ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Sa facem urmatorul exercitiu de imaginatie: tocmai ti-ai deschis o patiserie in Iasi si, pentru a-ti face business-ul mai cunoscut, te-ai decis sa investesti in optimizare SEO, intrucat ai auzit ca aceasta are cel mai bun ROI (return on investment). Daca ti-ar promite cineva ca vei ranka pe prima pozitie in Google pe un singur cuvant, ce ai alege: "patiserie" (volum mediu de 1.900 cautari lunare) sau "patiserie iasi" (170 de cautari)? In cazul in care ai optat pentru prima varianta, uitandu-te exclusiv la numarul de oameni care realizeaza aceasta cautare, te anuntam ca ai luat decizia gresita. Asta pentru ca nu ai avut in vedere un element esential: rata de conversie.

In terminologia marketing-ului online, rata de conversie este definita drept procentul vizitatorilor unui anumit site care efectueaza o actiune predefinita, cel mai des achizitionarea unui produs sau serviciu. Cu cat o cautare este mai specifica, in cazul nostru "patiserie iasi" in loc de "patiserie", cu atat rata de conversie ar trebui sa fie mai mare, intrucat se presupune ca utilizatorii sunt mai hotarati, deci mai aproape de finalizarea tranzactiei. Asta cu atat mai mult cu cat, in exemplul pe care ti l-am oferit, este vorba despre produse perisabile, deci apropierea fizica dintre utilizator si business este esentiala.

Folosirea tehnicilor de optimizare SEO pentru a ranka in primele pozitii pe astfel de cautari specifice poarta numele de "SEO local". Desi acesta nu se deosebeste fundamental de SEO-ul "clasic", exista cateva mici diferente, pe care le vom aborda in continuare. In primul rand, ca sa intelegi mai clar la ce ne referim atunci cand vorbim despre optimizarea "clasica", trebuie sa stii ca aceasta nu tine cont de apropierea geografica, prin urmare ea are ca scop atingerea unei audiente nationale sau chiar globale.

Cu toate acestea, unele business-uri nu isi permit sa livreze produse sau servicii la scara nationala sau globala, din considerente fie financiare, fie practice. In exemplul nostru, este de la sine inteles ca o patiserie din Iasi are doua scopuri principale in urma optimizarii SEO: de a se face mai cunoscuta pe plan local, mai exact la nivelul populatiei Iasiului, si de a inlesni livrarile la domiciliul acestora (desi, in ultimul exemplu, cuvintele-cheie targetate ar trebui sa fie mai degraba "livrare patiserie iasi" sau "patiserie iasi online").

"Think local" este noul "think big", atunci cand vine vorba despre optimizarea SEO

Prin urmare, ce trebuie sa faci ca sa apari in primele pozitii din Google, atunci cand cineva efectueaza o cautare locala? In primul rand, atat optimizarea SEO on-page a site-ului tau (link-uri, meta titluri si meta descrieri, heading-uri, texte din pagina etc), cat si comunicarea off-page (backlink-uri pe site-uri relevante, cu autoritate mare) trebuie realizate pe cuvinte-cheie locale, precum cele exemplificate mai sus. Acest lucru nu numai ca ii va arata lui Google care este piata ta de desfacere, dar va fi si mult mai usor sa rankezi pe o cautare specifica, pe care concurenta este mai redusa.

Vorbind despre backlink-uri, acestea vor cantari cu atat mai greu in viziunea lui Google cu cat vin tot de pe site-uri locale. Pana la urma, daca vrei sa fii relevant pe "patiserie iasi", nu are niciun rost sa publici articole pe un site din Bihor, nu? Prin urmare, atunci cand realizezi optimizarea SEO off-page, alege publicatii, forumuri si alte site-uri locale, cu autoritate mare si, pe cat posibil, relevante pentru domeniul in care activezi (publicatii generaliste, site-uri cu specific culinar etc).

La fel de important este sa iti pui la punct si profilul de Google My Business, din care clientii sa isi poata da seama cu usurinta care este brandul tau, unde esti localizat si care este orarul de functionare. In aceeasi ordine de idei, numarul de telefon al patiseriei tale trebuie afisat intr-un loc foarte vizibil, pe site. Punand la punct toate aceste aspecte, vei avea sanse mult mai mari sa intri in asa-numitul "Local SEO 3-pack", adica acea lista de trei rezultate locale pe care Google le afiseaza inaintea rezultatelor organice, pe cautarile foarte specifice.

Un alt aspect foarte relevant, de care trebuie sa tii cont in timpul optimizarii SEO, este cel al gestionarii recenziilor din partea utilizatorilor. Avand in vedere ca vorbim despre un brand local, necunoscut de publicul larg, recenziile cantaresc mult mai mult decat in cazul unei marci arhicunoscute. Prin urmare, trebuie sa iti incurajezi clientii multumiti de produsele tale sa lase comentarii, iar celor negative trebuie sa le raspunzi politicos, eventual cu anumite oferte care sa ii faca pe clientii nemultumiti sa revina sau sa se razgandeasca (un produs de patiserie gratuit, livrare gratuita etc).

In loc de concluzie, am vrea sa iti oferim un sfat: nu face greseala sa consideri ca, daca targetezi piata locala in cadrul strategiei de optimizare SEO, in locul celei nationale sau globale, inseamna ca business-ul tau este unul mai putin de succes. Din contra, acest lucru inseamna ca ti-ai identificat corect publicul, ajungi mai usor la el si vei beneficia de pe urma unei rate de conversie mai mari.