Părintele Iustin de la Mănăstirea Oașa este unul din cei mai iubiți duhovnici ai românilor, în acest moment.

Acesta a făcut o analiză a stării societății românești în acest moment și a explicat cum arată iadul pentru români.

"Zice că a fost dus cineva să vadă iadul. Uite, să vezi iadul ruşilor. Era balta cu smoală şi ruşii băgați în baltă şi încercau să iasă, să scape de acolo, că îi ardea, îi chinuia. Diavolii, pe marginea bălţii, luptau cu ei să nu-i scape. Ruşii, cu imperialismul rusesc, luptau cu tot ce aveau, şi era mare luptă acolo ca să-i ţină diavolii pe ruşi în iad. Merg mai departe să vadă iadul americanilor. Acolo, la fel, aceeaşi luptă între demoni şi oameni, acolo cu drepturile omului, cu libertăţi, nu le respectau diavolii drepturile omului, iarăşi luptă mare. Şi se ajunge şi la iadul românilor. Acolo, linişte totală. Era un singur drac, plictisit, citea ziarul pe marginea bălţii. Nu se vedea nimeni. S-au mirat ăştia: cum, dom’le, peste tot e lupta asta în iad şi aici nu?! Şi-l întreabă pe drac: – Dar cum, e goală balta asta? Nu-i niciun român în iad? Zice dracul: – Nuu, e plină! – Păi şi atunci unde stau? – Păi stau la fund, acolo! – Şi de ce? Ăştia nu vor să iasă afară, cum vor toţi, să se zbată, să fugă? Cum de stau aşa liniştiţi românii în iad şi nu vor nimic? – Ba vor, dar când vrea unul să se ridice, ăilalţi imediat îl trag de picioare în jos. Şi aşa rămân toţi acolo jos, în iad.

Ăsta-i iadul românesc. Care aşa este. Iadul începe de pe pământ. Și raiul. Ia să se ridice cineva, te mândreşti cu el că s-a ridicat? <<Uite, dom’le, un român, în sfârşit un român a realizat ceva!>> Şi alţii să-i păteze imaginea, şi să sărim toţi: <Nu, dom’le, e al nostru, e adevărat! Şi chiar dacă nu e el aşa curat, îl curăţim noi!> Şi să ne mândrim cu el. Facem treaba asta? Nu! Imediat: <Nuu, că e hoţ, că a furat, că e aşa…> şi: Jos...!, îl discreditează, îi murdăresc imaginea… Iadul românesc. Stai jos, în iadul nostru! Cum adică [sa se ridice cineva de acolo]…?", a spus el la Pro TV.

Părintele Iustin spune că românii se discriminează între ei, tocmai pentru că avem o prejudecată împotriva celor de un neam cu noi.

"Dacă am zică că Petre Ţuţea a fost neamţ sau a fost rus, ooo, imediat ne-am închina la el, am şti că e extraordinar. Dar dacă e român, nu ne interesează. Avem atâţia sfinţi pe care nu-i canonizăm! Păi dacă era părintele Arsenie Boca la ruşi sau la greci, să fi fost rus sau grec, păi era canonizat de n ori, cred că îl predau şi la grădiniţă, s-ar fi tradus în toate limbile posibile, ce mare sfânt! Dar, dacă-i român, aaa, nu", a spus el.

Acesta a mai spus că educația copiilor se face greșit, punânduli-se în față tot felul de modele.

"Zicea Nichifor Crainic că esenţa educaţiei stă în cultul eroilor și al sfinţilor. Esenţa educaţiei. Or, pe câtă vreme din educaţia noastră lipsesc eroii şi sfinţii este o educaţie fără esenţă, goală. Nu vedeţi? Copiii de mici au nevoie de eroi, de modele, şi noi punem în faţa lor roboţi, tot felul de filmuleţe, de Supermani, de dinozauri, de balauri, le punem în faţă copiilor şi ei cu alea cresc. În loc să le punem în faţă sfinţii lor. Sfinţii. Uite, putem să-i spunem erou, îi pui în faţă şi îi povesteşti despre Mircea cel Bătrân, despre Vlad Ţepeş, despre ăla, despre ăla, câţi am avut! Şi copilul cu asta să înceapă, cu modelele reale! Dar începe cu modele false şi îl derutezi, el crede la început. Şi e atât de curat copilul! În loc să se imprime adevărul de la început în el, tu-i imprimi minciuna, virtualul, ceva care nu există. Vă daţi seama, suntem… "slăbuței” ", consideră el.

Preotul Iustin consideră că presa lovește în Biserică, deși aceasta este singura instituție care a făcut ceva pentru românii plecați din țară.

"Avem probleme ca şi popor. Poate ar trebui să ne pună un pic pe gânduri.

Şi, uitaţi, cine a mers după toţi cei care au plecat, săracii? Ce instituţie din ţara asta s-a dus? <Bine, v-aţi dus, v-aţi dus. Asta este. Dar acum hai să vă ajutăm. Să facem ceva pentru voi.> Cine s-a dus? Biserica. Eu nu ştiu pe altcineva. Am auzit şi că pe la ruşi, prin Siberia, sunt vreo 200 de români – asta am aflat prin cei de la Formula As – într-o zonă acolo, lucrează la pădure. Şi un preot din Maramureş s-a dus după ei: <Măi, ăştia n-au preot!> şi s-a dus preot la ei. Păi care din alt domeniu, din altă parte a societăţii, ar fi făcut treaba asta? Şi cât a mers Biserica, cu episcopi, cu preoţi după ei, să-i ajute, să-i adune! Cine a mai făcut, în afară de Biserică, ceva? A mai făcut cineva treaba asta? Şi, în loc să-i ajuţi, tu le dai în cap, că preotul X nu-ştiu-ce…

Deci suntem cu probleme. Ar trebui să ne asumăm problemele. Dar să nu mai dai atât în ce ai, să dai în maică-ta. Asta mi se pare cea mai josnică treabă, să-ţi vorbeşti mama de rău sau să permiţi cuiva să-ţi vorbească mama de rău. Asta înseamnă că tu nu mai ai mamă şi că eşti ultimul om. Nu contează, măi, cum e maică-ta; dar tu nu poţi să permiţi nimănui să-ţi vorbească mama de rău şi nici tu! Porunca cinstirii părinţilor e necondiţionată. Dumnezeu n-a zis Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta dacă-s buni, dacă-s credincioşi, dacă-s valoroşi, dacă-s culţi, dacă aşa… Nu! Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta cum sunt! Aşa să-i cinsteşti! Păi şi Biserica e mama neamului! Şi tu, în loc să-ţi iubeşti mama şi să-ţi ajuţi mama, să-ţi promovezi mama, tu îţi denigrezi mama şi îţi vorbeşti mama de rău şi abia aştepţi să zică şi un străin ceva de maică-ta?! Şi tu să zici <Daa, da…!!> Înseamnă că eşti pe nicăieri!", a conchis el.