treabă, să-ți vorbești mama de rău sau să permiți cuiva să-ți vorbească mama de rău. Asta înseamnă că tu nu mai ai mamă și că ești ultimul om. Nu contează, măi, cum e maică-ta; dar tu nu poți să permiți nimănui să-ți vorbească mama de rău și nici tu! Porunca cinstirii părinților e necondiționată. Dumnezeu n-a zis Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta dacă-s buni, dacă-s credincioși, dacă-s valoroși, dacă-s culți, dacă așa… Nu! Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta cum sunt! Așa să-i cinstești! Păi și Biserica e mama neamului! Și tu, în loc să-ți iubești mama și să-ți ajuți mama, să-ți promovezi mama, tu îți denigrezi mama și îți vorbești mama de rău și abia aștepți să zică și un străin ceva de maică-ta?! Și tu să zici <Daa, da…!!> Înseamnă că ești pe nicăieri!", a conchis el.